Sensacija: Marse yra skysto vandens

Marso paviršių tyrinėjantis robotas „Curiosity“ rado įrodymų, kad kaimyninėje planetoje yra skysto vandens. Tik jis netyvuliuoja paviršiuje, o kaupiasi po gruntu.

Išvadą, kad Marso grunte gali būti skysto vandens, mokslininkai priėjo atsižvelgdami į „Curiosity“ atradimus.<br>AFP/“Scanpix“ nuotr.

lrytas.lt

Apr 14, 2015, 11:25 AM, atnaujinta Jan 6, 2018, 9:14 PM

Mokslininkų teigimu, skystas vanduo grunte susikaupia šaltomis žiemos naktimis. Nukritus temperatūrai, nedidelis vandens kiekis iš atmosferos kristalizuojasi, nukrenta ant grunto ir į jį įsigeria. Kadangi grunte gausu druskų, skystas vanduo čia gali egzistuoti ir esant itin žemai temperatūrai.

Patekėjus saulei grunte susikaupęs plonas vandens sluoksnis vėl išgaruoja.

Šio vandens temperatūra, manoma, siekia apie -70 laipsnių pagal Celsijų, taigi jis yra pernelyg šaltas bet kokiai mums žinomai mikrobiologinei gyvybei susiformuoti ar išgyventi. Be to, plonas vandens sluoksnis susiformuoja ne giliau nei 15 cm nuo paviršiaus, taigi dar vienas iššūkis gyvybei yra kosminė radiacija.

Visgi mokslininkai neatmeta galimybės, kad Marso grunte, kur sąlygos yra palankesnės, gali egzistuoti gyvi organizmai. Juk ir Žemėje gyvybę pavyko aptikti pačiose atšiauriausiose vietose.

Išvadą, kad Marso grunte gali būti skysto vandens, mokslininkai priėjo atsižvelgdami į „Curiosity“ atradimus. Šis robotas nustatė, kad Marso atmosferoje yra vandens molekulių, o planetos grunte rado kalcio perchlorato (tam tikra druska).

„Curiosity“ misijos tyrėjas Javieras Martinas-Torresas pabrėžė, kad šis atradimas yra paremtas teoriniais modeliais, tačiau vadino jį įtikinančiu. „Mes stebime kasdienį vandens ciklą, o tai yra labai svarbu. Šį ciklą palaiko sūrymas (grunte). Žemėje mes turime vandens mainus tarp atmosferos ir grunto per lietų. Marse tai nevyksta, – sakė mokslininkas. – Šis atradimas yra panašus pirmiesiems egzoplanetų atradimams. Žmonės tiesiogiai nematė planetų, bet jie galėjo fiksuoti gravitacinius jų efektus žvaigždėse.“

Tai, kad skysto vandens susidarymo grunte įrodymų aptiko ties Marso pusiauju, kur sąlygos gyvybei yra atšiauriausios, suteikia vilties, jog arčiau ašigalių situacija gali būti palankesnė (t.y. drėgmės kiekis atmosferoje didesnis, o temperatūra žemesnė). Galbūt ten skystas vanduo grunte išsilaiko ištisus metus.

Tyrimo rezultatai paskelbti žurnale „Nature Geoscience“.

Nagrinėdami Marso grunto nuotraukas mokslininkai jau seniau buvo paskelbę išvadą, kad anksčiau šios planetos paviršiuje turėjo būti skysto vandens. Mokslininkų nuomone, kadaise planetoje tyvuliavo visas vandenynas.

Parengta pagal BBC ir Space.com inf.