„Sveikatos rizikos ir su jomis susiję socialinio atstumo laikymosi reikalavimai buvo vienos svarbiausių kliūčių apsipirkimui fizinėse parduotuvėse ir priešingai motyvavo pasirinkti saugesnį apsipirkimo būdą, internetinę prekybą“ – teigia VU EVAF docentė Karina Adomavičiūtė-Sakalauskė.
Būtent su sveikata susijusios rizikos paskatino ir kito tipo motyvacijos atsiradimą, t.y. skaitmeninių įgūdžių įgijimą arba bent jau jų pagerinimą. Pasak mokslininkės, skaitmeniniai įgūdžiai pandemijos metu, kuomet didžioji veiklų dalis persikėlė į elektroninę erdvę, buvo reikalingi įvairiose gyvenimo srityse: nuo darbinių užduočių atlikimo, mokymosi nuotoliniu būdu iki atrodo iš pirmo žvilgsnio daug pastangų nereikalaujančio apsipirkimo internetu.
„Skaitmeninius įgūdžius lavinti pakankamai lengvai sekėsi asmenims, kurie jau turėjo ankstesnės naršymo internete arba apsipirkimo internetu patirties, ir buvo sunkiau įsisavinami tų asmenų, kurie neturėjo jokios ankstesnės internetinių technologijų naudojimo patirties ir apsipirko internetu pirmą kartą“ – teigė tyrėja. Anot jos, vis dėlto didžioji populiacijos dalis suprato skaitmeninių technologijų įsisavinimo naudą, siekiant išvengti su sveikata susijusių rizikų pandemijos metu ir taip pagerinant savo apsipirkimo internetu patirtį.
„Elektroninė prekyba pastaraisiais metais tapo viena svarbiausių ir sparčiausiai augančių pasaulio ekonomikos sričių. COVID-19 pandemijos metu šis augimas pasiekė naujas aukštumas – pavyzdžiui, JAV 2020 m. elektroninės prekybos pardavimai išaugo net 43 proc. lyginant su 2019 m,“ – teigia K. Adomavičiūtė-Sakalauskė.
Docentės teigimu, palaipsniui sukaupta apsipirkimo internetu patirtis atskleidė daug kitų internetinės prekybos privalumų, tokių kaip naršymo ir apsipirkimo patogumas, lengvas apmokėjimas už prekes ar paslaugas, ir apsipirkimo proceso privatumas.
Be to, internetinių parduotuvių pastangomis buvo sumažinta arba pašalinta daugybė santykinių pirkimo internetu trūkumų, t.y. apmokėjimas už prekes ir prekių grąžinimas tapo lankstesnis, sutrumpėjo prekių pristatymo laikas, pagerėjo komunikacijos tarp pirkėjo ir pardavėjo galimybės ir kt. Taigi, apsipirkimas internetu įsitvirtino kaip patogus, naudingas ir net malonus pasirinkimas.
Ir nors pandemija pasibaigė, o kartu su ja ir gąsdinanti apsikrėtimo virusu rizika, įgyta motyvacija pirkti prekes ir paslaugas internetu išlieka.
„Be abejo, su sveikata susijusios rizikos nebemotyvuoja taip stipriai pirkti internetu, kaip tas buvo daroma pandemijos laikotarpiu. Vis dėlto, vartotojams, kurie dėl vienokių ar kitokių priežasčių yra labiau susirūpinę savo sveikata, ši motyvacija išlieka svarbi ir po pandemijos“ – teigia Karina Adomavičiūtė – Sakalauskė.
Tačiau labai svarbūs tampa internetiniai įgūdžiai, išugdyti būtent baimės apsikrėsti kontekste. Jie ir toliau yra stiprus motyvas tęsti apsipirkimą internetu, nes daro apsipirkimo procesą paprastą ir malonų. Lietuvos mokslo tarybos finansuoto projekto rezultatai rodo, kad motyvacija, susijusi su identifikuotomis internetinio pirkimo naudomis, taip pat ir toliau skatina rinktis internetinę prekybą tolimesniems pirkimams.