Iš N. Narmontaitės knygos: kaip nualpusi žiūrovė tapo „artiste“

„Aktoriai, režisieriai ir kasininkės. Ko nematė žiūrovai“ – taip pavadinta aktorės Nijolės Narmontaitės knyga apie teatrą ir teatralus. O kokios N.Narmontaitės niekada nematė žiūrovai? Ar yra kokia nors jos pusė, kurios niekada iki šiol neatskleidė? Apie tai – ištraukoje iš knygos, kurią ką tik išleido leidykla „Alma littera“.

Scena iš spektaklio „Meistriškumo pamoka (Maria Callas)“.
Scena iš spektaklio „Meistriškumo pamoka (Maria Callas)“.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Nov 5, 2014, 11:55 AM, atnaujinta Jan 22, 2018, 6:45 AM

Meistriškumo pamoka su priedu

Spektaklyje „Meistriškumo pamoka (Maria Callas)“ vaidina, dainuoja, groja puikūs jauni atlikėjai (tarp jų, aišku, ir mes, amžinai jauni Gytis Padegimas, Jonas Braškys ir aš) iš įvairių Lietuvos teatrų. Kiekvieną vaidmenį yra paruošę keli atlikėjai, kad, jei kuris aktorius sunegaluotų ar negalėtų dalyvauti, visada būtų kuo jį pakeisti.

Taip jau susiklostė, kad atlikėjas, vaidinantis pianistą (ir gyvenime jis pianistas), turėjo išvykti į užsienį tobulintis. Gal metams, gal dvejiems. O spektaklis taip mėgstamas žiūrovų! Kad ir toliau galėtume jį rodyti, skubiai reikėjo naujo pianisto.

Įjungę visas „slaptąsias pajėgas“ tokį randame. Tai Paulius Rudokas – puikus pianistas didžiulėmis mąsliomis akimis. Atrodo, lyg būtų šitam vaidmeniui gimęs. Repetuojam, sekasi kuo sklandžiausiai. Premjera. Žinoma, jaudinamės, o dar spektaklį žiūri mano kolegė, Meistrių Meistrė aktorė Eglė Gabrėnaitė.

Pakyla uždanga. Viskas einasi kaip per sviestą, vieni kitus girdim, jaučiam. Paulius groja fantastiškai. Tik salėje baisiai karšta. Spengianti tyla. Taip ir turi būti... Visi įdėmiai klauso. Kartais žiūrovams kyla noras nusijuokti, bet nedrįsta, bijo būti apšaukti, nes manoji Marija Kalas tuoj užsipuls išsišokėlį.

Staiga girdžiu, kad salėje, pačioj galiorkoj, kažkas ima krebždėti, šnabždesys vis netyla. Netvarka! Kenčiu, o jie ten ir toliau bruzda. Ne, negaliu toleruoti tokios nepagarbos menui. Be to, autoriaus pasakyta: jeigu salėje įvyksta kas nors netikėto, iškart reikia duoti atkirtį. Ir aš duodu! Pakeltu tonu tariu nuo scenos:

– Kas ten darosi?! Kas ten vyksta?! Ko nerimstate?! Trukdote pamokai!

Galiorka nuščiūva. Bet neilgam.

– Paskutinį kartą klausiu, kas ten vyksta?! – neatlyžtu aš.

Ir staiga iš galo atskrieja liaunas persigandęs balselis:

– Aktore, atsiprašom... čia moteris nualpo.

Akies krašteliu stebiu, kaip mano draugė E.Gabrėnaitė, sėdėjusi paskutinėje eilėje, jau tempia kažką už pažastų iš salės. Suvokiu: situacija rimta.

Ką man daryti? Juk negaliu nutraukti vaidinimo. Kita vertus, dėl sunegalavusios moteriškės neramu. Staiga atsisuku į pianistą ir „apšaukiu“ jį:

– Matot, kaip jūs grojat! Gėda! Dėl tokio grojimo net žmonės alpsta!!! Grokit gamas!!!! Mokykitės. Kai išmoksit, sugrįšiu. Man nėra čia ko veikti!!!

Didelės Pauliaus akys dar padidėja iš nuostabos, nenuleisdamas nuo manęs žvilgsnio jis atbulas, lyg bijotų gauti per kuprą, eina prie fortepijono, atsisėda ir ima kažką groti lyg užhipnotizuotas. O aš trenkiu durimis ir išeinu. Neva supykau. O tada – bėgte laiptais pas budėtoją kviesti greitosios nualpusiai moteriškei. Paskui vėl paknopstom, žirglodama per tris laiptelius, – atgal į sceną. Ir ką gi matau? Užkulisiuose, prie pat durų į sceną, ten, kur nemato žiūrovai, ant grindų parpuolęs Paulius karštligiškai verčia scenarijų. Pakelia į mane pilnas baimės akis ir išgąstingai taria:

– Aš tikrai visą pjesę perskaičiau, bet neatsimenu vietos, kur alpsta moteris. Kuriam čia puslapyje?

Man vos pavyko susiimti ir nepaspringti juoku.

– Moteris nualpo iš tikro, – pasakiau. – Vaidinam toliau, eime į sceną.

Po spektaklio visi šiltai sveikino Paulių, neįtikėtinai mokantį klausytis ir įsiklausyti.

Į grimo kambarį atėjo du pažįstami, vyras ir moteris. Susijaudinę ėmė dėkoti:

- Jau taip stipru, jau taip įtaigu! Ir tiesiog neįtikėtina, kad tokia didi artistė E.Gabrėnaitė sutiko atlikti tokį menką vaidmenį. Juk net scenoje nepabuvo, tik išnešė moteriškę iš salės.

Jie, kaip ir daugelis žiūrovų, manė, kad nualpimas – spektaklio dalis.

* * *

Knygoje „Aktoriai, režisieriai ir kasininkės. Ko nematė žiūrovai“ – 26 garsių Lietuvos aktorių, režisierių lūpomis papasakotas smagios, keistos, kartais mistiškos istorijos, iš lūpų į lūpas keliaujančios teatro legendos. Pati N.Narmontaitė, paklausta apie savo nuotykius scenoje, sakė: „Pasakodama savo istorijas pajutau viena – žiūrovas niekada nesuprato, kad man įvyko vadinamasis ČP. Kitaip tariant, jis nesuprato, kad suklydau. Net jei scenoje vyko visai ne tai, kas turėjo vykti, to nebuvo matyti.“

 Nuo lapkričio 6 d. prasideda N.Narmontaitės kelionė po Lietuvą, per kurią ji pristatys savo knygą „Pegaso“ knygynuose. Lapkričio 6 d. 18 val. Vilniuje (PC „Akropolis“), lapkričio 14 d. 18 val. Kaune (PC „Akropolis“), lapkričio 19 d. 18 val. Šiauliuose (PC „Akropolis“), lapkričio 20 d. 18 val. Panevėžyje (PC „Babilonas“), lapkričio 24 d. 18 val. Marijampolėje, lapkričio 26 d. 18 val. Klaipėdoje (PC „Akropolis“).

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.