Kas šis paslaptingas objektas paveikslo apačioje? Daug kam jis gali pasirodyti šiurpus

Vokiečių dailininko Hanso Holbeino jaunesniojo „Ambasadoriai“ (1533 m.) neabejotinai yra garsiausias jo paveikslas. Jame daug simbolinę reikšmę turinčių daiktų, dėl kurių menotyrininkai ginčijasi iki šiol. Tačiau mums įdomiausias objektas yra apačioje – kas tai?

 Vokiečių dailininko Hanso Holbeino jaunesniojo „Ambasadoriai“ (1533 m.) neabejotinai yra garsiausias jo paveikslas. Tačiau mums įdomiausias objektas yra apačioje – kas tai?<br> H. Holbeino pav. (XVI a.)
 Vokiečių dailininko Hanso Holbeino jaunesniojo „Ambasadoriai“ (1533 m.) neabejotinai yra garsiausias jo paveikslas. Tačiau mums įdomiausias objektas yra apačioje – kas tai?<br> H. Holbeino pav. (XVI a.)
 Paveikslas turėjo kabėti šalia laiptų – taip kaukolė būtų matoma visiems, kas lipa žemyn.<br> H. Holbeino pav. (XVI a.)
 Paveikslas turėjo kabėti šalia laiptų – taip kaukolė būtų matoma visiems, kas lipa žemyn.<br> H. Holbeino pav. (XVI a.)
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Sep 20, 2020, 5:54 PM

Paveiksle „Ambasadoriai“ pavaizduotas prancūzai ambasadorius Jeanas de Dinteville ir vyskupas Georgesas de Selve. H.Holbeinas juos nutapė Anglijoje, kur dirbo didžiąją savo karjeros dalį. Nors H.Holbeinas buvo vokiečių tapytojas, jo darbuose matoma olandų dailės mokykla.

Apie šio paveikslo meninę vertę galima kalbėti labai ilgai. Paveiksle – labai daug objektų. Subjektai stovi prie lentynos, kuri yra nukrauta įvairiais mokslo įrankiais. Dauguma jų yra skirti astronomijai. Ten taip pat pamatysite porą gaublių, knygų ir muzikos instrumentų. Menotyrininkai teigia, kad visa ši kompozicija į vieną sulieja pasaulietinę ir dvasinę pasaulėžiūrą. Nes, kaip tikriausiai jau pastebėjote, paveikslo subjektai yra būtent tokie – Jeanas de Dinteville yra apsirengęs pasaulietiniais prabangiais rūbais, o vyskupas Georgesas de Selve – kuklia dvasininko apranga.

Paveikslo apačioje matote ir keistą ištįsusią dėmę. Kas tai? Tai – anamorfiška žmogaus kaukolė. Norint ją pamatyti, tektų į paveikslą pažiūrėti labai aštriu kampu. Kompiuterio ekrane tai būtų gana sudėtinga (gali neužtekti apžvalgos kampo), bet jei pavyktų – todėl štai ką pamatytumėte:

Toks kryptinis anamorfizmas yra ankstyvojo renesanso išradimas – H.Holbeinas nebuvo vienintelis menininkas naudojęs šią techniką. Tačiau prisiminkite, kad paveikslas nutapytas 1533 metais. Tai yra, nebuvo naudojamas joks kompiuteris ar kameros. Holbeinas palikdavo vieną potėpį, tuomet pažvelgdavo į paveikslą aštriu kampu, kad įsitikintų, kad formuoja gražią ir ryškią kaukolę. Žvelgiant nuo viršutinio dešiniojo kampo, kaukolė atrodo puikiai, išlaikiusi ir deramas proporcijas ir detales.

Vėl gi, trumpai paminėsime, ką reiškia šis simbolis. Tai – memento mori: priminimas, kad mirtis yra neišvengiama. Kartu taip užbaigiama paveikslo kompozicija – astronominiai instrumentai simbolizuoja dangų, muzika ir gaublys – žemę, o kaukolė – mirtį. Ji taip pat yra ir išminties simbolis.

Tačiau kodėl H.Holbeinas tą kaukolę nustapė būtent tokią? Na, kaip tikriausiai jau supratote, tai buvo labai sunkus darbas – todėl, gali būti, H.Holbeinas demonstravo savo meistriškumą. Taip pat spėjama, kad paveikslas turėjo kabėti šalia laiptų – taip kaukolė būtų matoma visiems, kas lipa žemyn.

Galiausiai, ji portretui suteikia dar daugiau gilumo – šį tą, ką reikia atrasti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.