Kaimyninėje Andromedos galaktikoje – netikėtas astronomų radinys

Kaimyninėje Andromedos galaktikoje yra rentgeno spindulių šaltinis, kurio energinga spinduliuotė nustelbia panašią visų kitų galaktikos šaltinių spinduliuotę. Šis šaltinis prieš keletą metų aptiktas ieškant energingos spinduliuotės šaltinių visame danguje naudojantis „Swift“ kosminiu teleskopu.

Andromeda yra artimiausia didelė galaktika mūsiškio Paukščių Tako apylinkėse.<br>123rf nuotr.

Kastytis Zubovas / „Konstanta 42“

Apr 4, 2017, 1:57 PM, atnaujinta Apr 13, 2017, 5:58 PM

Tuomet buvo manoma, kad tai gali būti keletas objektų, neišskirtų „Swift“ nuotraukoje. Bet nauji stebėjimai, atlikti kitu kosminiu teleskopu „NuSTAR“, atskleidžia, jog objektas yra tik vienas.

Dar įdomiau tai, kad objektas greičiausiai yra pulsaras – labai sparčiai besisukanti neutroninė žvaigždė.

Įprasti modeliai teigia, kad dujos prie juodųjų skylių dvinarėse žvaigždėse skleidžia daug energingesnius spindulius, nei neutroninės žvaigždės. Visgi šio objekto spinduliuotės spektras atitinka pulsarų, esančių dvinarėse žvaigždėse, spektrą; tiesa, paties pulsavimo aptikti nepavyko, galbūt todėl, kad surinkta nedaug fotonų, o galbūt todėl, kad rentgeno spinduliuotė sklinda iš aplink pulsarą esančių dujų, bet ne iš paties pulsaro.

Pulsaro kompanionė turėtų būti mažesnė nei trijų Saulės masių žvaigždė arba netgi dar viena žvaigždės liekana, pavyzdžiui, baltoji nykštukė.

Šis atradimas rodo, kad neutronines žvaigždes taip pat reikia vertinti kaip galimus reikšmingus rentgeno spindulių šaltinius galaktikose.

Tyrimo rezultatai „arXiv“.