Lietuvių artistus elitiniame Zalcburgo vasaros festivalyje toliau lydi netikėtumai. Antradienio vakarą 32 metų bosas baritonas Kostas Smoriginas vos ne vos pabaigė dainuoti garsiąją Eskamiljo ariją Georges‘o Bizet operos „Karmen“ premjeroje. Po to vokalinę Eskamiljo partiją spektaklyje tęsė Kosto kolega Massimo Cavalletti, girdėtas lietuvių publikos „Bohemos“ transliacijoje iš Zalcburgo.
Šią „Karmen“ Zalcburgui rengė tik viena artistų sudėtis. „Nieko nenutiks – juk bus tik keturi spektakliai“, – kalbėjo prieš premjerą ir K. Smoriginas. Premjeros išvakarėse jis jautėsi kuo puikiausiai. „Atradau vidinę ramybę – dabar jau žinau, kaip reikia dainuoti Eskamiljo partiją, kad viskas būtų gerai“, – tvirtino solistas.
Kostas turėjo tam svarų pagrindą. Mat šis „Karmen“ projektas jau buvo rodytas šių metų Zalcburgo Velykų festivalyje. Be to, lietuvis kartu su projekto dirigentu seru Simonu Rattle‘u ir Karmen Zalcburge dainuojančia maestro žmona čekų mecosopranu Magdalena Kožena pasirodė šios operos koncertinėse versijose Venesueloje. Kostas taip pat dainavo Eskamilją Berlyno valstybinėje operoje bei britų kompanijos „Opera North“ spektakliuose. Jo kūrybos maršrutuose jau buvo per pusšimtį „Karmen“.
Tačiau būtent antradienį, per svarbiausią šios operos premjerą Zalcburgo festivalio didžiojoje salėje, likimas dainininkui iškrėtė piktą pokštą. Pradėjusiam ariją gana tvirtai Kostui dainuoti sekėsi vis sunkiau, kol, atrodė, jis apskritai liovėsi kontroliuoti balsą. O juk to paties artisto Eskamiljui visai neseniai ovacijas kėlė Berlyno filharmonijos publika.
Zalcburgo festivalio klausytojai po K. Smorigino atliktos arijos neišleido nė garso. Pasibaigus operos pertraukai, festivalio direktorius Alexanderis Pereira pranešė, kad K. Smoriginas dėl ūmios alergijos toliau tik vaidins, o Eskamilją dainuos skubiai surastas minėtas dubleris. Po spektaklio publikai lenkėsi ir už šiltus plojimus dėkojo abu solistai.
„Būna ir taip“, – nusiminęs guodėsi K. Smoriginas.
Panaši situacija šiemečiame Zalcburgo festivalyje buvo per antrąjį „Bohemos“ spektaklį. Tuomet balsą praradusį patyrusį lenkų tenorą Piotrą Beczalą gelbėjo festivalio favoritas Jonas Kaufmannas: pirmasis tik vaidino, antrasis – scenos pakrašty dainavo.
„Niekada nebūna šimtaprocenčio tikrumo, kas ir kaip vyks“, – apie dainininkų kasdienybę kalbėjo K. Smoriginas.
Jaunam solistui pasirodyti tarp operos banginių – vien psichologiškai yra didžiulis išbandymas. O dainuojant Eskamilją reikia tiesiog žaibiškai išskleisti visą savo žavesį, dėl kurio galvą pametė Karmen.
Antradienio spektaklis „Karmen“ Zalcburge buvo viena laukiamiausių festivalio premjerų. Iki 400 eurų kainuojantys bilietai į ją buvo išpirkti dar gerokai prieš festivalį. Publikos susidomėjimą kurstė turbūt charizmatiškiausio šių dienų tenoro 42 metų J. Kaufmanno („Karmen“ jis dainavo Don Chosė) sugrįžimas į sceną po kelis mėnesius trukusios priverstinės pauzės, magiška S.Rattle‘o ir Vienos filharmonijos orkestro aura bei garsios britų choreografės ir šokėjos Alettos Collins režisūra.
Stilingas, šiltomis Ispanijos spalvomis mirguliuojantis, sodraus šokio erotika dilgčiojantis (A. Collins, be operos solistų ir chorų, kūriniui pasitelkė 20 britų šokėjų), kvapą gniaužiančia drama užbaigtas spektaklis buvo vertas ažiotažo.