Fizikai šauna šampaną: amžiaus atradimas pasitvirtino

Svarbiausiu fizikos srities atradimu per pastarąjį šimtmetį vadintos gravitacinės bangos egzistuoja ir dėl to mokslininkams nekyla jokių abejonių. Erdvėlaikio raibulius, kurių egzistavimą dar 1916 metais numatė Albertas Einsteinas, mokslininkai užfiksavo jau trečią kartą, o tai reiškia, kad nauja kosminių tyrimų era įsibėgėja.

Gravitacinės bangos sklinda iš pačių energingiausių Visatos įvykių, tokių kaip žvaigždžių sprogimai ar juodųjų bedugnių susiliejimai.<br> Reuters/Scanpix nuotr.
LIGO laboratorija netoli Hanfordo, Vašingtone.<br>Reuters/Scanpix nuotr.

2017-06-02 12:20, atnaujinta 2017-06-02 12:24

Naujas signalas, kaip ir ankstesni, užfiksuoti JAV esančioje Pažangioje lazerinio interferometro gravitacijos bangų observatorijoje LIGO. Pernai vasarį jos mokslininkai sulaukė dėmesio visame pasaulyje po to, kai paskelbė pirmą kartą aptikę gravitacines bangas.

Nustatyta, kad trečiąjį gravitacinių bangų signalą paskleidė prieš 3 mlrd. metų susijungusios dvi juodosios skylės. Jis buvo užfiksuotas sausio 4 dieną, o apie atradimą paskelbta dabar, apdorojus duomenis. Apie tyrimą skelbiama recenzuojamame žurnale „Physical Review Letters“.

„Svarbiausias dalykas apie šį, trečiąjį, itin užtikrintą įvykį yra tai, kad mes nuo naujovės pereiname prie mokslinių stebėjimų – naujos, gravitacinių bangų astronomijos“, – sakė LIGO atstovas Davidas Shoemakeris.

Kiekvienas toks naujas atradimas LIGO tyrėjams suteikia galimybę atlikti vis tikslesnius matavimus ir padeda daugiau sužinoti apie tolimojo kosmoso objektus bei stebėti tendencijas.

„Visiems žinomas posakis: vienas kartas – atsitiktinumas, du kartai – sutapimas, o trys – jau tendencija. Dabar mes matome modelį“, – teigė Pensilvanijos universiteto ir Kardifo universiteto fizikas, naujo tyrimo pagrindinis autorius Bangalore Sathyaprakash.

Erdvėlaikio bangų aptikimas lyginamas su pirmaisiais teleskopais, kuriuos nukreipus į naktinį dangų kardinaliai pasikeitė žmonijos suvokimas apie mus supančią erdvę.

Gravitacinės bangos fiksuojamos naudojant du didžiulius LIGO detektorius dvynius – vieną Livingstone, Luizianos valstijoje, ir kitą kitą Hanforde, Vašingtono valstijoje.

Gravitacinės bangos sklinda iš pačių energingiausių Visatos įvykių, tokių kaip žvaigždžių sprogimai ar juodųjų bedugnių susiliejimai. Manoma, kad pirmosios gravitacinės bangos atsirado per Didįjį sprogimą prieš 13,8 milijardo metų. Taip pat jas sukuria įvairūs energingi procesai, pavyzdžiui, juodųjų skylių susiliejimai ar supernovų sprogimai.

Kaip ir raibuliai nuo į ežerą įmesto akmens, gravitacinės bangos neša katastrofinių įvykių energiją per Visatą kaip gravitacinį spinduliavimą.

Fizikų skaičiavimų duomenimis, gravitacinėms bangoms pasiekus Žemę, jų amplitudė būna milijardosios atomo skersmens dalies eilės. Joms išmatuoti reikia ypač tikslių instrumentų ir aplinkos be jokių trikdžių.

Parengta pagal BBC ir „The Verge“ inf.