VASAROK SU

žiniomis ir žvaigždėmis

Vasarą prenumeruok Lrytas
PREMIUM vos už 12,99 Eur metams
ir gauk bilietą į pasirinktą koncertą
Taujėnų dvare dovanų

Knygos „Ką turi žinoti kiekvienas išsilavinęs žmogus“ autorius patarė, ko nereikėtų žinoti

2020 m. gegužės 30 d. 16:01
Knygos ištrauka
Dažnai atrodo, kad informacijos ir žinių srautas mus tiesiog skandina ir jame desperatiškai stengiamės surasti kokią nors sistemą.
Daugiau nuotraukų (1)
 
Sistemą pasiūlė rašytojas, Hamburgo universiteto profesorius Dietrichas Schwanitzas, prieš daugiau nei du dešimtmečius parašęs knygą „Ką turi žinoti kiekvienas išsilavinęs žmogus“. Įdomu, kad ir šiandien šios knygos turinys nepaseno, tad sugrįžta naujas jos leidimas naujai kartai.
 
Knygoje profesorius plėtoja idėją, kad, norint įgyti bendrąjį išsilavinimą, reikia po truputį nusimanyti kiekvienoje srityje. Jis kritikuoja saviugdą, grindžiamą perteklinės informacijos srautu. 
 
Mažai Vokietijoje būta tokių kontraversiškų rašytojų kaip D.Schwanitzas – anglų kalbos profesorius, kandžia plunksna smeigęs į šalies švietimo sistemą ir išjuokęs perdėm politiškai korektišką akademinę visuomenę, aklai paklūstančią kiekvienam sprendimui.
 
Dėl netradicinio požiūrio ir populiarumo rašytojas buvo nuolat varstomas įtarių kolegų žvilgsnių.
 
Vokietijoje D.Schwanitzas ypač išpopuliarėjo 1995 metais parašęs knygą „Der Campus“, kurioje kritikavo griežtą Vokietijos universitetinę tvarką, vidutinybių žlugdomą švietimo sistemą, slaptus susitarimus profesorių gretose ir perdėtą politinį korektiškumą. Nenuostabu, kad po šios knygos nuo D.Schwanitzo nusisuko daugybė jo kolegų. 
 
„Ką turi žinoti kiekvienas išsilavinęs žmogus“ – originaliai, su dideliu išmanymu ir drauge šmaikščiai parašytas intelektinis vadovas, privalomas kiekvienam, norinčiam nepasiklysti chaotiškame informacijos sraute. 
 
D.Schwanitzas aptaria antiką, Senąjį ir Naująjį testamentą, svarbiausius Europos istorijos momentus, žymiausius literatūros, dailės ir muzikos šedevrus, mokslo atradimus, filosofijos kryptis, knygos kultūrą ir švietimo institucijas. Tai – ne faktų ir datų rinkinys, o sistemingas žvilgsnis į kultūros istoriją. Žvelkime į visumą!
 
Tiesa, greta to, ką reikia žinoti, D.Schwanitzas šmaikščiai rašo ir apie tai, kokių žinių vis dėlto nevertėtų demonstruoti.
 
Jūsų dėmesiui – knygos „Ką turi žinoti kiekvienas išsilavinęs žmogus“ ištrauka apie tai, ko nereikėtų žinoti. 
 
***
Išsilavinimo dalis yra ir žinojimas, ko nevalia žinoti. Puoselėjamas prietaras, kad žinios juk negali būti blogybė, laikomasi šūkio, girdi, juo daugiau žinai, juo geriau. Bet jau ir nuodėmingasis nuopuolis turėtų mums parodyti, kad taip nėra. Žinios tikrai gali būti nemalonios ir nesuderinamos su tikruoju išsilavinimu.
 
Pavyzdžiui, nelaikoma gilaus išsilavinimo ženklu, jei žmogus kuo tiksliausiai nusimano apie visų šalies didmiesčių raudonųjų žibintų kvartalus. Tam, kuris trokšta būti laikomas išsilavinusiu, veikiau tik pakenks ir susižavėjimu atmiešta nuovoka apie kareiviams ar namų šeimininkėms skirtus romanus. Štai keletas temų, kurių žinojimu tikrai nevertėtų didžiuotis. 
 
<strong>Europos karalių giminės</strong>
&nbsp;
Čia esama akivaizdžios istorijos ir dabarties prie&scaron;taros: nusimanymas apie Habsburgų, Burbonų ir Vitelsbachų &scaron;eimų dinastinius ry&scaron;ius XVIII amžiuje yra pageidautina i&scaron;silavinimo dalis. Tačiau tas, kuris puikuojasi detalia informacija apie dabartines Vindzoro namų &scaron;eimos problemas arba apie vedybines Monako kunigaik&scaron;čių bėdas, savo geram vardui gali nebent pakenkti.
&nbsp;
Tokias žinias derėtų rodyti be galo santūriai. Jeigu jau apskritai apie tai prabylame, derėtų prane&scaron;ti jas veikiau prabėgomis, lyg netyčia prisirinktas, ir pateikti jas kaip kažkokias juokingas pabiras, kurioms neteikiame jokios reik&scaron;mės ir kurias tik apytikriai prisimename, nes mums tas i&scaron; tikrųjų nerūpi. Taigi čia patartina veikiau demonstruoti užmar&scaron;umą.&nbsp;
&nbsp;
Kaip paai&scaron;kinti tokią nežinojimo prievolę? Nuo dinastinių istorijos santykių čia skirtumas tas, kad žinios apie dabartines karalių &scaron;eimines problemas yra lyg ir kokios parazitinės paskalos, mintančios High-society gyvenimu. &Scaron;ias paskalas platina vadinamoji bulvarinė spauda, kurios specializacija &ndash; informacijos apie įžymybių asmeninį gyvenimą skelbimas.
&nbsp;
Daugeliui skaitytojų &scaron;itaip sudaroma galimybė patenkinti savąjį didelių emocijų ilgesį. Tai prilygsta domėjimuisi sąsiuvinėlių pavidalu platinamais meilės romanais ir yra ženklas, kad čia esama sielos, kuri priversta misti silpnaproti&scaron;kais paistalais.&nbsp;
&nbsp;
<strong>Televizijos programos ir muilo operos</strong>
&nbsp;
Televizijos programos bei įvairaus pobūdžio laidų žinojimas daug pasako apie asmens intelektualinį lygį, jo interesų pakraipą ir apie tai, kaip tas žmogus leidžia laiką. Todėl asmuo, pasirodęs kaip popietinių pa&scaron;nekesių laidų žinovas, yra arba ra&scaron;ytojas, arba proletari&scaron;ko skonio ir mažai socialinių ry&scaron;ių turįs bedarbis, kuris, jau popietę sėdi prie televizoriaus.&nbsp;
&nbsp;
Tad jeigu nusimanome apie tokių pokalbių laidų konvencijas, personažus, dramaturgiją ir istoriją, privalome elgtis atsargiai: derėtų tai arba slėpti, arba pateikti kaip teorinių žiniasklaidos studijų rezultatą.
&nbsp;
Tas pat pasakytina apie muilo operas &ndash; nebent jos, kaip kitados Dallas, būtų pakeltos į kultinių laidų statusą. &Scaron;į statusą jos pasiekia tada, kai tampa ironi&scaron;komis pamaldomis fanų bendruomenėms, kurios buriasi prie televizoriaus, o po kiekvienos laidos su pasigardžiavimu aptarinėja naują epizodą.&nbsp;
&nbsp;
Ypatingos silpnaprotystės i&scaron;rai&scaron;ka laikomi televizijos žaidimai ir visi Reality-TV variantai, pavyzdžiui, serialai apie nelaimingus atsitikimus, a&scaron;aras garantuojančios laidos pro rakto skylutę dirsčioti mėgstantiems emociniams i&scaron;krypėliams, sakykim, raginimai sugrįžti i&scaron; namų pabėgusiems vaikams, seniai i&scaron;siskyrusių &scaron;eimos narių susitikimai, atleidimo maldavimai, susitaikymo ir vestuvių reginiai.
&nbsp;
Tai pačiai kategorijai priklauso liaudies muzikos bei &scaron;lagerių laidos ir reportažai apie saldžios muzikos festivalius, paikiojimų bei juokų laidos ir visos kitos pastangos, kurių televizija, uoliai tarnaudama tautos kvailinimo reikalui, griebiasi diena i&scaron; dienos.&nbsp;
&nbsp;
<em>Non plus ultra</em> (nepranokstamu dalyku) i&scaron;silavinusiųjų pasaulyje laikoma i&scaron;vis neturėti televizoriaus. Kas tiek pasiekė, daugiau gali nebesirūpinti savo reputacija. Prasidėjus kalboms apie paskutinę laidą ir atėjus laikui tarti žodį tokiam televizijos asketui, jis tik sumurmės: &bdquo;Deja, a&scaron; neturiu televizoriaus.&ldquo;&nbsp;
&nbsp;
Tačiau esama ir tokios laidų rū&scaron;ies, kurią galima būti mačius: tai &ndash; politinės laidos, debatai ir televizijos žurnalai. Tas laidas galima prisipažinti žiūrėjus. O visų kitų verčiau vengti.&nbsp;
&nbsp;
<strong>Bulvarinė spauda</strong>
&nbsp;
Tai irgi tabu. Moterų žurnalus moteris tik per klaidą paskaitinėja pas kirpėją. I&scaron; jų pasisemta informacija yra grynai techninio pobūdžio &ndash; susijusi su valgiu, namais, mada ir moters kūnu.
&nbsp;
Tačiau tariamai techninė informacija apie valgių receptus, baldus, drabužius ir dietos programas bei visas platus vartojimo laukas i&scaron; tikrųjų yra pseudonimai simbolinių ženklų, netiesiogiai perteikiančių gana daug žinių apie i&scaron;silavinimo lygį: vartodamas kiekvienas susiranda savo poziciją skonio žemėlapyje. Ir čia esama tam tikrų modelių, skonio derinių, kurie arba byloja apie tam tikrą artumą i&scaron;silavinimo sričiai, arba yra su ja nesuderinami.&nbsp;
&nbsp;
Kalbant, pavyzdžiui, apie valgį, i&scaron;silavinimui įrodyti tinkamas yra tik pabrėžtinas kosmopolitizmas. Žmogus, nevalgąs kinų patiekalų, nes ten, kaip jis i&scaron; patikimų &scaron;altinių žinąs, patiekiama &scaron;uniena, demonstruoja smulkiaburžuazinę svetimų dalykų baimę, kurią daugmaž atitinka ir neapykanta svetimžodžiams.
&nbsp;
O tas, kuris suvereniai įvaldęs prancūzų virtuvės sąvokas, visiems parodo, kad yra vienodai prasismelkęs ir į prancūzų gyvensenos stilių, ir į jų kalbą. Be abejo, čia privalu tokių dalykų tyčia nedemonstruoti ir nemėginti dirbtinai kurtis progų tokius gebėjimus parodyti. Prie&scaron;ingai, jais naudotis dera veikiau prabėgomis ir su &scaron;velnia autoironija, vengiant bet kokių mėginimų imponuoti.&nbsp;
&nbsp;
Tą pat galima pasakyti apie namų apstatymą; tam tikros istorinių stilių žinios tikrai nekenkia; bydermejerį derėtų skirti nuo ampyro, o jugendo stilių &ndash; nuo funkcionalizmo.
&nbsp;
&Scaron;iaip ar taip, galima pa&scaron;nekovą nemaloniai nustebinti, &scaron;e&scaron;tojo de&scaron;imtmečio kėdę parei&scaron;kus esant senovinę ar leidus ai&scaron;kiai suprasti, kad itin mėgsti parduotuvėse masi&scaron;kai pardavinėjamus tapytus paveikslus romų gyvenimo motyvais ar juo labiau &ndash; baubiančių briedžių atvaizdus. Būti žinovu &scaron;ioje neskonybės srityje gali tik pakenkti.&nbsp;
&nbsp;
<strong>Sportas&nbsp;&nbsp;</strong>
&nbsp;
Lig&scaron;iolinės pastabos apie nenusimanymo palaimą siejosi su i&scaron; dalies moteri&scaron;komis, bet veikiau lyties požiūriu nespecifinėmis nereikalingų žinių sritimis, o prie&scaron;ingajame poliuje esąs vyrų pasaulis yra &scaron;iek tiek kitokios struktūros; viena vertus, jame taip pat esama su i&scaron;silavinimu nesuderinamų žinių sankaupų. Svarbiausias pratybų laukas čia yra sportas.
&nbsp;
Antra vertus, vyrų atveju tenka kalbėti ne tik apie i&scaron;silavinimui svetimas žinių sritis, bet ir apie pateikimo problemą. Viena labiausiai įsi&scaron;aknijusių vyri&scaron;kosios psichikos ydų yra polinkis girtis. Vyrai linkę pūstis ir mėgsta didinti savo nuopelnus bei demonstruoti prana&scaron;umą. Kaip tik todėl jie mėgsta varžybas ir sportą.
&nbsp;
Jiems &ndash; i&scaron;skyrus intelektualus &ndash; patartina &scaron;io to ir nežinoti, ypač kai kalbama apie futbolą. Žmogus, i&scaron;syk galįs pasakyti, koks buvo 1969 metais žaistų Schalke 04 ir Dortmundo Borussia klubų rungtynių rezultatas ir koks žaidėjas per &scaron;ias varžybas buvo pakeistas, kaip futbolo ekspertas atsiduria anapus i&scaron;silavinusių asmenų sferos.&nbsp;
&nbsp;
Tiesa, nusimanymas apie futbolą tarp intelektualų po 1968 metų tapo madingas; bet tada reikėtų būti marksistu ar bent sociologu, ie&scaron;kančiu sąlyčio su darbininkų masėmis. Liberalas ar juolab konservatyvus žmogus, vis dėlto esąs Dortmundo Borussia sirgalius, pasirodytų tik linkęs į vulgarybes.&nbsp;
&nbsp;
<strong>Niekada neskaitykite paskaitų apie...</strong>
&nbsp;
Su i&scaron;silavinimo koncepcija apskritai nesuderinamas bet koks puikavimasis, net jeigu jis susijęs su pačiu i&scaron;silavinimu. Asmuo, mėginąs girtis i&scaron;silavinimu, i&scaron;siduoda, kad nėra i&scaron;silavinęs. I&scaron;silavinimas nėra demonstruojamas, tai nėra sritis, kurioje stengiamasi pelnyti plojimus. Absoliučiai draudžiama prana&scaron;umą prie&scaron; pa&scaron;nekovą demonstruoti surengiant klausimų varžybas.
&nbsp;
Tas, kuris elgiasi kaip snobas, pats pasirodo, kad jo pretenzijos būti laikomam i&scaron;silavinusiu yra nepagrįstos. Tikrasis i&scaron;silavinimo tikslas &ndash; laisvas komunikavimas, praturtinantis žmogaus gyvenimą.&nbsp;
&nbsp;
Tačiau lygiai tokia pat nuodėmė &Scaron;ventajai Dvasiai yra ir detalių paskaitų skaitymas temomis, neįeinančiomis į i&scaron;silavinimo sritį, arba ir tada, kai i&scaron; tikrųjų derėtų malonus pa&scaron;nekesys.&nbsp;
&nbsp;
Pirmiausia &ndash; technikos stebuklai apskritai, o ypač &ndash; automobiliai.
&nbsp;
Tas, kuris pusvalandį ar visą akademinę valandą imsis damai skaityti glaustą paskaitą, kurioje dvylika argumentų įrodys, kad Porsche prana&scaron;esnis už Ferrari, ir dėstys tai su įkar&scaron;čiu ir i&scaron;manymu, nebūtinai pasirodys jai labiau i&scaron;silavinęs, nei ji iki &scaron;iol manė.
&nbsp;
Tas pat pasakytina ir tada, kai paskaitos skaitomos apie siurblius, reaktyvinius naikintuvus, kosmines stotis, atomines elektrines, elektros transformatorius, anglimis kūrenamas elektrines ir bet kokios rū&scaron;ies aparatus.&nbsp;
&nbsp;
Taigi esama žinių, kuriomis žmogus i&scaron;siduoda lygiai taip greitai kaip ir i&scaron;silavinimo spragomis. I&scaron; principo riba tarp kanoninių, leistinų ir draudžiamų žinių yra paslanki: kas &scaron;iandien draudžiama, rytoj gali būti leidžiama.
&nbsp;
Pavyzdžiui, XVIII amžiaus Anglijoje i&scaron;rastasis romanas i&scaron; pradžių laikytas trivialia forma, kuria domisi tik moterys, bet ne klasikinį i&scaron;silavinimą turįs džentelmenas. Todėl vis būta autorių, pasira&scaron;inėjusių savo knygas slapyvardžiu.
&nbsp;
Pana&scaron;iai klostėsi kino likimas: 1960 metais jis dar buvo amerikiečių kultūros pramonės produktas, kuriuo domėtis i&scaron;silavinusiam žmogui neleido orumas, bet &scaron;iandien nauji filmai aptariami į rimtus pretenduojančių laikra&scaron;čių skyriuose, o literatūros profesoriai staiga ėmėsi dėstyti kino mokslus nelyg žmonės amputuotomis kojomis, moką kitus bėgioti. Kinas atsidūrė i&scaron;silavinimo sferoje, apie jį valia nusimanyti.&nbsp;
&nbsp;
I&scaron; esmės privalomų slėpti, draudžiamų žinių kiekis priklauso nuo paties asmens i&scaron;silavinimo lygmens. Čia galioja geležinė taisyklė: naujokas i&scaron;silavinimo kra&scaron;te turėtų slėpti visas draudžiamąsias žinias, nes jis dar iki galo nesusipažinęs su papročiais; kadangi jis dar neįstengia teisingai įvertinti leidžiamų, dar &scaron;iaip taip pakenčiamų ir visi&scaron;kai draudžiamų žinių skirtumų, verčiau tegu renkasi garantuotą kelią.
&nbsp;
O visai subrendęs i&scaron;silavinimo valstybės pilietis gali sau leisti užmesti akį ir į vulgariausias pažinimo zonas. Tai tik pagerins jo įvaizdį, nes bus tariama, jog jis ne&scaron;variais užkampiais domisi vien skatinamas auk&scaron;tesniųjų kontekstų ir geba i&scaron; to įskelti netikėtai reik&scaron;mingų kibirk&scaron;čių.
profesoriusVokietija^Instant
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2025 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.