Ar būtina išprotėti, kad nusipirktum šiuolaikinio meno kūrinį

„Man nereikia menotyrininkų patarimų, nes įsigyju tik tai, kas man pačiam patinka“, – pareiškė vienas garsiausių estų kolekcininkų Riivo Antonas.

Dalį R.Valiūno kolekcijos galima pamatyti Nacionalinėje dailės galerijoje veikiančioje parodoje „Vilnius. Topophilia“.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Dalį R.Valiūno kolekcijos galima pamatyti Nacionalinėje dailės galerijoje veikiančioje parodoje „Vilnius. Topophilia“.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Trijų Baltijos šalių kolekcininkų – esto R.Antono (dešinėje), latvio J.Zuzano (centre) ir lietuvio R.Valiūno – požiūris į šiuolaikinį meną ir jo vertę gerokai skiriasi.<br> Dž.Barysaitės nuotr.
Trijų Baltijos šalių kolekcininkų – esto R.Antono (dešinėje), latvio J.Zuzano (centre) ir lietuvio R.Valiūno – požiūris į šiuolaikinį meną ir jo vertę gerokai skiriasi.<br> Dž.Barysaitės nuotr.
R.Valiūno kolekciją papildo ir įspūdingi teminiai joje surinktų meno kūrinių katalogai.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
R.Valiūno kolekciją papildo ir įspūdingi teminiai joje surinktų meno kūrinių katalogai.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Trijų Baltijos šalių kolekcininkų – esto R.Antono (dešinėje), latvio J.Zuzano (centre) ir lietuvio R.Valiūno – požiūris į šiuolaikinį meną ir jo vertę gerokai skiriasi.<br> Dž.Barysaitės nuotr.
Trijų Baltijos šalių kolekcininkų – esto R.Antono (dešinėje), latvio J.Zuzano (centre) ir lietuvio R.Valiūno – požiūris į šiuolaikinį meną ir jo vertę gerokai skiriasi.<br> Dž.Barysaitės nuotr.
 Kadras iš Vajiko Chachkhiani videofilmo "Žiema, kuri yra ne čia".<br>R.Danisevičiaus nuotr.
 Kadras iš Vajiko Chachkhiani videofilmo "Žiema, kuri yra ne čia".<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Berlyne gyvenančio Gruzijos menininko Vajiko Chachkhiani paroda „Pabaigos be pabaigos“ atidatyta „Vartų“ galerijoje.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Berlyne gyvenančio Gruzijos menininko Vajiko Chachkhiani paroda „Pabaigos be pabaigos“ atidatyta „Vartų“ galerijoje.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Dalį R.Valiūno kolekcijos galima pamatyti Nacionalinėje dailės galerijoje veikiančioje parodoje „Vilnius. Topophilia“.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Dalį R.Valiūno kolekcijos galima pamatyti Nacionalinėje dailės galerijoje veikiančioje parodoje „Vilnius. Topophilia“.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
 Kadras iš Vajiko Chachkhiani videofilmo "Žiema, kuri yra ne čia".<br>R.Danisevičiaus nuotr.
 Kadras iš Vajiko Chachkhiani videofilmo "Žiema, kuri yra ne čia".<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (8)

Rūta Mikšionienė („Lietuvos rytas“)

Oct 25, 2017, 11:15 PM

Įdomią intrigą sukūrė sostinės „Vartų“ galerija, pradėjusi rengti žinomų kolekcininkų pokalbių ciklą. Iki šiol buvo įprasta, kad savo aistros menui istorija su publika dalijasi vienas žmogus. Tai vykdavo arba kolekcijos parodos atidarymo proga, arba investicijoms į meną skirtuose susitikimuose.

Sostinės galerija pasikalbėti apie šiuolaikinio meno kolekcionavimą pakvietė net trijų šalių kolekcininkus – Lietuvos, Estijos ir Latvijos. Ir visai netikėtai paaiškėjo, kad jų požiūris į kolekcionavimą gana skirtingas.

Galerijoje – solidūs svečiai

Pokalbyje, kurį „Vartai“ surengė su ISM Vadybos ir ekonomikos universitetu, dalyvavo latvis Janis Zuzanas bei estas R.Antonas.

Pirmasis – aistringas kolekcininkas ir vienas žymiausių kaimyninės šalies pramogų industrijos atstovų. O estas – verslininkas, verslo konsultantas, garsėjantis ne tik savo kolekcija, bet ir aktyvia parama jauniems Estijos menininkams.

Lietuvai diskusijoje atstovavo advokatų firmos „Ellex Valiunas“ vadovaujantis partneris, vienas solidžiausių šalies kolekcininkų ir mecenatų Rolandas Valiūnas.

Turi tūkstančius eksponatų

R.Valiūnas neslėpė, kad jo kolekcija prasidėjo nuo noro ką nors pasikabinti ant sienos, bet labai greitai virto aistra. Šiuo metu net muziejininkai skolinasi darbus iš jo rinkinio, kuriame yra apie 6 tūkstančius eksponatų.

Įdomu, kad pirmasis advokato pirkinys buvo ne vienas ar du paveikslai, o dvidešimt penki. Jų autoriai – žinomi XX a. tapytojai Česlovas Janušas ir Jonas Mackevičius. Kai paveikslai gerą mėnesį pakabėjo ant sienų, jis pajuto, kad nori daugiau.

„Mano manymu, kolekcininku žmogus tampa, kai nenustoja pirkęs kūrinių net tada, kai jo visos sienos jau jais nukabintos.

Tuomet pradedi pirkti meną ne tam, kad galėtum juo grožėtis kiekvieną dieną, – atsiranda ir kitų priežasčių, kurios ir paverčia tave kolekcininku“, – teigė R.Valiūnas.

[[ge:lrytas:lrytas:3243841]]

Tiesa, su šiuolaikinio meno kūriniais kolekcininkas elgiasi daug atsargiau.

Pasak jo, tai, matyt, lemia ir atsargumo reikalaujanti advokato profesija. „Daugelis net mano, kad turi būti nevisprotis, kad galėtum leisti pinigus šiuolaikiniam menui. Todėl kreipiuosi į menotyrininkus, siekdamas sužinoti, kad nusipirktą darbą, jei prireiktų, bus galima parduoti ateityje“, – su šypsena dėstė R.Valiūnas.

Pastaruoju metu kolekcininkas yra įsigijęs ir šiuolaikinių kūrinių. Tačiau jam visuomet lengviau apsispręsti, kai darbų autoriai jau turi vardą meno pasaulyje, – kaip skulptoriai Vladas Urbanavičius, Mindaugas Navakas, instaliacijų kūrėjas Žilvinas Kempinas ar tapytoja Patricija Jurkšaitytė.

Rūpinasi ir kūrėjais

Latvių kolekcininkas J.Zuzanas, nors vyriausias iš susirinkusiųjų, labiau domisi šiuolaikiniu menu ir rūpinasi jo kūrėjais.

Jis yra svarbiausio Latvijos šiuolaikinio meno apdovanojimo – Purvyčio premijos – steigėjas. Šios premijos dydis – 28 500 eurų. Tai vos pora tūkstančių eurų mažiau nei Lietuvos Nacionalinė kultūros ir meno premija.

J.Zuzano kolekcijoje yra apie 5 tūkstančius kūrinių, ji laikoma didžiausia privačia latvių meno kolekcija pasaulyje. Jis finansiškai remia ir leidinį apie šiuolaikinį meną „Arterritory.com“.

„Mano tėvas taip pat buvo kolekcininkas, tačiau negaliu pasakyti, kad jis turėjo didelę įtaką mano paties kolekcijai. Jis mėgo tik senuosius latvių meistrus. O aš tapau kolekcininku kaip ir daugelis kitų – pradėjau nuo pašto ženklų, plakatų, piešinių“, – pasakojo J.Zuzanas.

Pasak jo, didžiausias malonumas – galimybė susitikti su menininkais, iš arti stebėti, kaip atsiranda meno kūriniai.

Kolekcininkas nuoširdžiai mėgaujasi šiuo procesu.

Save vadina meno draugu

Estui R.Antonui nepatinka, kai jį pavadina kolekcininku. Jis save laiko tiesiog meno draugu. Todėl perka tik tai, kas jam patinka, ir visai nesirūpina, ar tas kūrinys labai vertingas.

„Žaviuosi kūrybiškumo apraiškomis mūsų pasaulyje.

Kolekcionuoti pradėjau gana netikėtai. Tiesiog ieškojau ko nors, susijusio su Estija, internetiniame „eBay“ aukcione ir radau dešimt dolerių kainuojantį grafikos darbą, sukurtą vieno senųjų Estijos dailininkų“, – pasakojo R.Antonas.

Nusipirktą kūrinį būsimasis kolekcininkas parodė draugui, kuris dirbo muziejuje.

Kai tas patvirtino, kad tai iš tiesų originalas, R.Antonas iš to paties pardavėjo įsigijo visą po dailininko mirties jo nusipirktą kolekciją – aštuoniolika darbų.

Iš pradžių R.Antonas rinko tik Estijos dailininkų grafiką, daugiausia – sovietmečio.

„Man atrodė svarbu, kad tais laikais keliomis kalbomis leisti grafikos darbų katalogai buvo tarsi langas į platesnį pasaulį“, – sakė R.Antonas.

Tačiau susidomėjęs šiuolaikiniu menu jis visai kitaip pažvelgė į savo pomėgį.

Istorinė vertė pasirodė ne tokia svarbi kaip bendravimas su šiandien meną kuriančiais žmonėmis.

R.Antono manymu, šiuolaikinio meno darbų dažnai net neįmanoma suprasti, jei neišgirsti, kokią istoriją norėjo papasakoti menininkas.

Akivaizdu, kad išliekamoji šiuolaikinio meno kūrinių vertė ir Estijos, ir Latvijos kolekcininkus domina gerokai mažiau nei jų kolegą iš Lietuvos.

Kaimynams didžiausią malonumą teikia ne tiek patys kūriniai, kiek dar ore sklandančios šviežios idėjos ir bendravimas su kuriančiais žmonėmis.

Ir tokiems dalykams jiems negaila leisti pinigų.

[[ge:lrytas:lrytas:3243843]]

Tėvą ir sūnų domina šiuolaikinis menas

„Vartų“ galerija antradienį pakvietė į dar vieną susitikimą. Į Vilnių buvo atvykęs italų kilmės vokiečių kolekcininkas Eigidio Marzona, kurio sukauptas meno rinkinys garsėja kaip viena įspūdingiausių privačių XX a. avangardo kolekcijų pasaulyje. Pokalbyje taip pat dalyvavo jo sūnus Danielis Marzona, vienas įtakingiausių Berlyno galerininkų, pristatantis publikai šiuolaikinio meno kūrinius.

Ta proga „Vartų“ galerijoje atidaryta įdomaus D.Marzonos galerijos dailininko – Berlyne gyvenančio Gruzijos menininko Vajiko Chachkhiani (nuotr.) – paroda „Pabaigos be pabaigos“.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2023 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.