Mokslininkai teigia aptikę šimtus ateivių signalų

Du astronomai teigia aptikę pranešimų, kuriuos siunčia net 234 nežemiškos civilizacijos. Ši naujiena įžiebė aktyvius astronomų debatus, tačiau dauguma jų kolegų mano, kad tokie pareiškimai yra ankstyvi ir nepamatuoti.

Teiginius apie aptiktus ateivius derėtų devynis kartus pamatuoti.<br>AFP/Scanpix nuotr.

Oct 18, 2016, 8:39 PM, atnaujinta May 10, 2017, 3:48 PM

Dar 2012 metais astronomas Ermanno Borra iš Lavalio universiteto (Kvebekas, Kanada) pasiūlė idėją, kad nežemiškos civilizacijos tarpžvaigždinei komunikacijai gali naudoti lazerines technologijas. Jei ateiviai pamirksėtų lazeriu Žemės kryptimi, mes jų žvaigždės spektre matytume periodiškus šviesos blyksnius. Jie būtų labai blyškūs ir greiti, bet tokius žybtelėjimus būtų įmanoma išskirti naudojant matematinę analizę.

„Tam reikiamos energijos kiekis nebūtų beprotiškas“, – teigė E.Borra. Tiesą sakant, jis pademonstravo, kad mūsų jau turima technologija – „Helios“ lazeris Lawrence'o Livermore'o nacionalinėje laboratorijoje (JAV) – galėtų generuoti tokį signalą, jei tik mes norėtume pranešti apie save Visatai.

Atsižvelgdamas į tai, E.Borra doktorantas Ericas Trottier išanalizavo per 2,5 mln. žvaigždžių duomenis, kuriuos užregistravo „Sloan Digital Sky Survey“ programa. Jis aptiko, kad neįprasti signalai „siunčiami“ net iš 234 žvaigždžių sistemų.

Absoliuti dauguma šių žvaigždžių priklauso tai pačiai spektrinei klasei, kaip ir mūsiškė Saulė. Tai, E.Borra teigimu, patvirtina jo hipotezę, kad įtartini iš jų sklindantys signalai yra nežemiškos gyvybės požymis. Anot jo, tai rodo, kad 234 atskiros civilizacijos siunčia to paties periodiškumo lazerio impulsus (apie 1,65 pikosekundės) Žemės link.

Kitus galimus šių impulsų paaiškinimus (pvz., stebimų žvaigždžių atmosferų pulsavimą ar molekulių sukinių pokyčius) E.Borra ir E.Trottier atmeta.

„Turime sekti mokslo, o ne emociniu, keliu. Intuityviai – dabar jau kalba mano emocijos – aš jaučiu, kad tai yra nežemiškos gyvybės signalas“, – sakė E.Borra.

Drąsus pareiškimas

Kiti astronomai mano, kad E.Borra intuicija jį apleido. Kaip, ko gero, ir sveikas protas.

„Jie neapsvarsto visų galimų logiškų paaiškinimų ir, tarsi mėgėjai, peršoka prie, vaizdžiai sakant, antgamtinių išvadų. Mano nuomone, tam dar gerokai per anksti“, – teigė Peteris Plavchanas iš Misūrio valstybinio universiteto Springfilde.

„Ko gero, nėra drąsesnio pareiškimo stebimosios astrofizikos srityje, nei tai, kad buvo aptikta nežemiška gyvybė už mūsų planetos ribų. Tai – labai gili tema, dėl to daugybė mūsų paskiria savo gyvenimus šiai sričiai ir deda tiek daug pastangų, siekdami atsakyti į šiuos klausimus. Tačiau negalima skelbti tokių vienareikšmių išvadų, kol nesi patikrinęs visų kitų įmanomų galimybių“, – teigė ateivių paieškomis užsiimančio SETI instituto Tyrimų centro direktorius Andrew Siemionas.

Būtent tuo užsiims A.Siemiono vadovaujamas projektas „Breakthrough Listen Initiative“. Jo komanda ketina patikrinti kelias žvaigždes iš E.Borra sąrašo – į jas bus nukreiptas 2,4 metro įstrižainės Automatizuotas planetų paieškos teleskopas, esantis Licko observatorijoje Kalifornijoje.

E.Borra neslepia džiaugsmo, kad jo kolegos tęsia tyrimus. „Šioje stadijoje signalas yra toks keistas, kad, nors mūsų detali analizė rodo, jog tai yra tikras signalas, jį būtina patvirtinti papildomais tyrimais“, – teigė jis.

„Breakthrough Listen Initiative“ komandai jo entuziazmas – nė motais. Remiantis jų išplatintu pranešimu, E.Borra ir E.Trottier atradimas buvo įvertintas 0–1 balais Rio skalėje (ja įvertinami SETI tyrimai), o tai reiškia, kad jis yra nereikšmingas.

Pats A.Siemionas mano, kad žybsėjimus žvaigždžių spektruose lėmė žmogiškos klaidos kalibruojant įrenginius ar analizuojant duomenis.

Su juo sutinka ir P.Plavchanas – įspūdingasis „atradimas“ veikiausiai tėra žmogiška klaida. Jis atkreipė dėmesį į tyrėjų veiksmus analizuojant duomenis, kurie jį „išgąsdino“, kadangi tyrėjai neapsvarstė, kaip tai paveiks rezultatus.

„Nieko blogo ieškoti signalų, bet jie tiesiog neatliko savo namų darbų“, – sakė P.Plavchanas.

Šaltinis: „New Scientist“