Keistasis „ateivių laivas“ – mokslininkai jam rado kitokį paaiškinimą

Šis didelis, keistas, cigaro formos objektas yra žinomas kaip Oumuamua. Tai pirmasis žinomas tarpžvaigždinis objektas, praskriejęs Saulės sistemą. Asteroidas buvo atrastas 2017 metų spalio 19 d., tuo metu jis nuo Žemės buvo per 33 000 000 km. Iš pradžių buvo manoma, kad šis objektas yra kometa, tačiau neilgai trukus buvo patvirtinta, kad tai pirmasis žinomas tarpžvaigždinis svečias Saulės sistemoje.

Šis didelis, keistas, cigaro formos objektas yra žinomas kaip Oumuamua. Tai pirmasis žinomas tarpžvaigždinis objektas, praskriejęs Saulės sistemą. <br>Scanpix nuotr.

Jul 10, 2019, 10:14 PM

Beveik iš karto po asteroido atradimo kilo daugybė diskusijų, mokslininkai ėmė detaliau tyrinėti šį dangaus kūną, bandyti išsiaiškinti kaip ir kodėl jis atkeliavo būtent pas mus. Vėliau Oumuamua susidomėjo ir visas pasaulis, o kartu ir sąmokslo teorijų kūrėjai.

Tiesa, kontroversiškiausią ir daugiausia dėmesio susilaukusią teoriją sugalvojo ne sąmokslininkai, kas yra gana keista, nes visas hipotezes susijusias su ateiviais, neatpažintais skraidančiais objektais ar kitais galimais, bet įrodymų neturinčiais reiškiniais dažniausiai priskiriame jiems. Šį kartą „ateivių laivo“ teoriją sugalvojo astrofizikas iš Harvardo universiteto (Masačusetsas, JAV) Avi Loebas.

Toks jo Oumuamua paaiškinimas, kurį jis pateikė praėjusiais metais publikuotame moksliniame darbe, buvo tarsi kibirkštis, kuri akimirksniu paskatino jau ir taip netylančią diskusiją apie tolimą svečią mūsų Saulės sistemoje. Tačiau dabar mokslininkai mano atradę naują, labiau tikėtiną paaiškinimą apie tai, kas yra Oumuamua.

Neatsakyti klausimai apie Oumuamua

Naujasis mokslinis darbas, kurį parengė tarptautinė komanda, tyrinėjanti Oumuamua, buvo publikuotas „Nature Astronomy“ žurnale. Čia rašoma, kad kas tiksliai yra Oumuamua pasakyti negalima, nes mokslininkai šio asteroido netyrinėjo iš arti, taip pat, kad šis kosmoso objektas vis dar yra didelė paslaptis.

Nepaisant to, Marilando universiteto astronomas Matthew Knightas, kuris prisidėjo prie naujojo mokslinio darbo, savo rezultatus vadina „gesinimo žarna“, mat jie gesina A.Loebo spekuliacijas, kad asteroidas yra ateivių kontroliuojamas laivas.

„Nors ir linksma galvoti, kad Oumuamua yra „ateivių laivas“ – mūsų analizė pateikia labiau tikėtiną, natūralų paaiškinimą“, – teigia M.Knightas.

Palyginus su kitais kosmoso objektais, Oumuamua yra gana nedidelis – 400 metrų ilgio. Asteroidas yra tamsiai raudonos spalvos, kaip ir dauguma kitų ne Saulės sistemos kūnų. 2017 metais, kai asteroidas buvo identifikuotas kaip tarpžvaigždinis objektas – jis kosminėje erdvėje jau buvo praleidęs šimtus milijonus metų.

Su tuo, kad Oumuamua yra keistai besielgiantis ir apskritai keistas objektas sutinka ir kiti mokslininkai. Kai kurie sako, kad Oumuamua vienu metu kažkokiu būdu yra ir asteroidas ir kometa.

Naujas paaiškinimas

M. Knightas sako, kad iš mokslininko lūpų išgirdus žodį „keistas“ arba „sunkiai paaiškinimas“ – nereikia iš karto galvoti apie kraštutinumus. Kitaip sakant, dėl to, kad mokslininkai kol kas negali tiksliai įvardinti Oumuamua kilmės ir to, kaip šis asteroidas susidarė – tai nereiškia, kad jis būtinai yra „ateivių laivas“.

„Reikia nepamiršti ir kitų gamtos reiškinių, kurie Oumuamua galėtų paaiškinti“, – teigia M.Knightas.

Moksliniame darbe teigiama, kad labiausiai tikėtinas variantas, kad Oumuamua prasidėjo nuo planetoido fragmento (tolimose žvaigždžių sistemose vis dar besiformuojančios planetos), kuris buvo išstumtas į kosmosą. Mokslininkai taip pat pateikia paaiškinimą, kad tokių reiškinių nematome daugiau vien dėl to, kad jie dažniausiai yra už ribos, ties kuria dar galime aptikti kosmoso objektus.

Dar nepabaiga

Oumuamua nuo mūsų jau nutolo, tačiau astronomai jau greitai pradės šį objektą stebėti naujausiais teleskopais. Vienas iš tokių – tai 2022 JAV Nacionalinio mokslo fondo „Didysis sinoptinių tyrimų teleskopas“ (angl. Large Synoptic Survey Telescope, LSST).

„Kai Oumuamua galėsime stebėti teleskopais – tada galėsime ir pasakyti ar šis asteroidas yra iš tiesų keistas ar vis dėl to įprastas. Galbūt mums teks keisti savo aiškinimus“, – sako M.Knghtas.

Toks mokslininko pareiškimas rodo, kad dar tikrai sulauksime nemažai informacijos ir spekuliacijų apie Oumuamua. Galbūt kai mokslininkai galės asteroidą apžiūrėti teleskopais – sulauksime daugiau naujienų, kuriose apie šį objektą mokslininkai praneš detaliau.

Parengta pagal „Ancient Origins“.

„Lietuva tiesiogiai“: prezidentiniai debatai ar parodija?