Mokslininkai atrado naują dalelę

JAV fizikai skelbia aptikę naują elementariąją dalelę, kuri priskiriama egzotiškiesiems tetrakvarkams (junginiams iš keturių kvarkų), skelbia Phys.org.

„Tevatron“ dalelių greitintuvas.<br>AFP/Scanpix nuotr.

Feb 29, 2016, 11:37 AM, atnaujinta Jun 6, 2017, 3:14 AM

Apie šį atradimą paskelbė mokslininkų komanda, dirbanti su „Dzero“ projektu „Fermi“ laboratorijoje JAV.

„Jaudinantis momentas atrasti naują, neįprastą dalelę, kuri padės mums suprasti stipriąją branduolinę sąveiką – vieną iš keturių žinomų fundamentaliųjų sąveikų fizikoje“, – teigė vienas iš atradimo autorių, profesorius Iainas Bertramas.

„Dzero“ yra vienas iš dviejų eksperimentų, vykdytų „Fermi“ dalelių greitintuve „Tevatron“. Nors šis greitintuvas buvo išjungtas 2011 metais, mokslininkai iki šiol analizuoja milijardus anksčiau įvykdytų eksperimentų.

Pirmuosius naujojo tetrakvarko požymius „Dzero“ mokslininkai užčiuopė pernai liepos mėnesį. Ši dalelė buvo pavadinta X(5568), dėl jos masės – 5568 megaelektronvoltų.

Kvarkas – viena iš dviejų fundamentaliųjų medžiagos sudedamųjų dalių pagal standartinį modelį (kita dalis – leptonai). Įprastai jie būna susijungę po du ar tris, žinomiausi tokie junginiai yra protonas ir neutronas.

Kvarkai turi šešis „aromatus“: kylantis, krentantis, keistasis, žavingasis, giluminis, viršūninis. Kiekvienas jų turi ir savo antidalelę.

Anksčiau atrasti tetrakvarkai turėjo bent du vienodus „aromatus“, tačiau X(5568) yra kitoks – visi jo požymiai skiriasi.