JAV jūrų pėstininkai gavo pirmąjį tokį sraigtasparnį pasaulyje

Nors projektas stipriai vėlavo, o ir ką tik perduotas pirmasis egzempliorius ko gero taip ir liks vieninteliu šiemet gautu, jūrų pėstininkai gali džiaugtis galiausiai pajudėjusiu procesu.

 Sikorsky CH-53K King Stallion atrodo labai panašus į pirmtaką, bet nereikia apsigauti – tai kur kas galingesnis padangių ristūnas.<br> Reuters / Scanpix nuotr.
 Sikorsky CH-53K King Stallion atrodo labai panašus į pirmtaką, bet nereikia apsigauti – tai kur kas galingesnis padangių ristūnas.<br> Reuters / Scanpix nuotr.
 „K“ versija leis viduje sutalpinti kur kas didesnį ir veiksmuose dažniau panaudojamą universalųjį „Humvee“.<br> Lockheed Martin nuotr.
 „K“ versija leis viduje sutalpinti kur kas didesnį ir veiksmuose dažniau panaudojamą universalųjį „Humvee“.<br> Lockheed Martin nuotr.
  Sikorsky CH-53K King Stallion atrodo labai panašus į pirmtaką, bet nereikia apsigauti – tai kur kas galingesnis padangių ristūnas.<br> Reuters / Scanpix nuotr.
  Sikorsky CH-53K King Stallion atrodo labai panašus į pirmtaką, bet nereikia apsigauti – tai kur kas galingesnis padangių ristūnas.<br> Reuters / Scanpix nuotr.
  Sikorsky CH-53K King Stallion atrodo labai panašus į pirmtaką, bet nereikia apsigauti – tai kur kas galingesnis padangių ristūnas.<br> Reuters / Scanpix nuotr.
  Sikorsky CH-53K King Stallion atrodo labai panašus į pirmtaką, bet nereikia apsigauti – tai kur kas galingesnis padangių ristūnas.<br> Reuters / Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Arnas Mulokas

May 21, 2018, 12:26 PM

Iki šiol amerikiečių kariai naudojosi senesniu, šaltojo karo metu sukurtu sunkiuoju sraigtasparniu „CH-53E Super Stallion“. Savo laiku jis buvo geras, bet baigtas gaminti dar 1980-ais, nenorom pasiekė savo skraidymo resursų ribas.

Juolab paskutinius 17 metų pajėgos aktyviai dalyvavo konfliktuose ir jiems kritiškai reikėjo šio didelių gabaritų krovinius gabenančio orlaivio asistavimo. Pilotai 2016 metais skundėsi, kad jų naudojama „E“ versija gedo taip dažnai, kad tik 34% turimų sraigtasparnių galėjo skirsti. Dar mažiau, vos 23 % nuo visos eskadrilės, buvo tinkami misijoms.

Dalių ir laiko remontui trūkumas lėmė, kad pilotai, prabuvę šešių mėnesių dislokaciją, surinkdavo tik po 30 skraidymo valandų. Tai buvo pavojingai mažas ore praleistas laikas, geriausiu atveju tik palaikantis pilotų įgytų įgūdžių lygį.

Nuo tada, kai įgulos viešai pasiskundė esamomis sąlygomis, įvyko net kelios šių sraigtasparnių katastrofos. Beveik visos jos dėl pilotų padarytų klaidų, tokių kaip pernelyg mažas atstumas iki kito sraigtasparnio. Naujųjų karališkųjų eržilų laukimas tapo pajėgų viltimi išeiti iš šio užburto nesėkmių rato.

Šis „Sikorsky“ kompanijos kūrinys atrodo labai panašus į pirmtaką, bet nereikia apsigauti – tai kur kas galingesnis padangių ristūnas. Jo keliamoji galia – net iki 17 tonų ir šis faktas sraigtasparnį padaro antru pasaulyje pagal keliamąją galią.

Dar vienas smulkus pokytis — visas orlaivis išsipūtė 30-ia centimetrų. Radaruose jo paliekamas pėdsakas toks pat, bet galimybės – visai kitos. Senesnės kartos mašina galėjo gabenti prisikabinusi po savimi jūrų pėstininkų turimą lengvai šarvuotą „LAV-25“ šarvuotį. „K“ versija leis viduje sutalpinti kur kas didesnį ir veiksmuose dažniau panaudojamą universalųjį „Humvee“.

Žinoma, „Humvee“ yra jau senstantis karinis džipas, todėl yra numatytas kitas, ateities variantas. Šiemet per bandymus buvo pademonstruota, kaip „CH-53K“ po savimi gali gabenti naująjį „Oshkosh L-ATV“ šarvuotą visureigį. Ir net automobilį pakėlus tokiu būdu, sraigtasparnio viduje vis tiek bus galima gabenti kariškius su solidžiu keturių tonų kroviniu. Tokia konfigūracija leistų juos nugabenti apie 200 km iki numatytos vietos.

Žinoma, yra įdiegta ir daugiau įvairių techninių sprendimų – tokių, kaip nauja greičių dėžė ar naujos kartos rotoriai – tačiau didžiausias žingsnis į modernią erą padarytas elektronikoje. Visas valdymo pultas atitinka „stiklo kabinos“ standartą, atsisakant kone visų analoginių prietaisų.

Palengvintas parametrų stebėjimas bei valdymas pašalina dalį darbų. Tam pilotai ankščiau turėjo skirti daug dėmesio, o dabar mažesnė apkrova darbais leis įgulai ilgiau išlikti budriai, kas sumažins jų klaidų tikimybę.

Prie skaitmeninių signalų perėjo ir kita sraigtasparnio įranga. Elektronika – o nebe mechaninė jėga pagrįstas visų judančių plokštumų valdymas – leis manevruoti kur kas preciziškiau.

Savidiagnostikos įranga mechanikams realiu laiku leis matyti visų sistemų būklę, kas suteiks galimybę aptikti dar tik kylančias problemas ar išspręsti esamas, žinant kur konkrečiai yra probleminė dalis. Toks remonto patobulinimas turėtu būti pigesnis, greitesnis ir efektyvesnis.

JAV tikisi pasigaminti 200 vnt. šių sraigtasparnių. Taip pat aktyviai ieškos juo susidomėjusių užsienyje. Dabar, anot portalo „thedrive“, vieno orlaivio kaina siekia net 122 mln. dolerių. Tiek pat kiek kainuoja jūrų pėstininkams skirtas penktos kartos „F-35B“ naikintuvas. Tai – labai didelė suma net išskirtines galimybes pasiūlančiai transporto priemonei.

Jei Amerika nesumažins planų arba atsiras dar bent keli kiti pirkėjai, gamintojo teigimu, vieno „Sikorsky CH-53K“ kaina galėtų kristi iki 80 mln. dolerių. Beveik trečdalio nuolaida skamba viliojančiai, o kol kas kontraktas pasirašytas tik dėl pirmųjų aštuonių gamybos. Pastarieji prie pajėgų turėtu prisijungti kitais metais.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.