Astronomai Saulės sistemoje rado nepaaiškinamą objektą

„Tikiuosi, visi prisisegė saugos diržus, nes Saulės sistemos pakraščiai ką tik tapo gerokai keistesni“, – tai savo „Twitter“ paskyroje parašė Michele Bannister, Karalienės universiteto Belfaste astronomė.

Sunku suprasti, kas dedasi toli, už Plutono orbitos.<br>ESO iliustr.

Input.lt

Aug 11, 2016, 9:34 PM, atnaujinta May 16, 2017, 4:14 AM

Ji galvoje turėjo transneptūninio objekto (TNO) – kažko, esančio už Neptūno orbitos, – atradimą.

Šis objektas 160 000 kartų blyškesnis už Neptūną, o tai reiškia, kad šio ledinio pasaulio diametras gali būti mažesnis nei 200 km. Dabar jis skrieja virš Saulės sistemos plokštumos ir kasdien kopia vis aukštyn – o tai labai neįprasta.

TNO skrieja plokštumoje, sudarančia 110 laipsnių kampą su mūsų planetų sistemos plokštuma. Be to, apie Saulę jis sukasi priešinga kryptimi, nei dauguma kitų Saulės sistemos objektų. Tad nieko keisto, kad TNO atradusi komanda pavadino jį Niku, pagal kinišką būdvardį, reiškiantį maištingumą.

Tikras maištautojas

Norint suvokti, koks tas maištingumas, reikėtų atminti, kad plokščia orbitų plokštuma yra skiriamasis planetų sistemos ženklas, nes žvaigždę formuojantis dujų debesis aplink save sukuria plokščią dulkių ir dujų diską.

„Kampinio momento jėgos verčia viską suktis ta pačia kryptimi, – sako M.Bannister. – Čia kaip vilkelis, visos dalys sukasi ta pačia kryptimi.“

Tai reiškia, kad bet koks objektas, nesisukantis planetų sistemos plokštumoje, arba besisukantis priešinga kryptimi, turėjo būti nukreiptas susidūrimo. „Tai gali reikšti, kad mūsų Saulės sistemos pakraščiuose vyksta daugiau nei manome žiną“, – sako Matthew Holmanas iš Harvard-Smithsonian Astrofizikos centro, priklausantis komandai, atradusiai Niku.

Ir ši nežinomybė jaudina astronomus. „Kaskart aptikus ką nors nepaaiškinamo išorinėje mūsų Saulės sistemoje, tai labai jaudina, nes tam tikra prasme tai rodo būsimus atradimus“, – sako Konstantinas Batyginas iš Kalifornijos technologijų instituto.

Devintoji planeta

Jis žino, ką sako – K.Batyginas buvo vienas iš dviejų astronomų, anksčiau šiais metais paskelbusių, kad kitos smarkiai pakrypusios orbitos objektų grupė gali rodyti dar toliau tūnantį didelį neatrastą pasaulį, gal 10 kartų masyvesnį už Žemę, – vadinamąją Devintąją planetą.

Atidžiau analizuojant, naujasis TNO, panašu, yra dalis kitos grupės, besisukančios stipriai pakrypusioje plokštumoje, tad M.Holmano komanda norėjo patikrinti, ar jų objektai irgi galėtų būti veikiami Devintosios planetos gravitacijos.

Paaiškėjo, kad Niku yra pernelyg arti Saulės sistemos, kad būtų tariamo pasaulio įtakos sferoje, taigi turi būti kitas paaiškinimas. Komanda taip pat bandė išsiaiškinti, ar jo orbitą galėtų paaiškinti kokia nors neatrasta nykštukinė planeta, panaši į Plutoną, bet ir šis bandymas neišdegė. „Nežinome atsakymo“, – sako M.Holmanas.

M.Bannister tai labai džiugina. „Nuostabu, kad viskas taip supainiota, – sako ji. – Laukiu, kol rankas prie šito reikalo prikiš teorijos analitikai ir pažiūrėsiu, ką jie peš.“

Bet K.Batyginas iš džiaugsmo dar nešokinėja. „Kaip rašoma straipsnyje, kol kas jie turi tik užuominą, – sako jis. – Jei ši užuomina išsivystys į piną istoriją, tai bus fantastiška.“

Pagal „New Scientist“ inf. parengė Input.lt.