Ypatingas objektas Kaune, kurį aplanko milijonai: jo atsiradimo istorija kelia šypseną Kaune – viena seniausių veikiančių transporto priemonių Europoje

Kokį objektą kauniečiai dažniausiai siūlo apžiūrėti miesto svečiams? Žaliakalnio funikulierių, pro kurio langus Kaunas atsiveria kaip ant delno. Veikiantis nuo 1931 m. tai – vienas seniausių vis dar veikiančių funikulierių visoje Europoje.

Garsusis Kauno Žaliakalnio funikulierius buvo paleistas 1931 metais.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Garsusis Kauno Žaliakalnio funikulierius buvo paleistas 1931 metais.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
1937 metais Žaliakalnio  funikulieriumi kėlėsi arba leidosi žemyn 1 406 999 keleiviai.   1938-aisiais važiavo 1 988 592, o 1939-aisiais – net 2 291 477 žmonės.<br>J.Palio nuotr. iš archyvų.
1937 metais Žaliakalnio funikulieriumi kėlėsi arba leidosi žemyn 1 406 999 keleiviai. 1938-aisiais važiavo 1 988 592, o 1939-aisiais – net 2 291 477 žmonės.<br>J.Palio nuotr. iš archyvų.
Funikulieriui grafikas negalioja: vagonai pajuda tada, kai susirenka keleivių.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Funikulieriui grafikas negalioja: vagonai pajuda tada, kai susirenka keleivių.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Ar vagonai bėgiais rieda saugiai, mašinistas Valdas Danilevičius seka ekrane. <br>V.Ščiavinsko nuotr.
Ar vagonai bėgiais rieda saugiai, mašinistas Valdas Danilevičius seka ekrane. <br>V.Ščiavinsko nuotr.
Funikulieriaus širdis - varomasis mechanizmas- įkastas į kalną po žeme. Apačion nusileidę turistai negali patikėti jo dydžiu.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Funikulieriaus širdis - varomasis mechanizmas- įkastas į kalną po žeme. Apačion nusileidę turistai negali patikėti jo dydžiu.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Dėl keltuvo statybos buvo susirašinėjama su Austrijos, Vokietijos ir  Šveicarijos bendrovėmis. Konkursą laimėjo ir sutartį su savivaldybe  pasirašė vokiečių firma „Curt Rudolph“ iš Dresdeno.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Dėl keltuvo statybos buvo susirašinėjama su Austrijos, Vokietijos ir Šveicarijos bendrovėmis. Konkursą laimėjo ir sutartį su savivaldybe pasirašė vokiečių firma „Curt Rudolph“ iš Dresdeno.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Lankytojus smarkiai nustebina po žeme įkasti vagonus traukiantys mechanizmai.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Lankytojus smarkiai nustebina po žeme įkasti vagonus traukiantys mechanizmai.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Mašinistas Valdas Danilevičius Žaliakalnio funikulierių valdo 20 metų ir apmoko jaunus vaikinus, kurie nori įgyti šią specialybę.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Mašinistas Valdas Danilevičius Žaliakalnio funikulierių valdo 20 metų ir apmoko jaunus vaikinus, kurie nori įgyti šią specialybę.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
1930 metų vasarą nusamdyti bedarbiai pradėjo skaičiuoti lipančius laiptais aukštyn ir žemyn, kad įvertintų, ar funikulieriaus įrengimas pasiteisins.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
1930 metų vasarą nusamdyti bedarbiai pradėjo skaičiuoti lipančius laiptais aukštyn ir žemyn, kad įvertintų, ar funikulieriaus įrengimas pasiteisins.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pirmasis Lietuvoje Žaliakalnio funikulierius paskelbtas kultūros  vertybe, turinčia technologinę, istorinę ir architektūrinę reikšmę.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Pirmasis Lietuvoje Žaliakalnio funikulierius paskelbtas kultūros vertybe, turinčia technologinę, istorinę ir architektūrinę reikšmę.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (10)

Lrytas.lt

Sep 12, 2017, 9:21 AM, atnaujinta Sep 12, 2017, 5:40 PM

Trečiajame XX amžiaus dešimtmetyje ant kalno esančiame Žaliakalnyje gerokai padaugėjo žmonių ir pramonės, todėl tapo labai svarbus greitas susisiekimas su miesto centru.  

 

Įkinkė neturinčius ką veikti

Pirma buvo siūloma nutiesti siaurąjį geležinkelį ar įrengti elektrinį tramvajų, tačiau galiausiai nuspręsta įrengti keltuvą. Tačiau dėl tikslios vietos buvo nuspręsta atlikti tyrimą. 1930 metų vasarą nusamdyti bedarbiai pradėjo skaičiuoti lipančius laiptais aukštyn ir žemyn. Vaizdelis buvo linksmas, nes praeiviai nesuprato, kodėl juos stebėtojai žymisi lapuose. Per dieną Aušros take buvo suskaičiuota 3000 žmonių.

Reikėjo kuo tiksliau įvertinti potencialius keleivių srautus, nes reikėjo įrengti brangiai kainuojantį ir techniškai sudėtingą statinį. Modernų keltuvą nutarta statyti iš Aušros tako į Kalnų gatvę (dabar – V.Putvinskio gatvė).

Dėl keltuvo statybos buvo susirašinėjama su Austrijos, Vokietijos ir Šveicarijos bendrovėmis. Konkursą laimėjo ir sutartį su savivaldybe pasirašė vokiečių firma „Curt Rudolph“ iš Dresdeno.

Vienas vagonas žmonėms, kitas – akmenims

Iš pradžių buvo numatytas vienkelis su dviem vagonais, prasilenkiančiais kelio viduryje. Bėgius įsigijo Vokietijoje – jie buvo plieniniai, 1200 milimetrų pločio. Trasos ilgis – 142 metrai, o kalno viršuje po funikulieriaus valdymo pastatu reikėjo įrengti rūsį keltuvo mechanizmams sutalpinti.

Tai nebuvo visai paprasta, nes nemažas trasos pasvirimo kampas . Vagonai pagaminti mediniai, bet apkalti skarda, o viduje po jų grindimis buvo sumontuoti specialūs automatiniai stabdžiai. Jie turėjo neleisti vagonui nuriedėti žemyn, jeigu netyčia trūktų lynas.

Keltuvas per sekundę nuvažiuodavo du metrus, o kelionė trukdavo 1 minutę ir 38 sekundes. Nors vagonai buvo du, visi 36 keleiviai iš pradžių būdavo sodinami į vieną vagoną, o kitas priešinga kryptimi judėdavo prikrautas akmenų atsvarai palaikyti.

Tačiau moderni transporto priemonė išpopuliarėjo žaibiškai ir po poros mėnesių keleiviai užpildė jau abu vagonus – akmenys buvo išmesti lauk.

Netrukus apatinėje stotelėje buvo pastatyta apsauginė juosta, kad smalsuoliai nepatektų ant bėgių. Laukiantiems keleiviams buvo pastatyta ir pavėsinė.

Ir atrakcija, ir susisiekimo priemonė

Statytojai ir miesto valdžia nesitikėjo, kad Žaliakalnio funikulierius išpopuliarės taip greitai.

1937 metais juo kėlėsi arba leidosi žemyn 1 406 999 keleiviai. 1938-aisiais važiavo 1 988 592, o 1939-aisiais – net 2 291 477 žmonės.

Keltuvu noriai naudojosi vietiniai gyventojai, o turistai vertino jį kaip smagią atrakciją.

Po 1935–1937 metų rekonstrukcijos žmones imta kelti Napoleono Dobkevičiaus suprojektuotais didesniais vagonais. Važiuoklės buvo pagamintos Šveicarijoje.

1970 metais funikulieriumi pasinaudojo net penki milijonai žmonių. Tuometės bilietų kainos – 10 kapeikų suaugusiesiems ir penkios moksleiviams. Dabar bilietas kainuoja 50 euro centų.

Paveldo kelionė

Dvidešimt metų Žaliakalnio funikulieriaus mašinistu dirbantis Valdas Danilevičius sako, kad keltuvą valdyti nėra paprasta: iš šešių šio amato atėjusių mokytis vaikinų tikru specialistu tapo tik vienas.

„Reikia ypatingos atidos ir tikslumo, nes keleiviai nelinkę skaityti taisyklių, kiek žmonių gali pavežti vagonas, o jauni turistai neretai elgiasi neatsargiai. Bet tai – romantiškiausias pasaulyje darbas, nes į miestą visada žvelgi nuo aukšto kalno“, – sakė kaunietis.

Pirmasis toks Lietuvoje Žaliakalnio funikulierius paskelbtas kultūros vertybe, turinčia technologinę, istorinę ir architektūrinę vertę. 2003 metais bendrovė „Kauno liftai“ atkūrė autentišką senojo Žaliakalnio funikulieriaus keltuvo vaizdą. Dabar keltuvai atrodo taip pat, kaip ir tarpukariu. 2004 metais išleistas keltuvui skirtas pašto ženklas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.