Pritapo prie modernios erdvės
Niujorke yra gerokai daugiau meno, architektūrinių ir dizaino bendrovių nei Paryžiuje, Londone ar Los Andžele ir, ko gero, pati alkaniausia ir reikliausia stiliaus vartotojų minia visame pasaulyje. Jie tarsi sako: „Nustebinkit mus“.
Ir nustebino! Praėjusio trečiadienio vakare dvi Lietuvos dizainerės, šiuolaikinės mados kūrėjos, tradicinio stiliaus puoselėtojos ir Vilniaus dailės akademijos Kostiumo dizaino katedros dėstytojos, profesorė Jolanta Talaikytė ir docentė Renata Maldutienė, sukėlė didžiulį furorą apjungiamosios kūrybinės kolekcijos pristatymo metu.
Niujorko centre įsikūrusi prestižinė architektūrinio dizaino firma, „Dizaino Respublika“ (Designer Republic), kurioje vyko parodos pristatymas bei prezentacija, labiau panešėjo į muziejų.
Manekenai su Barboros Radvilates ir Čiurlionio epochos kostiumais, apsupti susižavėjusių firmos darbuotojų bei svečių – daugiausia mados ir dizaino profesionalų iš Lietuvių bendruomenės Niujorke – lengvai pritapo prie atviros, modernios darbo erdvės.
Firmos vyrai tvirtino, jog mada yra neatsiejama nuo dizaino, ir šmaikšavo, jog gražūs sijonai suteikia daug įkvėpimo ir vyrams.
Tuo tarpu įspūdinga J.Talaikytes juvelyrikos kolekcija grandiozinį firmos baro stalą pavertė į karališką brangenybių saugyklą.
Norėtų puošti ir prezidentę
Renginio idėją Lietuvus konsulato komandai pasiūlė „Dizaino Respublika“ firmos partnerė, arhitektūros dizainerė Inga Krulienė (beje, vienintelė moteris tarp šešių firmos partnerių).
Visas tris moteris sieja kūrybinis ir profesinis supratimas, studentiškų dienų sentimentai ir sėkminga karjera.
Konsulas Julius Pranevičius išdidžiai pristatė šią unikalią kolekciją, neslėpdamas susižavėjimo dizainerių sugebėjimu išreikšti ne vien lietuvišką stilistiką, bet ir istoriją, tradicijas politiką bei geografiją.
Nors dizainerės pirmą kartą lankėsi JAV, jos lengvai atpažino amerikoniškos mados ypatumus.
„Esminis skirtumas nuo lietuviškos mados yra patogumas ir universalumas. Lietuvaitės yra labiau linkusios pakentėti dėl grožio“, – tvirtino Renata Maldutiene.
Nieko baisaus, jei laikinai sugadinai peizažą vien dėl to, kad praėjai su sportbačiais arba blizgančia rankine. Blogiau, kai yra pastatomas architektūrinis statinys, kurio šimtmečiais negali atitaisyti“, – patikslino ji.
Renata nepaprastai džiaugėsi, jog Lietuvos moterys perka jos sukneles: „Man parduoti penkis šimtus modelių tokiai mažai rinkai yra didžiulis pasiekimas“. Be visų kitų moterų ji dar labai norėtų aprengti ir prezidentę Dalią Grybauskaitę.
Žvilgsnis į spalvas
Pristatydama bendrą kūrybinį projektą, J.Talaikytė sakė, jog ši kolekcija nėra nei pret-a-portret, nei avangardas ar houte couture.
„Sukūrėme meninį projektą, kuris susideda iš dviejų dalių: vakarinės papuošalų ir rūbų kolekcijos bei Renatos studijos apie spalvas ir jų tendencijas“, sakė Jolanta. Pateikiami modeliai-simboliai turi ne vien dizaino bei istorinės vertės, bet taip pat kelia emocijas.
Kalbėdama apie mados spalvų tendencijas, R.Maldutienė sakė žiūrinti į šį reiškinį kaip mokslininkė. „Manęs visiškai nedomina tai, kas bus pavasarį ir rudenį, nes tai jau įvyko. Spalvų tendencijos yra susijusios su mados industrija.
Mane daugiau domina spalvų kilmė: kaip jos prisitaiko arba neprisitaiko rinkoje. Dariau tyrimą tam, kad suprasčiau, ką istoriškai lietuviai nešiojo, ir iš kur ateina genetinis spalvų pajautimas“, – sakė ji.
Žmogus atspindi kitą žmogų
Abi dizainerės sutiko, jog mada neišvengiamai yra tiek verslas, tiek kūryba, tačiau tvirtino, jog kurdamos šį projektą stengėsi išsaugoti autentiškumą ir išvengti mažiausių aliuzijų į gatvės madą.
Anot Jolantos, šioje kolekcijoje apjungiama šiuolaikinė mados samprata, išreikšta per istorinę simboliką, apimančią tris epochas.
„Mados kostiumai ir aksesuarai, kaip simboliai, įprasminantys žmogaus gyvenimo spalvas ir jausmus. Kolekcijas apjungia istorinę ir jausminę žmogaus gyvenimo dalį, kur valstybės gyvenimas yra kupinas netikėtumų ir sunkumų“, – aistringai tvirtino dizainerė.
Iš tikrųjų dizainerės parodė Niujorkui madą, kuri nesutelpa į jokius rėmus: teatras, šiek tiek hout couture, emocijų kaita ir gilus rafinuotumas.
„Aš į savo juvelyrikos kolekciją išliejau visas savo emocijas, tai yra mano padėka žmonėms, kurie mane sukūrė: mano draugams, mano priešams. Tai yra pyktis ir džiaugsmas, nerimas ir laimė…“
Anot Jolantos, Lietuviškos istorijos, tradicija ir spalvinio genofondo pažinimo siekimas – tai noras padėti moterims pažinti save ir savo širdį.
Savo kolekcijai „Moters širdis“ išreikšti dizainerė pasirinko biblinę žmogiškumo sampratą: „Kaip vanduo atspindi vieno žmogaus veidą, taip vieno žmogaus veidas atspindi kito žmogaus veidą. Todėl mano kolekcija yra apie mus visus“, – sakė J.Talaikytė.