Kaip filmai tampa tikroviškesni už realybę?

Kas kelerius metus kino teatrų rinkoje įvyksta rimtų pokyčių, kuriuos skatina atsirandantys nauji formatai. Didžiausios pastarojo penkmečio naujovės komerciniuose ir namų kino teatruose – trimatis vaizdas ir įsivyraujanti 4K raiška. Šias technologijas palaikantys televizoriai ir vaizdo projektoriai gerokai atpigo, įrenginiuose diegiama pažangiausia HDMI 2.0 sąsaja. Neatsilieka ir garso atkūrimo technologijos.

Bendradarbiaudamos su technikos gamintojais kino studijos pateikia tikslias rekomendacijas, kaip įrengti kino salę ir kokią naudoti techninę įrangą.<br>123rf nuotr.
Bendradarbiaudamos su technikos gamintojais kino studijos pateikia tikslias rekomendacijas, kaip įrengti kino salę ir kokią naudoti techninę įrangą.<br>123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Arūnas Mikelionis / Žurnalas „AV pasaulis“

May 28, 2016, 12:09 PM, atnaujinta May 23, 2017, 10:52 PM

2014 m. atsirado namų pramogų „3D Audio“ formatai, kurių paskirtis – žiūrovą apsupti garsu horizontalioje ir vertikalioje plokštumose. 3D garso takelių keliamas įspūdis anglų kalba dažnai apibūdinamas žodžiu „immersive“ (liet. įtraukiantis).

Tokie pojūčiai pasiekiami naudojant papildomus akustinių sistemų „sluoksnius“, kurie išdėstomi virš žiūrovo galvos.

Komercinėje kino pramonėje du „3D Audio“ formatai egzistuoja jau kelerius metus ir jų pavadinimus nuolat girdi naujų kino teatrų lankytojai. Tai – kino teatrų garso pradininko ir lyderio „Dolby Labs“ sukurtas formatas „Dolby Atmos“ bei formatas „Auro-3D“, kurį profesionalų rinkoje bendromis jėgomis populiarina kompanijos „Auro-3D“ (arba Belgijos įmonė „Galaxy Studios“ ir formato išradėjas Wilfriedas von Baelenas) bei „Barco“ (šiai įmonei priklauso teisės į prekės ženklą „Auro-3D“).

Šie formatai jau prieinami ir namų pramogų sistemose. Šioje sferoje į priekį išsiveržė „Auro-3D“, kai 2014 m. pradžioje Amsterdame, parodoje ISE 2014 gamintojai „Datasat Digital“ ir „Storm Audio“ pristatė pirmuosius procesorius ir imtuvą palaikantį „Auro-3D“ formatą. Tų pačių metų rudenį kompanija „Dolby“ JAV parodoje CEDIA 2014 pristatė ne tik savo firminę ekspoziciją, bet ir 5–7 demonstracinius stendus su bendradarbiaujančiais prekės ženklais: „Integra“/“Onkyo“, „Denon“/“Marantz“, „Trinnov“ ir kt.

Nepaisant diegimo pradžioje atsiradusių kliūčių bei nesklandumų, akivaizdu, kad „Dolby Atmos“ turi daugiau potencialo nei „Auro-3D“. Pirmiausia, „Dolby“ naudojamas „į objektus orientuotas“ įrašymo metodas yra gerokai perspektyvesnis nei įprastas „kanalinis“ būdas.

Negalima pamiršti, kad „Dolby“ – neabejotinas daugiametis kino garso pramonės lyderis. Išleidžiama gerokai daugiau filmų su specialiu „Dolby Atmos“ įrašu nei „Auro-3D“ garso takelių. Be to, dėl subjektyvių priežasčių „Auro-3D“ išskirtinį dėmesį skiria Azijos rinkai, todėl išleidžiama nemažai indiškų ir Honkongo filmų su „Auro-3D“ skambesiu. Vargu ar europiečiai ir amerikiečiai žiūri originalo kalba įgarsintus Azijos rinkai skirtus filmus.

Pastaraisiais metais daugiakanaliai formatai buvo tobulinami tiesiog gausinant kanalų skaičių. Didėjo kolonėlių ir jų tipų skaičius, tačiau ideologija išliko ta pati – studijoje sukurtas daugiakanalis įrašas pritaikytas standartiniam akustinių sistemų išdėstymui tam tikroje standartinėje patalpoje.

Bendradarbiaudamos su technikos gamintojais kino studijos pateikia tikslias rekomendacijas, kaip įrengti kino salę ir kokią naudoti techninę įrangą. Komerciniuose kino teatruose įmanoma susitarti dėl tam tikrų standartų, tačiau namų kino teatre tai iš esmės nėra įgyvendinama.

Dėl įvairių priežasčių formatas „Dolby Atmos“ turi daugiau galimybių įsitvirtinti namų pramogų sistemose. Juk visi šio formato garso įrašo kanalai atkuriami ne pagal studijoje esančio garso režisieriaus norus. Juos atkuria namuose esantis procesorius arba specialus imtuvas. Profesionalus garso režisierius tik braižo „žemėlapį“, kaip garso signalas turėtų skambėti išeidamas iš imtuvo, o namų technika, priklausomai nuo konkrečios namų garso sistemos ir patalpos ypatybių, sukuria tinkamiausią garso takelių derinį.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.