Visų pirma, reikėtų pasakyti, kad uostų vilkikai yra specialiai tam sukurti. Tai nėra šiaip žvejų kateriai, kadaise pažeminti pareigose. Vilkikai turi ne tik stiprius propelerius ir laivų prikabinimo įrangą, bet ir bokštelius, iš kurių lengva apžvelgti aplinką – ir senų padangų bamperius, leidžiančius laivus ir pastumti.
Vilkikai reikalingi todėl, kad didiesiems laivams sunku tiksliai manevruoti siauruose uostuose. Laivai iš tiesų yra gana nerangūs, todėl vilkikas dažnai yra geresnis pasirinkimas.
Tiesa, nors dažnai vilkikai dirba po vieną, kartais prie kokio didesnio laivo jie sukimba ir keliese. Tačiau net ir tuo atveju jų dydis prieš konteinerinį laivą atrodo daugiau nei juokingai. Tai kaip jie tai daro? Ar jie galingesni? O gal po vandeniu slepiasi kokia nors ypatinga konstrukcija?
Iš tiesų, dalis paslapčių tikrai slepiasi po vandeniu, tačiau pirmiausia – dėl galios. Daugelis vilkikų turi maždaug 2000 arklių galios variklius. Mažesniems pakanka 1000 AG, itin modernūs ir galingi gali turėti net 6000 AG. Tie vilkikai, kurie dirba atvirame vandenyne (kaip kokia pagalba kelyje plaukia partempti sugedusių laivų) yra galingesni ir didesni – nes jiems dar reikia atlaikyti ir jūros bangas. Tačiau, kad ir kaip skaičiuotumėte, vilkikai konteinerinių laivų galiai neprilygsta. Pavyzdžiui, krovininio laivo pirmojoje nuotraukoje galia siekia beveik 97 tūkstančius AG.
Tačiau vilkikai turi kelis triukus. Visų pirma, vilkiko korpusas nėra giliai paniręs po vandeniu, todėl jis patiria mažiau trinties. Juk bėgti vandenyje, kai vanduo siekia tik kelius, yra lengviau, nei panirus iki juosmens. Dideli sraigtai būna šiek tiek uždengti, nes šie laivai plaukia arti prieplaukų ir, dažnai – sekliuose vandenyse. Galiausiai, korpuso forma yra tokia, kad vandenį nukreiptų į sraigtus plaukiant ir pirmyn, ir atgal. Sraigtai yra labai dideli, tačiau jie sukasi lėtai, bet greitis čia ir nėra svarbus.
Maži vilkikai gali patraukti didelius konteinerinius laivus, tačiau tam sueikvoja daug energijos. Pačių didžiųjų laivų varikliai šią užduotį įvykdo kur kas efektyviau. Vis dėlto, padeda ir jūra – bangos ir taip judina laivus, todėl vilkikams telieka tuo pasinaudoti. Uoste svarbiau tiksliai prišvartuoti laivą, o ne tai padaryti kiek įmanoma greičiau.
Taip pat nereikėtų pamiršti, kad išjudintą laivą bus sunku ir sustabdyti – todėl vilkikai darbuojasi labai lėtai ir atsargiai.