„ArtVilnius ’19“ mugėje menininkas sulaukė kaltinimų plagiatu

Venecijos bienalėje gegužės pradžioje Auksinį liūtą pelniusio Lietuvos paviljono sėkmė nušvietė mūsų šalies šiuolaikinio meno pasaulį. Tačiau lietuvių projekto nuotraukos ne vienam meno žinovui šį tą priminė. Ką?

T.Černiauskas prie savo fotografijų ciklo „Komforto zona“ meno mugėje.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
T.Černiauskas prie savo fotografijų ciklo „Komforto zona“ meno mugėje.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Venecijos bienalėje triumfavusio lietuvių menininkių projekto nuotrauka.<br>A.Vasilenkos nuotr.
Venecijos bienalėje triumfavusio lietuvių menininkių projekto nuotrauka.<br>A.Vasilenkos nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Jun 1, 2019, 9:14 AM, atnaujinta Jun 1, 2019, 9:23 AM

Režisierės Rugilės Barzdžiukaitės, rašytojos Vaivos Grainytės ir kompozitorės Linos Lapelytės sukurtos operos-performanso „Saulė ir jūra (Marina)“ fotografijos pasklido pasaulio žiniasklaidoje.

Lietuvoje šios paplūdimyje gulinčių žmonių nuotraukos sukėlė nemažą šurmulį. Daugeliui jos priminė populiaraus 36 metų fotografo Tado Černiausko fotografijų ciklą „Komforto zona“.

„Litexpo“ parodų rūmuose vykstančioje mugėje „ArtVilnius ’19“ nutiko priešingas dalykas. Meniniu slapyvardžiu Tadao Cern pasirašęs fotografas kelias didelio formato „Komforto zonos“ nuotraukas pristatė mugės skulptūrų ir instaliacijų parodoje „Takas“.

Šį kartą jau jis buvo apkaltintas plagiatu.

„Jei žmonės manęs nepažįsta, stovėdamas prie savo darbo dažnai išgirstu praeivių vertinimus – tai Venecijos plagiatas“, – pasakojo sutrikęs menininkas, ranka rodydamas į darbo aprašą, kuriame aiškiai pažymėta jo sukūrimo data – 2013 metai.

O paklaustas, ar nesidžiaugia bent dėl to, kad žiūrovai tarp daugybės mugėje eksponuojamų meno kūrinių vis dėlto pastebi jo darbą, vyriškis papurtė galvą. Jis prisipažino, kad nemėgsta neigiamos reklamos.

Fotografo manymu, geriau būti visiškai nežinomam nei išpopuliarėti dėl to, kad esą nuplagijavai svetimą darbą.

„Ir aš, ir Venecijoje performansą rodančios menininkės gyvename toje pačioje šalyje, matome tą patį paplūdimį Palangoje ar Šventojoje, todėl visai normalu, kad kyla panašių idėjų“, – sakė T.Černiauskas.

Tadao Cern išpopuliarėjo vėjo sukurtų komiškų fotoportretų ciklu „Blow Job“. 2012 metais per Dizaino savaitę Vilniuje jis pakvietė savanorius nusifotografuoti tuo metu, kai stipri oro srovė papučia jiems tiesiai į veidą. Fotografą nustebino, kiek daug žmonių panoro taip fotografuotis, o paskui aktyviai dalijosi tomis fotokarikatūromis socialiniuose tinkluose.

Pamatęs, kaip greitai šiais laikais plinta informacija, jis net neabejojo, kad sumanytas paplūdimio projektas „Komforto zona“ patiks žiūrovams.

Paklaustas, ar saulėkaitoje miegančius poilsiautojus fotografavo dronu, menininkas priminė, kad prieš šešerius metus bepilotės skraidyklės dar nebuvo tokios populiarios.

„Naudojau keturių metrų aukščio konstrukciją, ant kurios pritvirtinau kamerą ir galėjau nešiotis ant pečių“, – atskleidė T.Černiauskas. Bet, pasak menininko, fotoprojektai – jau praėjęs etapas. Šiuo metu jį labiau domina instaliacijos ir tapyba.

Dešimtmetį mininčioje Vilniaus meno mugėje „ArtVilnius“ šiemet dalyvauja 65 galerijos, jos pristato apie 300 menininkų iš 20 pasaulio šalių.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.