Kino ekrane vėl siaučia dinozaurai: štai ką apie naująjį „Juros periodo pasaulį“ mano tikri paleontologai

Kai dinozaurų gerbėjai užplūs kino teatrus žiūrėti filmo „Jurassic World: Dominion“ (liet. „Juros periodo pasaulis. Viešpatavimas“), jie susidurs su daugybe priešistorinių žvėrių. Tačiau kiek šie sutvėrimai ekrane ir filmo moksliniai faktai dera su tuo, ką apie dinozaurus žino tikrieji paleontologai?

Kai dinozaurų gerbėjai užplūs kino teatrus žiūrėti filmo „Jurassic World: Dominion“ (liet. „Juros periodo pasaulis. Viešpatavimas“) , jie susidurs su daugybe priešistorinių žvėrių.

Jun 11, 2022, 5:28 PM

Portalas „Live Science“ pakalbino du šios srities ekspertus: Edinburgo universiteto (Škotija) paleontologą Steve'ą Brusatte, kuris buvo filmo mokslinis patarėjas, ir Žemės ir aplinkos mokyklos dekaną bei profesorių, Jeano ir Rico Edelmano fosilijų parko bei muziejaus prie Rowano universiteto (JAV) įkūrėją ir direktorių Kennethą Lacovarą. Pastarasis atrado ir „pakrikštijo“ filme rodomą galingąjį Drednautą (angl. Dreadnoughtus) – ilgakaklį ir didžiulį zauropodinį dinozaurą, dar vadinamą titanozauru.

Kai filmo režisierius Colinas Trevorrow pirmą kartą kreipėsi į S.Brusatte'ą, jis pasakė: „Klausyk, aš pradedu kurti kitą filmą. Noriu įtraukti krūvą naujų dinozaurų ir noriu įtraukti plunksnuotus dinozaurus – pagaliau“, – sako S.Brusatte. Plunksnuoti dinozaurai yra „tai, ko mes visi trokštame paleontologijos pasaulyje“, teigia mokslininkas.

Filme „Jurassic World: Dominion“ vaizduojama kaimenė ančiasnapių dinozaurų, vadinamų parazaurolofais, lenktyniaujančių snieguotame kraštovaizdyje. „Dinozaurų, kurie gyveno sniege, galėjo būti“ -, pažymi S.Brusatte. Nors dinozaurų laikais Žemės klimatas buvo šiltesnis nei dabar, „už poliarinio rato ir net netoli jo turėjo būti šalta, ypač žiemos mėnesiais“, – sako mokslininkas.

S.Brusatte'as taip pat aptarė dinozaurų tėvų elgseną – nes vienas iš filmo personažų, plėšrusis dinozauras Blue rūpinasi savo jaunikliu Beta. „Daugelis mažesnių dinozaurų, turinčių plunksnas, labai panašių į paukščius, rūpinosi savo jaunikliais, – sako paleontologas. – Mes iš tikrųjų esame radę tėvų iškasenų, kurie jie sėdi lizduose ir saugo savo kiaušinius nuo smėlio audrų ir potvynių, kurie galiausiai juos ir palaidojo“.

Nors tokie kino filmai ir nėra moksliniai vadovėliai (pavyzdžiui, kai jūrinio roplio mozazauro dydis yra perdėtas), sunku pervertinti filmų serijos reikšmę paleontologijai.

„Esu tikras, kad bus vaikų, kurie dėl šių filmų taps paleontologais ar mokslininkais“, – teigia K.Lacovara.

Taigi, kaip jis įvertino filme vaizduojamą Drednautą – apie 60 tonų sveriantį titanozaurą, gyvenusį maždaug prieš 77 milijonus metų dabartinėje Patagonijoje, Argentinoje?

„Man jis labai patinka, – vertindamas filmo treilerį, sako sako K.Lacovara. – Man labai patinka, kokios raumeningos yra kojos, ir matosi tos plačios krūtinės ląstos plokštelės. Jie pasižymėjo labai plačia stovėsena. Man taip pat patinka, kad kūnas dažniausiai lygiagretus žemei – o tai, mano manymu, yra bazinė laikysena tokio tipo būtybėms. Atrodo masyvus, galingas ir ne itin draugiškas. Būtent tokį įsivaizduoju Drednautą.“