Devintajame dešimtmetyje sukurtas „Mrija“ (išvertus reiškia „svajonė“ arba „įkvėpimas“) buvo sovietų strateginis krovininis lėktuvas, kuriam priklausė ilgiausių sparnų ir sunkiausio kada nors pagaminto lėktuvo titulai. Ukrainoje jis buvo laikomas laisvės simboliu, taip pat sulaukė didelio pasaulio aviacijos entuziastų dėmesio.
Dviguba lėktuvo uodega leido gabenti didelius ir sunkius išorinius krovinius – pavyzdžiui, Rusijos kosminį laivą „Buran“. Žlugus Sovietų Sąjungai, „Mrija“ perėjo nuo kosminės įrangos gabenimo prie užsakomųjų krovininių skrydžių civilinėms bendrovėms, vyriausybėms ir kariuomenei. Prieš sunaikinimą jis daug kartų skraidino su COVID-19 susijusį inventorių.
Per savo skrydžių metus „Mrija“ pasiekė nemažai pasaulio rekordų, tarp jų – ir didžiausio pergabento svorio. 2001 m. rugsėjo 11 d. lėktuvas gabeno penkis tankus, kurių bendras svoris viršijo 250 tonų.
Sovietmečiu buvo pagamintas vienintelis „An-225“ – tačiau buvo sukurtas ir vienas papildomas fliuzeliažas. Ir panašu, kad dabar jis bus sėkmingai panaudotas – pranešama, kad Ukrainoje jau visai sėkmingai startavo milžiniško lėktuvo atkūrimo projektas.
Tai nebus senojo lėktuvo remontas – bus statomas naujas, bet to paties modelio lėktuvas.
Kaip numato „Antonov Company“ generalinis direktorius Eugenijus Gavrilovas, bendros projekto išlaidos sieks apie 500 mln. eurų, nors dar gana anksti kalbėti apie galutinę sumą – tačiau tai gerokai mažiau, nei buvo skelbta karo pradžioje, kai Volodskas Zelenskis buvo nurodęs 800 mln. eurų sąmatą.
Pasak E.Gavrilovo, jau sukaupta 30 proc. dalių, reikalingų rekonstrukcijai. „Darbai vyksta slaptoje vietoje. Į nebaigtą statyti antrąjį „AN-225“ bus montuojamos sunaikinto lėktuvo dalys ir naujos detalės“, – kalbėjo kompanijos vadovas.
Parengta pagal „Kyiv Independent“, „Bild“ ir kitų šaltinių informaciją.