Netikėtas „Poezijos pavasario“ laureato prisipažinimas: apie sėkmę ir senelių sodybą Ukmergėje Poeto knygoje – kelionė laiku

„Ukmergė man buvo ir tebėra svarbiausias miestas po Vilniaus. Tai mano mitologinė Itakė“, – ištarė Julius Keleras.

Julius Keleras tapo „Poezijos pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.<br> R.Vilkelio nuotr.
Julius Keleras tapo „Poezijos pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.<br> R.Vilkelio nuotr.
Julius Keleras tapo „Poezijos pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.<br> R.Vilkelio nuotr.
Julius Keleras tapo „Poezijos pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.<br> R.Vilkelio nuotr.
Julius Keleras tapo „Poezijos pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.<br> R.Vilkelio nuotr.
Julius Keleras tapo „Poezijos pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.<br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka.<br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka.<br> R.Vilkelio nuotr.
Julius Keleras tapo „Poezijos pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.<br> R.Vilkelio nuotr.
Julius Keleras tapo „Poezijos pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.<br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka. <br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka. <br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka. <br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka. <br> R.Vilkelio nuotr.
Julius Keleras tapo „Poezijos pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.<br> R.Vilkelio nuotr.
Julius Keleras tapo „Poezijos pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.<br> R.Vilkelio nuotr.
Julius Keleras tapo „Poezijos pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.<br> R.Vilkelio nuotr.
Julius Keleras tapo „Poezijos pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.<br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka.<br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka.<br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka.<br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka.<br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka.<br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka.<br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka.<br> R.Vilkelio nuotr.
Renginio akimirka.<br> R.Vilkelio nuotr.
J.Kelero knygos viršelis.<br> R.Vilkelio nuotr.
J.Kelero knygos viršelis.<br> R.Vilkelio nuotr.
Daugiau nuotraukų (14)

Lrytas.lt

May 26, 2023, 7:15 PM, atnaujinta May 27, 2023, 11:18 AM

62 metų poetas tapo „Poezijos  pavasario“ laureatu – penktadienio vakarą jam Kaune, Maironio lietuvių literatūros muziejuje buvo įteikta Maironio premija.

Apdovanojimas J.Kelerui skirtas už pernai pasirodžiusią eilėraščių knygą  „Virtuvėlė pilna Ukmergės“ (išleido „58 sapnai“). 

Kelių dešimčių poezijos, prozos, pjesių knygų autorius naujausiame  eilėraščių rinkinyje atsigręžė į savo vaikystę, praleistą senelių sodyboje  Ukmergėje. Apie tai ir kalbėjomės su J.Keleru.

– Ką šiais laikais reiškia tapti „Poezijos pavasario“ laureatu? Kokios mintys ir jausmai aplankė, kai išgirdote žinią, kad Maironio premija  šiemet skirta jums? 

– Pasirodė, kad net šiais sumaišties ir dažnai beprasmybės laikais  poezija ne tik man turi prasmę, todėl neslėpsiu: buvau apimtas nuostabos,  kad būtent manoji knyga, kaip man atrodė, kukli, nelaužianti užtvankų,  sulaukė tokios dvigubos sėkmės – buvo išrinkta Metų knyga poezijos  kategorijoje ir pelnė prestižinį „Poezijos pavasario“ laureato vardą bei  Maironio premiją.

– Koks jūsų santykis su „Poezijos pavasario“ festivaliu? Ar jis, tas  santykis, keitėsi bėgant metams? 

– Viskas prasidėjo turbūt dar jaunystėje, kai turėjau daugiau jėgų ir  smalsumo, norėjosi susipažinti su Lietuvos miestais ir miesteliais,  skaitant pamatyti skaitytojų veidus, pabendrauti su kitais poetais. Vėliau  tą šėlą prislėgė kiti rūpesčiai, nors stengdavausi dalyvauti kasmet bent  keliuose renginiuose.

– „Virtuvėlė pilna Ukmergės“ galbūt buvo šiek tiek netikėta tiems, kurie  skaitė jūsų biografiją ir terado frazę, kad gimėte Vilniuje, bet neaptiko  nieko apie Ukmergę. Ar šios knygos pagrindas buvo vaikystės laikas  (savaitgaliai, atostogos, vasaros), praleistas pas senelius?

– Taip, šios knygos pagrindas yra vaikystės laikas, tačiau peržvelgtas,  performuluotas, perrašytas. 

Ukmergė man buvo ir turbūt tebėra svarbiausias miestas po Vilniaus. Tai  mano mitologinė Itakė. Šia knyga aš į ją grįžau kaip Odisėjas. Ar  pergalingai, nežinau. Tegul atsako kiti, skaitę knygą. 

Knyga parašyta iš vaikystės patirčių ir iš geismo sugrįžti ten, kur jau  uždaryta. Prisiminimai išnirdavo įdėmiau pažvelgus į šeimos nuotraukas  (o jaunam žmogui ar jos rūpi?) – o ten diedukai, tetelės, dėdės,  vienintelė mieloji mūsų pusseserė Virgutė – su jais buvo praleistos tos  vasaros. 

Ilgainiui tai tapo esmingai svarbu. Galbūt net svarbiausia. Ir tuomet  ėmiau palengva atgaivinti tas erdves ir žmones, kurie anksčiau tarsi  slypėjo šešėlyje. 

– Gal galite plačiau papasakoti apie tai, kur konkrečiau buvo toji  sodyba, kaip ji atrodė, kas jus joje labiausiai žavėjo?

– Ta mano Ukmergė buvo labai maža – vienos šeimos sodžius su sodu ir  aplinka: sentikių kapinės, nelabai toli – upė. Tada atrodė – labai toli,  nors iš tikrųjų už kokių trijų ar keturių šimtų metrų. 

Puikiai prisimenu tą namą ir sodą. Neatmenu labai konkrečių reikšmingų  įvykių, ten iš tikrųjų tokių ir nebuvo – buitinė tėkmė, kaip ir normalių  sodiečių ūkyje, kur gyvenimas teka savo vaga, ir tiek. Tad nieko tokio  išskirtinio lyg ir nėra. 

Aš pamėginau surasti tą išskirtinumą per detales – kaip teta siūdavo  man praplyšusias kelnes, kur buvo laiptai į palėpę, prikrautą žurnalų,  kur stovėjo spinta, lovos, ką mes mėgdavom. 

Nežinau kokiu būdu, bet kartais Ukmergėje nebūdingai atsirasdavome žiemą,  nors dažniausiai būdavome vasaromis. Ką mes veikdavome žiemą, kai jokių  darbų nėra?  

Mano ar mūsų diedukai, juos taip vadinom, tada jau būdavo atsipalaidavę,  būdavo galima žaisti kortomis. Kingą, tūkstantį, rašantis taškus, kas ką  aplošė. Labai smagu. Tas kortavimas nebuvo azartinis žaidimas, o lyg  nekalta, labai smagi mikrobendruomenės pramoga.

– Ši knyga pasižymi kiek pakitusia stilistika. Eilėraščiai netekę  barokiškumo, filosofinio meditatyvumo, pasaulinės kultūros įvaizdžių. Jie,  tie eilėraščiai, lyg atminties fotografijos, kaip rašote knygoje, be  jokios perdėtos metafizikos. Kas tai lėmė? Galbūt ir tai, kad esate ne  tik poetas, bet ir fotografas?

– Eilėraščiai – vaizdų piešimas žodžiais. Bent taip tą, gal ir naivokai,  suvokiu. Rašydamas sąmoningai vengiau perdėto sentimentalumo, todėl –  jokios perdėtos metafizikos, nors kartu supratau, kad be tegu ir  santūraus, vyriško jausmingumo negali būti nei eilėraščio, nei fotografijos. 

Kaip tos dvi sferos manyje gyvena, man ligi šiol neaišku.

– Vienoje esė rašėte: „Atsiminti – vadinasi, ištraukti svarbius,  skausmingus ar džiaugsmą keliančius įvykius, vėl įbristi į upę, į kurią  antrąsyk nebeįbrendama.“ „Poezijos pavasario“ laurai liudija, kad jums  lyg ir pavyko antrąsyk įbristi į tą vaikystės upę. O kaip jums pačiam  atrodo? 

– Nuo pirmosios netekties supranti, kad pasaulis yra laikinas. Kad visi  tie dalykai, kurie atrodė amžini – kaip bręstantys obuoliai ar pirmoji  saldi kriaušė, kurią man, dar beveik neprabudusiam, diedukas atnešdavo į  lovą vaikystėje – yra trapūs ir pažeidžiami. Tada tas pasaulis ir ima  dužti, skilinėti, kas deja, labai natūralu. Galbūt dėl to ir atsiranda  eilėraščiai. Per juos ir pabandžiau įbrįsti į tą neįbrandamą upę.

Per juos gali ir atsiminti savo brangius žmones ir tai, kas atsitiko su  tavimi, su kitais, kaip vienas kitą papildėt ir koks buvo geras gyvenimas. 

Šiek tiek idealizuoju tą vaikystės situaciją, kuri buvo tokia, atrodė,  nebaigtina. Atrodė, kad tai niekad nesibaigs, kaip visos iliuzijos. 

– Knygoje gana dažnai minimi diedukas, bobutė, mama, brolis, tačiau,  kiek pastebėjau, nėra tėvo įvaizdžio. Kodėl jo nėra jūsų atminties  peizaže?

– Mažai jį atsimenu. Jis mirė, kai man buvo keturiolika.

– „Broliui šeši, man dešimt“ – tokia fraze baigiate vieną eilėraštį.  Jūs pasukote menininko keliu – rašote eilėraščius, pjeses, esė,  fotografuojate. Įdomu, kokiu keliu pasuko jūsų jaunesnysis brolis?

– Brolis buvo menininkas iš prigimties, nuostabiai fotografavo, buvo  didesnis už mane gerų knygų rijikas – tiek nesugebėdavau perskaityti,  kiek jis tuo metu, nors augino tris vaikus. 

Deja, jis tragiškai žuvo dar gana jaunas.

– Knyga žavi itin konkrečiomis situacijomis, kuriose skleidžiasi ištisi  pasauliai. Tarkime, viename eilėraštyje pasakotojas tempiasi į kiemą storą  Ukmergės telefonų knygą, ketindamas ją lig sutemų skaityti po porcelianiniu  birželio dangumi, tačiau parpuola ir nusibalnoja kelį. Jūs pats iš tikrųjų  norėjote perskaityti Ukmergės telefonų knygą? Gal ir perskaitėte? Ar vis  dėlto tai nebuvo pats tinkamiausias pasirinkimas? Tai klausimas apie  autobiografiškumą – kaip knygoje jis dera su išmone, vaizduote, kūryba.

– Sunku pasakyti. Kai pradėjau rašyti, ėmiau spontaniškai traukti iš  atminties motyvus, kurie man atrodė svarbūs. 

Tada, kai atsirado tų eilėraščių sankaupa, pradėjau traukti iš savo  atminties siūlą ir kalbinti mamą, kad ji atsimintų ką nors. Tam tikrus  dalykus, įvykius, žmones. Klausdavau, klausinėdavau. Ji puikiai  atsimindavo, bet kartais reikėdavo poros dienų, mat jai 84-eri. 

Sakydavo: „Tu geriau atsimeni“. O aš: „Tikrai neatsimenu. Kaip aš galiu  vieną ar kitą įvykį atsiminti, jei man tebuvo treji metai?“. Tai beveik  neįmanoma. Vieną įvykį galbūt, ir tai labai miglotai arba tiesiog imi ir  sugalvoji, kad toks įvykis buvo. O ką?

– Knygoje daug mirties, netekties motyvų, kuriuos galima suprasti ir  kaip vaikystės praradimo metaforas. „Nėra jau to sodo, namo nei tos  kriaušės“ – taip viename eilėraštyje užsiminėte apie senelių sodybos  likimą. Koks tikrasis jos likimas?

– Seneliams numirus, mano paskutinioji tetelė Janytė užsispyrusiai liko  Ukmergėje gyventi, nepaisydama įkalbinėjimų grįžti į Kauną, kur  Žaliakalnyje turėjo butą. 

Ji atsisakė, liko Ukmergėje, nors buvo ligota, su aukštu kraujospūdžiu.  Aišku, nugyveno labai gražų amžių, buvo labai gražus žmogus, labai  santūrus, slapta vienuolė, talkinusi Lietuvos katalikų bažnyčios kronikai. 

Bet namas visiškai sunyko, išpuvo, liko apgailėtinas. Esu išfotografavęs  jį prieš keturiolika metų. 

Kai gyvena vienas žmogus, senas žmogus, jam aplinkos tikrovė nieko  nereiškia, jis gyvena savo pasaulyje, irgi greičiausiai prisiminimų, tad  tas namas atrodė siaubingai. Jisai buvo visiškai suiręs. Galiausiai jį  nusipirko kiti žmonės, jauni, ambicingi. Nugriovė. Pasistatė savo, bet  nesu jo matęs. Tiesą sakant, nelabai ir noriu pamatyti. 

Daiktai ir žmonės, lydėję vaikystėje, – jie atgyja prisiminimuose ir  eilėraščiuose. Bet svarbiausia, tikriausiai, ne jie patys, o išgyventas  santykis su jais. Be santykio su jais, nebūtų jų ir atvirkščiai. 

Tuo metu Ukmergė man buvo pasaulyje svarbiausias miestas, laimės sala,  Edenas, Rojus. Tegul taip ir lieka.

Keli J. Kelero eilėraščiai iš knygos „Virtuvėlė pilna Ukmergės“:

Grįžti

grįžti atgal, kur šviestų anie,

septymečio matyti žvaigždynai

kur šviestų anie, dešimtmečio

matyti veidai

suskilinėję kaip dieduko delnai,

plazdantys kaip bobutės plaučiai

aukštai aukštai serbentynuose,

kur sulaidotos vasarų boružės

kur ledynmečių pėdsakus

jusčiau sningant iškėlęs delnus

trylikametis,

keturiolikmetis

ir jokios perdėtos metafizikos,

ir jokios perdėtos metafizikos

* * *

Sentikių kapinaitės

aš vis einu tuo keliu,

netrukus jis leisis link kapinių

ir sąvartyno duobės

kol prieisiu baldų fabriko

kuorus ir vyšnios kompasas

parodys namus

diedukas su bobute plieks „Tūkstantį“,

Rainis snaus bobutės Genutės skreite –

įeisiu tyliai, kad nepažadinčiau

laukdamas prie vaiko ryte

pasilenksiančio veido

* * *

Žaizda

ant skilusių plytelių parpuoliau,

nusibalnojau kelį, tempdamas į kiemą

storą, nepakeliamą Ukmergės telefonų knygą –

buvau ketinęs ją lig sutemų skaityti

po porcelianiniu birželio dangumi

* * *

Geriam vakare aviečių arbatą

brolis apčiuopia įdaužtą

puodelio kraštą

klausia, sako bobutei –

kada mane išvarysit?

gal nakčia?

broliui šeši, man dešimt

* * *

Prašymas D.

nejudinti serbentų krūmų,

kur auga tarp obelų

nepjauti mažų medelių,

tiesiog palūkėti bent porą metų

ir nesvarbu, kad nėra jau

to sodo, namo nei tos kriaušės

tegul viskas lieka

taip kaip atsimenu

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.