Ši vaikystėje įgyta socialinė kompetencija pravers vaikui vyresniame amžiuje: sustiprins pasitikėjimą savimi, pagerins bendravimo įgūdžius, palengvins draugų susiradimo galimybes.
Bendradarbiaujant su vaikų psichologe-psichoterapeute Inesa Balseviče, lietuviškas namų švaros prekės ženklas „4Corners“ inicijavo edukacinį projektą Lietuvos ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Šio projekto siekis, jog vaikai atrastų smagumą namų tvarkyme. „Žaidimai – tinkamiausia tvarkos įgūdžių formavimo priemonė“, – sako I.Balsevičė. Viso projekto metu sulaukta daugiau nei 200 registracijų iš visos Lietuvos vaikų darželių.
Rekomendacijos tėvams
Vaikų psichologė-psichoterapeutė I.Balsevičė dalinasi patarimais tėvams, kaip ugdyti vaiko tvarkymosi įpročius:
1. Nedarykite iš namų tvarkymo „suaugusiųjų“ veiklos.
Vaikai nuo pat ankstyvo amžiaus turėtų mokytis tvarkyti savo aplinką.
2. Svarbus psichologinis nusiteikimas.
Tvarkymasis turi teikti malonumą ir Jums, ir vaikui. Jeigu vaikas mato, jog Jums namų tvarkymas suteikia tik negatyvias emocijas, vaikas taip pat nemėgs šio proceso.
3. Vaikas turi būtinai turėti savo pareigas namuose.
Jis pats turi pasirinkti už ką jis bus atsakingas (tvarkys savo kambarį, šluostys dulkės ir pan.) Kol vaikui susiformuos įprotis, ne tik galima, bet ir reikia priminti jam apie jo pareigas.
4. Pagyrimas – geriausia motyvacija.
Apsišarvuokite kantrybe. Neskubinkite ir perdarinėkite buities darbų už savo vaiką. Jis stengiasi, todėl nepamirškite kiekvieną kartą jo už tai pagirti.
5. Tokiam svarbiam darbui, kaip namų tvarkymas, reikia pasiruošti.
6. Tvarkytis reikia kartu su vaiku. Nepamirškite rodydami detaliai pasakoti, ką Jūs darote.
7. Vaiko darbas neturi būti sudėtingas ir jo iš karto neturi būti daug.
8. Labai svarbu pozityviai nuteikti savo vaiką prieš tvarkantis. Pasakykite, kad jo pagalba Jums labai svarbi.
9. Į tvarkymosi procesą pažvelkite kūrybingai, pvz: naudokite spalvotas šluostes, kempines.
10. Užriškite Jūsų vaikui patinkančią prijuostę, įjunkite linksmą muziką ir pasilinksminkite!
Kokias namų ruošos darbus gali atlikti skirtingo amžiaus vaikai?
Pasak I.Balsevičės, jau nuo 1,5 metų vaikas gali turėti savo „pareigas“: serviruoti stalą, nunešti po valgio savo lėkštę, puoduką į kriauklę, nuvalyti stalą su servetėle.
2-4 metų vaikui galima patikėti:
rūšiuoti skalbinius, sudėti švarius skalbinius į spintą
valyti dulkes
palaistyti gėles
valyti kilimą ir sofą nuo gyvūno kailio
pakloti lovą
surinkti žaislus; knygas (vaikas gali pats kambaryje išsirinkti, kur bus jo dėžės su žaislais)
šluoti grindis
3-4 metų vaikas gali:
plauti indus
surinkti žaislus
surinkti nereikalingus daiktus į dėžę
surinkti knygas
nušluostyti stalą
iššluoti grindis
surinkti rūbus (gražiai pakabinti ar gražiai sudėti rūbus)
pakloti lovą
6 metų vaikas jau gali naudotis dulkių siurbliu, išnešti šiukšles.
Džiaugsmas dėl vaiko pastangų
I.Balsevičė taip pat išskiria motyvacinį aspektą tvarkymosi procese: „Vaikai yra mažos asmenybės, kurios dar kuriasi. Jos kiekvieną dieną mokosi, įsisavina naujus dalykus ir taip stato savo vertybių, įgūdžių bei įpročių karalystę. Mokymasis tvarkytis, atrodo toks paprastas, bet iš tikrųjų, labai svarbus gyvenimo momentas. Jis gali būti labai smagus ir lengvas, arba priverstinis ir sunkus. Kaip mes, suaugusieji, jį išmokysime, taip ir bus.“