Dirbtinis intelektas verslui – kokios pritaikymo galimybės ir nauda?

Dirbtinis intelektas (DI) ir jo kuriami sprendimai sparčiai keičia pasaulinę rinką. Dabartinis DI vedamas perversmas galėtų būti prilyginamas industrializacijos epochai – žaibišku greičiu auga produktyvumas, kuriasi nauji, inovatyvūs verslai, o atsilaisvinę žmogiškieji ištekliai bematant vėl tampa įdarbinami kitose pareigose.

123rf nuotr.
123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

2021-08-06 08:00

Atsilikti tampa pavojinga – industrijos, dar nesinaudojančios dirbtinio intelekto teikiamais privalumais pamažu, bet užtikrintai tampa atgyvena ir yra priverstos užleisti savo vietą po saule inovacijų nevengiantiems naujokams. Prognozuojama, kad iki 2022-ųjų metų per 75 milijonus darbo vietų pakeis DI algoritmai. Tiesa, darbuotojams baimintis nėra ko – ta pati prognozė teigia, jog naujų darbo vietų kiekis viršys 133 milijonus. Vadinasi dirbtinio intelekto pagalba sau darbus ras beveik 60 milijonų žmonių!

Automatizuotų algoritmų galimybės iš tiesų beribės. Kaip jas jau šiandien išnaudoja verslo milžinai, ir ką žinoti derėtų verslą dar tik pradedantiems ir šiomis galimybės siekiantiems pasinaudoti naujokams?

Tradicinis verslas – dirbtinio intelekto šešėlyje

Didėjant įvairių apyvartų mastams, dirbtinis intelektas tampa neatsiejama sėkmingo verslo dalimi. Iš dalies nebegalima pasikliauti tradiciniais verslo modeliais ir plėtros strategijomis – nors seniai aprašyti marketingo, plėtros ir duomenų analizės principai yra veiksmingi, jie niekaip negali prilygti tam, ką siūlo dirbtinis intelektas. Toliau pateikiame keletą DI pritaikymo būdų šiuolaikiniame versle.

Klientų aptarnavimas

Akivaizdu, jog siūlant prekę ar paslaugą vartotojams, negalime išvengti komunikacijos. Anksčiau už tai buvo atsakingi tik tam tikri darbuotojai ar prekių specialistai. Įmonės turėjo skirti nemažus kaštus įdarbinant klientų aptarnavimo specialistus, kurie būtų išimtinai atsakingi už iškylančių klausimų atsakymus bei problemų sprendimus. Augant klientų skaičiui, aptarnavimo specialistų kiekis taip pat turėjo augti, o į šią dilemą neatsižvelgiančios įmonės susidūrė su įvairiais iš to tiesiogiai kylančiais iššūkiais – ilgesniu aptarnavimo laiku, mažesniu klientų pasitenkinimu ar apskritai, potencialių klientų nepritraukimu.

Stropūs verslai šiuos keblumus imasi spręsti pasitelkdami dirbtinį intelektą. Ganėtinai didžiulė dalis klausimų, kylančių vartotojams yra sąlyginai paprasti ir pasikartojantys bei neretai jau būna išspręsti ir atsakyti. Būtent todėl DI robotai gali susitvarkyti su dideliais vartotojų srautais ir be vargo atsakyti į šimtus jiems kylančių klausimų. Pokalbių robotai gali būti pritaikyti dirbti itin plataus masto industrijose, todėl verslams, susiduriantiems su dideliu kiekiu užklausų derėtų atsižvelgti būtent į juos. Pokalbių robotas gali vienu metu bendrauti su daugybe klientų, o jam kuruoti pakaktų vos keleto darbuotojų, kurie būtų atsakingi už šio algoritmo mokymąsi bei galėtų spręsti problemas, kurioms nepakanka automatizuoto algoritmo.

Duomenų analizė

Kuo didesnis verslas, tuo daugiau jame egzistuoja duomenų – klientai, pardavimai, pasiūla, paklausa, kainos ir dar daugelis kitų. Nors šiems duomenims apdoroti anksčiau pakakdavo gabių analitikų, toks sprendimo būdas tampa nebeefektyvus ir bereikalingai eikvojantis žmogiškuosius išteklius.

Mašininis mokymasis – tai duomenimis maitinama dirbtinio intelekto sistema. Kuo daugiau jai bus suteikiama duomenų, tuo sparčiau ir efektyviau ji gebės šią informaciją analizuoti bei pateikti tam tikrus, į norimą tikslą orientuotus rezultatus. Tarp didžiulio kiekio duomenų atsidūręs DI „jausis“ kaip žuvis vandenyje. Nagrinėdamas įvairius versle dalyvaujančius veiksnius, DI algoritmas gali rasti ryšius, apie kurių paiešką analitikai net nebūtų pagalvoję. Tai – galingas įrankis, kuriuo pasinaudodami verslai galės įgyvendinti plataus rango sprendimus, siūlomus dirbtinio intelekto algoritmų, o atsilaisvinusius darbuotojus nukreipti kitų iššūkių sprendimams ar inovatyvių idėjų generavimui. Tuo tarpu dirbtinio intelekto pagalba nesinaudojantys bematant atsiliks prieš savo konkurentus, tačiau dėl to galės kaltinti tik patys save.

Analizuodamas duomenis dirbtinis intelektas gali pastebėti prekių paskirstymo spragas ar neefektyviai naudojamą energiją. Jis taip pat gali padėti sumažinti transportavimo kaštus, spręsdamas pustuščių įmonių transporto priemonių srautų dilemas. DI algoritmai gali numatyti ir padėti pasiruošti tam tikriems gedimams, vartotojų poreikių pasikeitimams ar jų perėjimu pas konkurentus. Kitaip tariant, dirbtinis intelektas leidžia verslams prognozuoti problemas, kurios anksčiau jas užkluptų nepasiruošusias.

Personalizuotas marketingas

Neabejotina, jog kiekvienas vartotojas turi vienaip ar kitaip besiskiriančius norus ir poreikius. Reklamą, skirtą plačiai visuomenės daliai, ganėtinai sparčiai keičia suasmeninti pasiūlymai. Taip mažėja marketingo sąnaudos bei pritraukiami klientai, kuriuos iš tikrųjų domina tam tikro verslo siūloma prekė ar paslauga.

Kadangi gyvename tam tikrame pertekliuje, itin brangūs tampa dalykai, kurių nusipirkti neįmanoma. Vienas jų – laikas. Būtent jo stoka vis spartėjančioje visuomenėje lemia tai, jog klientai paprasčiausiai neturi laiko pamatyti ir apsvarstyti visų juos pasiekiančių reklamų. Personalizuotas marketingas, nukreiptas į tuos vartotojus, kurie yra iš tiesų suinteresuoti siūlomomis gėrybėmis ir gali tam skirti brangias savo minutes – svarbiausia ir optimaliausia šių dienų taktika.

Dirbtinis intelektas gali sparčiau ir efektyviau nei kas kitas išanalizuoti gausius duomenų kiekius, aptikti ryšius ir sąsajas tarp įvairių pomėgių, pirkinių ir elgsenos. Puikus to pavyzdys – tam tikra legenda tapusi istorija apie paauglei siūlomas prekes, skirtas besilaukiančioms moterims. Kompaniją išplūdęs ir neatsakingo elgesio skatinimu kaltinęs merginos tėvas vėliau buvo priverstas atsiprašyti – mat dirbtinio intelekto algoritmas analizuodamas besikeičiančius paauglės naršymo internete įpročius buvo pirmasis, numatęs jos nėštumą.

Iššūkiai

Derėtų nepamiršti, jog dirbtinis intelektas yra ne daugiau efektyvus, nei jį valdantys asmenys. Todėl sėkmės siekiantys verslai privalo užtikrinti, jog DI taikymas būtų etiškas, teisingas ir nešališkas. Tam tikra ankstesnė diskriminacija nukreipta į įvairias visuomenės grupes gali lengvai rasti kelią į mašininio mokymosi algoritmus, o tai savo ruožtu gali iššaukti klientų nepasitenkinimą, o galbūt ir pasipiktinimą. Neteisingi ar nepilni duomenys, patekę į DI algoritmą gali lemti rezultatus, neatitinkančius tikrovės ir sukelti nelogiškas bei nuostolingas prognozes. Tad nepaisant to, jog dirbtinis intelektas ima karaliauti verslo plėtroje, žmogiškasis faktorius išlieka ne mažiau svarbus – tikriausiai net svarbesnis, nei anksčiau.

Dirbtinio intelekto nuspalvotas verslas

Apibendrinant galima drąsiai teigti, kad rinkoje konkurencingais išliks tik tie verslai, kurie nesibaidys inovacijų ir sprendimų, kuriuos su savimi atsineša dirbtinis intelektas. Investavimas į DI algoritmus veikiausiai atneš santykinai tiek pat naudos, kiek žalos lems naujausių technologijų nepaisymas.

„GovTech laboratorijos“ projektas, kurio dalis yra AI Boost iniciatyva, yra vykdomas Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūroje (MITA) ir yra finansuojamas Europos regioninio plėtros fondo lėšomis, nr. 01.2.1-LVPA-V-842 Inogeb LT.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.