Astronomai atrado galimai iš deimantų sudarytą planetą

Astronomai, stebėję

„Reuters“, BNS ir lrytas.lt inf.

Oct 12, 2012, 1:54 PM, atnaujinta Mar 16, 2018, 4:06 AM

Žemės tipo planeta 55 Cancri e skrieja aplink į Saulę panašią žvaigždę Vėžio žvaigždyne. Ji juda taip greitai, kad šios planetos metai tetrunka 18 valandų.

JAV ir Prancūzijos tyrėjų atrastos planetos skersmuo dvigubai didesnis nei Žemės, o masė didesnė apie aštuonis kartus. Jos tankis turėtų būti maždaug toks pats, kaip mūsų planetos, nors anksčiau atrastos numanomos „deimantinės“ planetos yra daug tankesnės.

Šioje planetoje taip pat labai karšta: temperatūra jos paviršiuje siekia 1 648 laipsnių Celsijaus.

„Šios planetos paviršius tikriausiai padengtas grafitu ir deimantais, o ne vandeniu ir granitu“, - sakė Jeilio universiteto mokslininkas Nikku Madhusudhanas, kurio tyrimo išvados bus paskelbtos žurnale „Astrophysical Journal Letters“.

Šioje studijoje, atliktoje kartu su Prancūzijos Tulūzos mieste įsikūrusio Astrofizikos ir planetologijos tyrimų instituto astronomu Olivier Mousis, nurodoma, kad bent trečdalį 55 Cancri e masės - arba maždaug tris Žemės mases - veikiausiai sudaro deimantai.

Deimantų turtingų planetų buvo atrasta ir anksčiau, tačiau aptikta Vėžio žvaigždyne yra pirmoji, skriejanti aplink į Saulę panašią žvaigždę ir iki šiol išsamiausiai ištyrinėta.

„Tai mūsų pirmasis žvilgsnis į uolingąjį pasaulį, kurio chemija iš esmės skiriasi nuo Žemės“, - rašo N. Madhusudhanas, pridūręs, kad anglies turtingos planetos atradimas reiškia, jog nuo šiol nebebus įmanoma manyti, kad visos tolimos Žemės tipo planetos yra panašios į mūsiškę savo chemine sudėtimi, sandara, atmosfera arba biologija.

Prinstono universiteto astronomas Davidas Spergelis sakė, kad gana paprasta apibūdinti bet kurios žvaigždės sudėtį ir istoriją, jeigu yra žinoma jos masė ir amžius.

„Planetos daug sudėtingesnės. Ši „deimantų turtinga superžemė“ tikriausiai yra tik vienas pavyzdys mūsų laukiančių gausių atradimų, pradedant tyrinėti planetas aplink artimas žvaigždes“, - aiškino jis.

Tačiau artumo samprata astronomijoje ir Žemėje labai skiriasi. Bet kuris lobių ieškotojas, nepasimokęs iš rašytojo F. Scotto Fitzgeraldo džiazo epochos novelės „Ritz“ dydžio deimantas“ (The Diamond as Big as the Ritz) moralo apie sutramdytą godumą, turėtų žinoti, kad 55 Cancri e yra už maždaug 40 šviesmečių nuo Žemės.