Žygis per sąsiaurį, jūreivių vadinamą gera vieta numirti (11)

Šiaulių krašte gyvenantys Audrius Daunys (48 m.) ir Jurgita Rimdžiuvienė (41 m.) pusantrų metų praleido audringų vandenų skalaujamoje Ugnies Žemėje ir apiplaukė Buriuotojų Everestu vadinamą Horno kyšulį. Egzotiška kelionė ne tik patikrino lietuvių valią, ištvermę, draugiškumą, bet ir įžiebė meilės ugnį. Inžinierius ir medikė Pietų Amerikoje atsirai abu rašė dienoraštį. Dalinamės nepakartojamais jų įspūdžiais su lrytas.lt skaitytojais. Pateikiame vienuoliktą dienoraščio dalį.

Ne veltui ši Magelano sąsiaurio dalis yra pavadinta Paso Tortoso. Kankinanti perėja.<br>Nuotr. iš asmeninio albumo

lrytas.lt

Aug 30, 2015, 12:01 PM, atnaujinta Oct 18, 2017, 7:33 AM

Audrius

Kaip žinia, visur gerai, o namuose geriausia. Va, tą patį mes pasakėme, kai grįžome į „Taurą“. Variklis vėl linksmai suburzgė. Bet Patagonijos klimatas vėl priminė apie save.

Dabar palankių išvykimui sąlygų teko laukti apie 20 dienų. Ilgų ir kankinačių. Ne veltui ši Magelano sąsiaurio dalis yra pavadinta Paso Tortoso. Kankinanti perėja mūsiškai. Vieta ši tikrai įdomi: prie pačio sąsiaurio čia dar prisijungia Jaronimo kanalas, įnešdamas ir savo dalį ir taip jau sumauto orelio.

Stipri srovė tampa sunkiai nusakomos krypties bei sukelia paviršiuje smagius vandens sūkurius. Kai vėjas pasisuka prieš srovę, tai padaro bangas lyg sieną, ir ši perėja tampa visiškai nepereinama. Kad ir kaip beskaičiavome srovių laiką, kad ir kaip bežiūrėjome vėjo kryptį, mūsų pirmieji bandymai pereiti Paso Tortoso ir patekti į kitą sąsiaurio kanalą Paso Largo, buvo nesėkmingi.

Toks įspūdis, kad pačiu paskutiniu momentu kažkas lyg tyčia pasukdavo smarkų vėją į mus. Nuriję kartėlį vėl lysdavome į įlankas ir vėl laukdavome. Bet prašyk ir gausi. Belskis ir bus atidaryta. O nuo savęs: lauk ir sulauksi. Kartais gal prisilauksi. Nesvarbu.

Vieną šaltą, saulėtą rytą mūsų džiaugsmui papūtė šiaurės rytų vėjelis. Srovė taip pat į vakarus tempė, tad gal lengvai į Paso Largo įplaukėme. Naudodamiesi palankiomis sąlygomis varėmės iki pat sutemų. Inkaravietę suradome Osorno įlankoje.

Kadangi Paso Largo – tai ilgas ir gana siauras kanalas (palyginus su kitomis Magelano sąsiaurio dalimis), vėjas patekęs čia įgauna galingą pagreitį. Žodžiu, jei kitur vėjelis vidutinio stiprumo, tai čia jau tikra audra. O jei kitur audra – čia vos ne uraganas.

Tai negatyvi šio kanalo pusė. Pozityvi – pakrantės gan dažnai išraižytos giliais fiordais bei įlankomis, kuriose labia patogu nuo blogo oro slėptis. Ką mes ir darėme tris paras saugiai užinkaravę „Taurą“ Osorno įlankoje. Vieta pasitaikė graži kaip ir daugelis šiame krašte. Gėlo vandens netrūko. Šalia tekėjo kalnų upė su įspūdingomis kaskadomis. Kur ne kur miškelis.

Čia pirmą kartą pamatėme medžius, vadinamus kiprais. Tik tai nebuvo tie galiūnai, kurie šiaurės Patagonijoje pasiekia 40 m aukštį ir būna 4 m skersmens. Mūsų rasti pietiniai kipriukai, nors ir turėjo galingą liemenį, retai siekdavo 3-4 m aukštį.

Labiausiai džiugino, kad mediena buvo sausa, kvapi, puikiai degė mūsų krosnelėje ir malonią šilumą skleidė. Po trijų parų per radiją pagaliau išgirdome Čilės laivyno pranešimą apie vidutinio stiprumo rytų vėją mūsų zonoje. Rytas šaltas ir miglotas.

Paso Largo ramus ir niūrus. Bet vėjas palankus, tad iškėlėme visas bures. Jau po valandos visos burės vėl buvo nuleistos išskyrus mažytį štorminį foką priekyje. Sąsiauris buvo baltas nuo lūžtančių bangų, o ledinis vėjas vertė mus prie vairo keistis kas pusvalandį.

Laimė, audra pakeleivinga. Pradėjome nervintis, kad ji nenurims iki sutemų. Pasirodo, be reikalo. Kai pasiekėme Cooper Key iškyšulį, saulei leidžiantis, vėjas rimo. Krantai aplinkui – vien pilkos nuogos uolos bei akmenys. Dar paėję 5 jūrmyles į šiaurės vakarus, suradome Hannant įlanką, kur nusprendėme susirasti vietą inkaravietei.

Šių vietų aprašyme ši įlanka dideliems laivams sustoti nerekomenduojama. Bet mes nedidelis laivas, kur nors prisiglausime. Pavargus bei sušalus ši vieta niūri nepasirodė. Atrodė baisi ir grasinanti. Toks juodas, didelis akmeninis maišas. O jūs sakote – jachta, burės, palmės, baltas smėlis, romantika...

O čia šalta, šlapia, baisu ir iki namų toli. Lėtai, atidžiai stebėdami gylį maklinėjome po įlanką, ieškodami saugios vietos nakvynei. Kartas nuo karto stiprūs vėjo gūsiai atūžę nuo stačių krantų visiškai sustabdydavo „Taurą“, o kartais net blokšdavo atgal.

Visgi saugią inkaravietę radome. Pačiame įlankos kamputyje šiaurinėje dalyje. Inkarą – iš priekio, du lynus – iš laivugalio, ir į krantą. Po to krosnelę užkurti, pietus pagaminti ir miegot miegot....

Rytas už vakarą protingesnis. Ir matosi ryte geriau. Tad saulutei patekėjus bei uolas nušvietus, Hannant įlanka tokia niūri kaip sutemose jau neatrodė. Orelis vėl susimovė, ir po kelių dienų ši vieta mums buvo namai namučiai. Greit suradome upę.

Tarp kalnų slėnyje glaudėsi miškelis, pačios įlankos dugnas buvo pilnas snieginių krabų. O tai nors ir pabodęs, bet visgi šviežias maistas.

Kaip įdomiai aplinkybės pakeičia požiūrį į gyvenimą: kartą vaikščiodamas pakrante radau porą didelių medinių kaladžių kažin iš kur bangų čia atneštų. Taip netikėtai apsirūpinęs malkomis nusprendžiau, kad ši diena man itin sėkminga. Hannant įlankoje vėl užsisėdėjome.

Stiprus arba labai stiprus priešinis vėjas. Vėl bandymas pasistumti į vakarus. Vėl nesėkmingas. Grįžome į savo įlanką. Rodos, vos dvelkė ryte. Tik pakėlėme bures – vėjas vos ne uragano stiprumo. Koks plaukimas į priekį? Čia laimingi, kad atgal nenunešė.

Apsiginklavęs peiliu aš atvykau į tankų mūšį. Tikriausiai taip reikėjo pradėti šio kelionės etapo aprašymą. 9 m laivelis, 18 AJ variklis prieš 11 balų štormą. Idiotiška kombinacija. Scenarijus nesikeičia: vėl sėdim ir laukiam. Įžymus jūreivis Joshua Slokumas šioje vietoje, kad nuplauktų 10 jūrmylių, laukė oro mėnesį.

Tuoj už iškyšulio prasideda paskutinė Magelano sąsiaurio dalis Paso del Mar. Už jo – Ramusis vandenynas. Kadais paklausiau vieno tikrai vėtyto ir mėtyto prancūzų jūreivio, ką jis mano apie šią vietą? Atsakė paprastai: gera vieta numirti.

Pasakė be jokio pasipūtimo. Tiesiog konstatavo faktą. Francis Dreikas čia prarado vieną iš savo laivų su įgula 1578 m. Po to seka ilgas sąrašas kitų laivų. Štai, kad ir vakar gavome žinią apie čiliečių žvejų laivą, sudužusį į uolas Paso del Mar zonoje. 140 km/h vėjas, didžiulės bangos. Dalis įgulos sugebėjo išsigelbėti, pasiekusi vieną salelę, kur vien tik vandeniu buvo gyvi 5 paras, kol atvyko pagalba. Dalis įgulos žuvo.

Štai tokios aplinkybės verčia laukti, mąstyti ir permąstyti maršrutą, siekiant jį padaryti saugesniu. Man – 48 metai, nuotykių aš nebeieškau. Jurgita taip pat – ne adrenalino narkomanė.