Meno vagystės ar tik perdirbiniai? Kolekcininkų lobiai Vilniuje

Prieš pusę amžiaus įtakinga JAV menininkė Elaine Sturtevant pribloškė pasaulį perkūrusi puikiai žinomus įžymių vyrų menininkų kūrinius. Jos pirmojoje personalinėje parodoje, surengtoje 1965 m., buvo eksponuojamos Andy Warholo „Gėlių“, Jaspero Johnso „Vėliavos“ ir Franko Stellos koncentrinių paveikslų „kopijos“.

Patricijos Jurkšaitytės „Leonardo da Vinci. Paskutinė vakarienė“. 2014. Lewben Art Foundation kolekcija.<br>Organizatorių nuotr.
Patricijos Jurkšaitytės „Leonardo da Vinci. Paskutinė vakarienė“. 2014. Lewben Art Foundation kolekcija.<br>Organizatorių nuotr.
Leonardo da Vinci „Paskutinė vakarienė“.<br>Organizatorių nuotr.
Leonardo da Vinci „Paskutinė vakarienė“.<br>Organizatorių nuotr.
Patricijos Jurkšaitytės „Leonardo da Vinci. Paskutinė vakarienė“. 2014. Lewben Art Foundation kolekcija.<br>Organizatorių nuotr.
Patricijos Jurkšaitytės „Leonardo da Vinci. Paskutinė vakarienė“. 2014. Lewben Art Foundation kolekcija.<br>Organizatorių nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Dec 3, 2015, 8:56 AM, atnaujinta Oct 1, 2017, 3:11 PM

E. Sturtevant kūrinį „Revoliucija – tai mes“ galima bus pamatyti sostinės „Vartų“ galerijoje rengiamoje parodoje „Parafrazės“. Jos kuratorius – latvis Māris Vītols.

Platų šiuolaikinio meno lauką aprėpianti parodą meno mylėtojams suteiks galimybę susipažinti su kūriniais iš Austrijoje, Bulgarijoje, Latvijoje, Lietuvoje, Prancūzijoje, Portugalijoje, Rusijoje bei Slovakijoje saugomų privačių ir viešų kolekcijų.

Pasak kuratoriaus, paroda telkiasi į apropriacijos (pasisavinimo) veiksmu grįstas menines praktikas ir siūlo stebinančią kelionę per pasaulio meno istoriją, kurios geriausi pavyzdžiai teikia neišsemiamų įkvėpimo šaltinių šiandienos menininkams.

Prieš pusę amžiaus įtakinga JAV menininkė E.Sturtevant pribloškė pasaulį perkūrusi puikiai žinomus įžymių vyrų menininkų kūrinius. Jos pirmojoje personalinėje parodoje, surengtoje 1965 m., buvo eksponuojamos Andy Warholo „Gėlių“, Jaspero Johnso „Vėliavos“ ir Franko Stellos koncentrinių paveikslų „kopijos“.

Per visą ilgą meninę karjerą (mirė 2014 m. gegužę) E. Sturtevant pasitelkdavo kitų menininkų darbus ir paversdavo juos savo kūriniais. Dalis kritikų sveikino jos drąsų individualumą, tačiau kiti smerkė kaip viso labo plagijuotoją.

„Tas pats yra kopija, bet tai nėra tas pats“, – tvirtino menininkė, karštai gindama savo metodą, iš pagrindų kvestionavusį tokias fundamentalias sampratas, kaip autorystė, lytis ir originalumas. E. Sturtevant, kurios kūrinys „Revoliucija – tai mes“ demonstruojamas šioje parodoje, kartais buvo vadinama „apropriacijos meno motina“, tačiau pati nemėgo šios sąvokos ir buvo linkusi vadinti savo kūrybinį metodą „pakartojimu“.

Pakartojimo veiksmas atliekamas bet kokia kūrybinės veiklos forma: plagijavimu, citavimu, parodija, intertekstualiu žaismu – tai neatsiejama įvairių meninių tradicijų dalis. Tačiau akivaizdžiausiai ankstesnių epochų meninį palikimą naudoja paprastai postmodernistiniu vadinamas menas, čia šis palikimas traktuojamas kaip kūrybos „statybinė medžiaga“ ir dažniausiai tam pasitelkiamas apropriacijos metodas.

Integruotos nuorodos į meno istoriją naujuose kūriniuose taip pat dažnai numato praeities kultūros elementų vertinimą, neretai su ironijos atspalviu.

Viena iš sąvokų, vartotų italų rašytojo ir filosofo Umberto Eco postmoderniai kultūrai apibūdinti, yra „intertekstuali enciklopedija“ – tai tekstas, apimantis ir nuorodas į kitus tekstus; šių nuorodų atpažinimas leidžia geriau suvokti tekstą.

Šios parodos žiūrovai turėtų iš anksto suprasti, jog gebėjimas atpažinti aproprijuotus kūrinius yra būtina naujų darbų suvokimo sąlyga. Iš esmės tai kvietimas žaismingai patikrinti savo erudiciją.

Žiūrovas turėtų stengtis surasti kūriniuose esančias akivaizdžias ir atpažįstamas nuorodas, flirtuojančias su intertekstualumu. Tokiu būdu menas žaidžia su savo paties istorija.

Be to, daugiasluoksnis nuorodų tinklas kuria savotišką postmodernų labirintą. Šis neturi nei centro, nei periferijos, taip pat neturi ir išėjimo – galimai yra begalinis. Labirinto kontūrai keičiasi priklausomai nuo kiekvieno keliautojo erudicijos, dėmesingumo, netgi kantrybės.

„Šiai kelionei nereikia gido. Yra rizikos, jog net didžiausias meno mylėtojas, apsiginklavęs eksponuojamus kūrinius komentuojančiu vadovu po parodą, gali virsti nuobodžiaujančiu turistu. Jokių komentarų nebus“, – parodos pristatymą užbaigia M.Vītols.

„Parafrazėse“ pristatomi šie menininkai: Blue Noses Group (Alexanderis Shaburovas and Vyacheslavas Mizinas, Rusija), Mario Chromy (Slovakija), Didier Fiusa Faustino (Prancūzija), Beatrice Gibson (JK), Dmitry Gutov (Rusija), Patricija Jurkšaitytė (Lietuva), Frančeska Kirke (Latvija), Cristina Lucas (Ispanija), Mathieu Mercier (Prancūzija), Maarit Murka (Estija), Pavelas Peppersteinas (Rusija), Ievgenijus Petrovas (Ukraina), Miervaldis Polis (Latvija), Marija Teresė Rožanskaitė (Lietuva), Pavla Scerankova (Slovakija), Markus Schinwald (Austrija), Elaine Sturtevant (JAV), Lilli Thießen (Austrija), Audrius Puipa & Gintautas Trimakas (Lietuva).

Paroda „Parafrazės“ Vilniaus galerijoje „Vartai“ veiks nuo gruodžio 9 iki sausio 10 dienos.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.