Garsiuose mados namuose – kardinalios permainos: iš vitrinų dingsta natūralus kailis

Pro kailinių parduotuvę vieni žmonės praeina žavėdamiesi, kiti – su pasibjaurėjimu, tačiau abejingų jiems tikriausiai nėra. Kailiniai tebėra svarbi žmonių drabužinių ir stiliaus detalė net XXI amžiuje. Tad pakalbėkime dar kartą apie natūralų kailį ir jo alternatyvas aukštojoje madoje ir mūsų kasdienybėje.

 Aukštosios mados gigantai atsisako natūralaus kailio.<br> Scanpix/Reuters/123rf nuotr.
 Aukštosios mados gigantai atsisako natūralaus kailio.<br> Scanpix/Reuters/123rf nuotr.
 Aukštosios mados gigantai atsisako natūralaus kailio.<br> Scanpix/Reuters/123rf nuotr.
 Aukštosios mados gigantai atsisako natūralaus kailio.<br> Scanpix/Reuters/123rf nuotr.
 Aukštosios mados gigantai atsisako natūralaus kailio.<br> Scanpix/Reuters/123rf nuotr.
 Aukštosios mados gigantai atsisako natūralaus kailio.<br> Scanpix/Reuters/123rf nuotr.
 Aukštosios mados gigantai atsisako natūralaus kailio.<br> Scanpix/Reuters/123rf nuotr.
 Aukštosios mados gigantai atsisako natūralaus kailio.<br> Scanpix/Reuters/123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Daiva Kosinskaitė, VšĮ „Gyvūnų gerovės iniciatyvos“

Sep 9, 2020, 1:38 PM

Aukštosios mados gigantai atsisako natūralaus kailio

„Armani“, „Burberry“, „Gucci“, Versace“ – šie ir dar begalė kitų mados kūrėjų pastaraisiais metais vienas po kito skelbėsi atsisakantys natūralaus kailio. Taip pat jo nerasite ir populiariosios mados parduotuvėse –„HM“ bei „Zara“.

Dažniausiai mados kūrėjai teigia, kad nori būti dalimi tvarios, aplinkai nekenksmingos ir etiškos mados, kuri neišnaudoja gyvūnų. Donatella Versace pareiškė, kad gyvūnų žudymas mados kūrimui jai nebeatrodo teisingas.

„Prada“ mados namai teigė, kad yra įsipareigoję taikyti inovacijas ir laikytis socialinės atsakomybės, o fokusavimasis į novatoriškas medžiagas leis bendrovei išbandyti naujas kūrybiškumo ribas ir patenkinti etiškai pagamintų produktų paklausą.

Tuo tarpu „Michael Kors“ atstovai sako, kad technologijų pažangos dėka jiems nebereikalingas natūralus kailis kuriant prabangią, estetiškai atrodančią ir kokybišką produkciją.

Tuo tarpu gyvūnų teisių aktyvistai mano, kad tokios mados tendencijos įgauna vis didesnį pagreitį ne tik dėl altruistinių mados kūrėjų iniciatyvų. Daug įtakos turi ir mados industrijos noras įtikti savo reikalavimus diktuojančiai naujajai kartai, kuriai artimos planetos saugojimo ir darnaus vystymo idėjos, gyvūnų teisių pripažinimas.

Šie žmonės nenori būti siejami su ankštuose narvuose auginamais bei vėliau nužudomais gyvūnais. Kailių pramonė jiems atrodo nežmoniška ir žiauri, tad drabužių kūrėjai, nenorintys tapti nebeaktualūs ir neįdomus, yra skatinami persiorientuoti ir taikytis prie naujų iššūkių ir rinkos sąlygų.

Didelę įtaką šioms tendencijoms padarė ir tokios gyvūnų teisių gynimo organizacijos kaip „PETA“, kuri aršiai kritikuoja ne tik natūralius kailius naudojančius mados kūrėjus, bet ir juos dėvinčias įžymybes – Beyonce, Madonna, Catherine Zeta-Jones.

Tuo tarpu tokios mados ikonos kaip Natalie Portman, Alicia Silverstone, Eva Mendes, Charlize Theron yra aukštinamos PETA organizacijos, kadangi garsėja savo stiliumi dėvėdamos ir populiarindamos dirbtinį kailį.

Natūralus kailis – prabangu ar vulgaru ir neskoninga?

Nuo senų laikų natūralus kailis buvo prabangos ir turtingumo ženklas, kartais jis liudydavo ir priklausymą tam tikram socialiniam sluoksniui.

Pirmykščiai žmonės, gyvenę šalto klimato sąlygomis, be kailio apskritai nebūtų galėję išgyventi. Vėliau, atsirandant vis daugiau audinių, medžiagų, natūralaus kailio reikšmė išlikimo atžvilgiu mažėjo, tačiau vis dar išlaikė statuso vaidmenį. Dar šiandien kailių reklamose dažnai išgirsime ar perskaitysime žodžius „prabangūs“, „išskirtiniai“ ir pan.

Natūralus kailis nebėra išskirtinio stiliaus ir skonio ženklas – dažnai jis tampa pašaipų objektu. Juk daug moterų ilgus metus nešioja tuos pačius kailinius, neretai užsilikusius dar nuo jaunystės laikų, nors jų stilius, kirpimas, fasonas net mados neišmanančiam žmogui akivaizdžiai atrodo pasenęs.

Nors kailinių kūrėjai stengiasi pasivyti naujausias mados tendencijas ir kurti kuo gražesnius ir patraukliau atrodančius drabužius, vis daugiau žmonių suvokia, kad tokia mada yra nehumaniška.

Ankštuose narvuose auginami kailiniai žvėreliai vos sulaukę tinkamo amžiaus yra nužudomi elektros srove arba uždusinant dujomis.

Perdirbant kailius sunaudojami dideli kiekiai vandens, energijos bei aplinkai žalingų chemikalų (mineralinės druskos, formaldehidai, dažai), kurie būtini kailiui paruošti. Dėl to gyvūnų teisių gynėjai teigia, kad natūralus kailis – vulgarus ir antžmogiškas būdas savo stiliui puoselėti.

Dirbtinis kailis – ar tikrai tai atsakymas į visus klausimus?

Dirbtinio kailio industrija padarė tokią pažangą, kad nepatyrusia akimi jį sunkoka atskirti nuo tikro. Iš pirmo žvilgsnio tai atrodo kaip patraukli alternatyva.

Kokybiškai pagamintas kailis gali būti toks pat šiltas ir stilingas, kaip ir natūralaus kailio drabužis, tačiau dėl tokių kailinių tikrai nebuvo nužudyta nė viena audinė, nutrija ar triušiukas.

Tačiau ar tikrai dirbtinis kailis toks jau nekaltas? Ne visai. Ir esmė čia visai paprasta – dirbtinis kailis gaminamas iš plastiko. Net specialiai nesidomėdami žinome, kaip plastikas kenkia gamtai – jis ilgai ỹra ir jo atliekų vis daugėja.

Neretai žiniasklaidoje matome nuotraukas su į plastiko pinkles įkliuvusiais gyvūnais, girdime apie tai, kaip gyvūnai prisiryja spalvotų plastiko dalelių galvodami, jog jie valgomi, o vėliau, taip užkimšę skrandį, neretai miršta nuo bado. Tad akivaizdu, jog jis kenkia ir gyvūnams, net jei jų nežudome tiesiogiai.

Nors natūralių kailių šalininkai teigia, kad kaip tik natūralus kailis yra draugiškas produktas gamtai dėl savo savybės neteršiant gamtos greitai suirti, kai tuo tarpu dirbtinis natūralioje gamtoje išliks tūkstančius metų.

Nepaisant visko, gyvūnų teisių aktyvistai skatina dirbtinio kailio dėvėjimą ir teigia, kad tai daug etiškiau už natūralų, nes jo gamyboje tiesiogiai gyvūnai nenukenčia ir jeigu jis tinkamai utilizuojamas, didelės žalos gamtai nepadarys.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.