Keistas žvalgybinio lėktuvo maršrutas: kodėl Rusija nusprendė šnipinėti save?

Daugelis aviacijos entuziastų lankosi realiu laiku skrydžius sekančiuose interneto puslapiuose. Vieniems terūpi, kas praskrido virš jų galvų – o kiti nuolat ieško perliukų. Ir vienas naujausių iš pastarųjų – itin keistas rusiško žvalgybos lėktuvo „Tu-214 ON“ skrydis. Kodėl vienas naujausių lėktuvų aktyviai skraidė palei Krymo pusiasalio krantus?

 Keistas Rusijos lėktuvo maršrutas.<br>theaviationist.com nuotr.
 Keistas Rusijos lėktuvo maršrutas.<br>theaviationist.com nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Arnas Mulokas

2021-04-03 21:15

„Tu-214 ON“ tikrai yra žvalgybinis lėktuvas, tačiau skirtingai nuo įprastai naudojamų lėktuvų, jis buvo sukurtas veikti pagal „Atviro dangaus“ (rus. Открытое Небо) taisykles. Nuo 2002 metų sutartį ratifikavusios šalys leisdavo kitų šalių lėktuvams praskristi pro juos dominančius objektus ar teritorijas. Praskrisdami sertifikuoti lėktuvai daro aukštos kokybės vietovių nuotraukas (raiška apribota iki 30 cm), fiksuoja šiluminį reljefo vaizdą infraraudonosiomis kameromis, renka kitą informaciją. Tokia atviru būdu vykdoma žvalgyba kūrė tarpusavio pasitikėjimą.

Kūrė, nes 2020 metais JAV paskelbė pasitraukiančios iš susitarimo. Šių metų pradžioje Rusija taip pat nusprendė, kad jiems nebėra prasmės atverti savo oro erdvę. Taip „Tu-214 ON“ liko be darbo. Tiksliau, darbo praktiškai niekada ir neturėjo.

2018 metais naudojimui parengtas lėktuvas nebuvo įsileistas į Jungtinės valstijas – šalį, kurios žvalgymas rusams buvo aktualiausias. Amerikiečiai savo sprendimą argumentavo, kad atnaujintas lėktuvas itin modernus ir gali rinkti kur kas daugiau informacijos, negu leidžiama. Skaitmeniniame amžiuje kartu skrendantys priimančiosios šalies pareigūnai nebegali užtikrinti kokią informaciją išties surenka žvalgybinis lėktuvas.

Vietos žiniasklaida skelbia, kad skrydis palei Krymo ir Krasnodaro pakrantes yra vienas pirmųjų bandymų rasti vietas, kur būtų galima panaudoti šiuos specifinius lėktuvus. Rusija pasigamino net du, pakeitusius iki tol stebėjimui naudotus du „Tu-154 ON“ ir kartografavimui pritaikytus „AN-30“ lėktuvus.

Kovą atlikto skrydžio metu buvo tikrinamos pajėgų maskavimosi galimybės, karinio laivyno bazių oro gynybos sistemų veikimas pasyviuoju režimu.

Kariškiai tikina matantys galimybę pagal „Atviro dangaus“ sutarties sąlygas sukurtus lėktuvus panaudoti savo pratybų stebėjimui ar net per naujų ginklų bandymus, bandant susirinkti kuo daugiau informacijos. Taip pat panaudojimą humanitarinėse misijose.

Lėktuvas didelis, perdarytas iš keleivinio „Tu-204“, kuris gali gabenti iki 210 žmonių. Vis dėlto šio orlaivio viduje daug vietos užima brangi žvalgybinė įranga, vietos papildomiems kroviniams praktiškai neliktų. O ir klausimas, kiek šalių leistų pro savo teritorijas praskristi būtent tokio tipo lėktuvams.

Senieji „Tu-154 ON“ ne darbo metu buvo naudojami kosmonautų treniruotėms, kad jie patirtų nesvarumo būseną.

Rusijos pareigūnai atvirai kalba, kad jei JAV nuspręstų grįžti prie „Atviro dangaus“ susitarimo, jie padarytų tą patį. Tikėtina, tokio geopolitinio pokyčio tikisi sulaukti ir šie žvalgybiniai lėktuvai, akivaizdžiai likę be rimtų užduočių.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.