Dvi savaitės – du istoriniai įvykiai: nustatyta dar vieno paslaptingo kosmoso signalo kilmė

Prieš daugiau nei savaitę pasirodė astronomų pranešimai, kuriuose jie teigė padarę itin didelį mokslinį atradimą. Tiesa, taip ir buvo. Astronomams pavyko nustatyti iš kur kyla vienas paslaptingo fenomeno, vadinamo greitaisiais radijo pliūpsniais (angl. Fast radio bursts, FRB), signalas.

Apie FRB pliūpsnius mokslininkai žino gana mažai – tai intensyvūs elektromagnetinės radiacijos signalai, kylantis iš už mūsų galaktikos ribų. <br>123RF nuotr.

2019-07-03 21:02

Tai buvo pirmas kartas istorijoje, kuomet astronomams pavyko nustatyti iš kur kyla daugiau niekada nepasikartojantis FRB signalas. Iki tol buvo nustatyta tik FRB 121102 kilmė – šis signalas pasikartojo daugiau nei kartą, dėl to mokslininkams buvo lengviau dirbti.

Na, o dabar mokslininkai atsekė iš kur kyla dar vienas nepasikartojantis FRB pliūpsnis – tai tik antras toks atradimas istorijoje, bet įdomiausia tai, kad pirmasis buvo padarytas vos daugiau nei prieš savaitę nuo antrojo.

Apie FRB pliūpsnius mokslininkai žino gana mažai – tai intensyvūs elektromagnetinės radiacijos signalai, kylantis iš už mūsų galaktikos ribų. Patį FRB fenomeną mokslininkai atrado 2007 metais, o nuo to laiko šių pliūpsnių buvo užfiksuota daugybė. Tiesa, mokslininkai mano, kad FRB pliūpsniai Žemę pasiekia nuolat, tiesiog mes nesugebame jų visų fiksuoti.

Iš kur kyla FRB signalai – irgi yra didelė mokslinė diskusija, bet naujausios astronomijai skirtos technologijos jau leidžia lengviau nustatyti iš kur šie paslaptingi pliūpsniai kyla.

Naująjį signalą mokslininkai pavadino FRB 190523. Pavadinimas nėra niekuo ypatingas, mat visi FRB signalai yra pavadinami pagal metus, mėnesį ir dieną kuomet buvo atrasti. Šis, kaip matote, buvo atrastas šių metų gegužės 23 dieną.

„Caltech Owens Valley“ radijo observatorijos (OVRO) astronomai nustatė, kad pliūpsnis kilo iš už 7,9 mlrd. šviesmečių esančios galaktikos. Taigi, nors nežinome kas tiksliai galėjo sukelti šį pliūpsnį, aišku viena – tai įvyko prieš labai daug laiko ir labai tolimoje galaktikoje.

Itin įdomu ir tai, kad ši tolima galaktika, anot OVRO astronomo Vikramo Ravi, dydžiu ir amžiumi yra labai panaši į mūsų Paukščių Taką. Tai prieštarauja iki šiol vyravusiai nuomonei, kad FRB signalai kyla iš jaunų nykštukinių galaktikų.

„Šis atradimas rodo, kad kiekviena galaktika, net ir mūsiškė, galėtų sukurti FRB signalą“, – sako V.Ravi.

Naujų teorijų formavimas

Viskas ką šiandien mokslininkai žino apie FRB fenomeną – atkeliavo kartu su FRB 121102, kuris buvo atrastas 2014 metais. Tai yra pirmasis pasikartojantis FRB signalas, kurio kilmė buvo nustatyta.

„Nustatyti nepasikartojančių pliūpsnių kilmę yra daug sunkiau, nes jie mus aplanko per kelias milisekundes“, – sako V.Ravi.

FRB 180924, kurio kilmė buvo nustatyta savaite anksčiau už FRB 190523, kilo iš mūsų Paukščio tako dydžio galaktikos, esančios už 3,6 mlrd. šviesmečių. Anksčiau buvo manoma, kad pliūpsniai kyla iš jaunų nykštukinių galaktikų, kuriose yra gausu stiprų magnetinį lauką turinčių neutroninių žvaigždžių – magnetarų.

„Teorija, kad FRB signalai kyla iš magnetarų susiformavo po to, kai buvo nustatyta, kad pasikartojantis FRB kilo iš nedidelės galaktikos, kurioje vis dar aktyviai formuojasi žvaigždės. Tačiau FRB 190523 galaktika yra visiškai kitokia“, – sakė V.Ravi.

Dabar kai astronomai jau sugebėjo nustatyti dviejų FRB signalų kilmę, darosi aišku, jog visas teorijas reikia iš naujo pergalvoti, nors apie FRB daug informacijos vis dar neturime.

Parengta pagal „Science Alert“.

„Nauja diena“: kodėl iškrėsta Darbo partijos būstinė?
Gyvai