„Jėzaus veržlė“ – kas tai yra ir kodėl ji tokia svarbi?

Orlaiviai visada yra lydimi šimtų techninių žodžių, kurie nesuprantami su šia sritimi nesusidūrusiems žmonėms. Vis djėlto, kai kurie orlaiviai turi vieną labai svarbią ir labai mažą detalę, kuri išsiskiria keistu pavadinimu. Tai – Jėzaus veržlė. Taip ji vadinama ir literatūroje, o kaip pagarbos ženklas įteikiamas į atsargą išeinantiems kariams – ir šio pavadinimo šaknis galime surasti dar Vietnamo kare.

 Bell UH-1 Iroquois - vienas iš Vientamo karo laikų sraigtasparnių modelių, turėjusių Jėzaus veržlę.<br> Wikimedia Commons nuotr.
 Bell UH-1 Iroquois - vienas iš Vientamo karo laikų sraigtasparnių modelių, turėjusių Jėzaus veržlę.<br> Wikimedia Commons nuotr.
 Be šios detalės pagrindinis sraigtasparnio rotorius tiesiog nuskristų šalin .<br> Wikimedia Commons nuotr.
 Be šios detalės pagrindinis sraigtasparnio rotorius tiesiog nuskristų šalin .<br> Wikimedia Commons nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Mar 4, 2018, 8:54 AM, atnaujinta Mar 4, 2018, 10:55 AM

Jėzaus veržlė yra nedidelė plieninė detalė, laikanti pagrindinį sraigtasparnio rotorių. Teisybės dėlei reikėtų pasakyti, kad, nors pavadinimas yra labai plačiai paplitęs ir sraigtasparnių mechanikai jį gerai žino, oficialiai ši detalė vadinama pagrindinio rotoriaus veržle.

Pavadinimas „Jėzaus veržlė“ paplito tarp JAV karių Vietnamo karo metu. Tai buvo pirmas karinis konfliktas, kurio metu sraigtasparniai buvo taip plačiai naudojami.

Kariai aktyviai domėjosi šiomis transporto priemonėmis, todėl jų dėmesį patraukė neįprastai maža veržlė, laikanti pagrindinį sraigtasparnio rotorių. Mechanikai jiems paaiškino, kad jai lūžus ar atsisukus, rotorius tiesiog nulėktų šalin ir sraigtasparnis neabejotinai sudužtų. Kadangi tokiu metu teliktų šaukti „o Jėzau!“, detalė praminta „Jėzaus veržle“. Pavadinimas kariams pasirodė juokingas – ir dėl to labai greitai paplito. Šį pavadinimą kariai naudojo ir savo rašytiniuose atsiminimuose, o vėliau jis pasirodė ir techninėje literatūroje.

Vėliau į atsargą išeinantiems sraigtasparnių pilotams buvo dovanojamos Jėzaus veržlės. Ypač, jei kuri nors buvo skilusi – prieš skrydžius Jėzaus veržlę reikia patikrinti. Pastebėjus net menkiausią įtrūkimą ar kitokį defektą, veržlė yra keičiama. Būtent dėl to atvejų, kai Jėzaus veržlė sulūžo ar iškrito, pasiųsdama sraigtasparnį į pražūtį, yra labai mažai.

Tai kodėl tokia neįtikėtinai svarbi detalė yra tokia maža? Taip, ji gali pasirodyti maža ir lengva, tačiau Jėzaus veržlė yra pagaminta iš gana stipraus plieno lydinio. Didesnės jos tiesiog nereikia, nes, kaip minėta, dėl lūžusios Jėzaus veržlės įvyko labai mažai nelaimių.

Įdomu ir tai, kad kai kurie patys naujausi sraigtasparniai Jėzaus veržlės nebeturi. Pagrindinis rotorius yra tvirtinamas kitaip, ir Jėzaus veržlė nebėra reikalinga. Dabar šiuo vardu vadinamos ir kritiškai svarbios kitų mechanizmų – ir net kopinėjimo įrangos – detalės.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.