Menininkei L. Anderson paklūsta ir šunų choras

Antradienį Vilniuje pasirodysianti Laurie Anderson – viena ryškiausių pasaulio meno figūrų. Kompozitorė, filosofė, dailininkė, aktorė – daugybė epitetų tinka šiai artistei.

L. Anderson – į žanro rėmus neįspraudžiama artistė, meno pasaulyje pelniusi milžinišką pripažinimą.<br>„Lietuvos rytas“
L. Anderson – į žanro rėmus neįspraudžiama artistė, meno pasaulyje pelniusi milžinišką pripažinimą.<br>„Lietuvos rytas“
Daugiau nuotraukų (1)

Ramūnas Zilnys („Lietuvos rytas“)

Sep 9, 2012, 6:11 PM, atnaujinta Mar 16, 2018, 9:09 PM

Kai vasarą pasigirdo kalbos apie 65 metų L. Anderson vizitą Nacionaliniame dramos teatre, internete pasklido ne tiktai džiaugsmas, bet ir nuostaba.

Prognozės, kad teatro salėje niekaip nesutilps visi norintieji, pasitvirtino – bilietą šiomis dienomis įsigyti galite tik per atsitiktinumą.

Ne kiekvieno lengvai suvirškinamas L. Anderson menas – provokuojantis mąstyti ir susikaupti. Spalvingosios artistės koncertas – toks, į kurį einant geriau nesitikėti nieko, nes niekas nežino, ką ji iškrės šįkart.

Sukūrė koncertą keturkojams

Šimtai amsinčių šunų – mažų ir didelių, tvirtai šeimininkų laikomų su pavadėliais. Saulėta popietė, lauke pastatyta scena ir intrigos kvapas – žmonių veidai išduoda, kad jie visiškai nežino, ko tikėtis.

Į sceną žengia besišypsanti moteris, paima į rankas elektrinį smuiką. Netrukus pasigirsta garsai, kuriuos kai kas pavadintų kakofonija, tačiau garsų derinys virsta hipnotizuojančia melodija.

Šunys kaukia ir sukasi ratu aplink vienas kito uodegą. Žmonės šypsosi, kiti baisisi.

Prie įgarsinimo pulto pritariamai linguoja roko gerbėjams atpažįstamas personažas – Laurie vyras, buvęs legendinės roko grupės „The Velvet Underground” lyderis Lou Reedas.

Tokį vaizdą 2010-aisiais buvo galima pamatyti Sidnėjuje, kur L. Anderson atliko specialiai meno festivaliui sukurtą dvidešimties minučių kūrinį šunims „Music For Dogs”.

Beprotybė? Galbūt. Tačiau L. Anderson gerbėjų ji nestebina. Nes tai – toli gražu ne keisčiausia, ką ši menininkė yra sukūrusi.

Grojo įšaldyta ledo kube

„Mano patarimas visiems menininkams – nuo pat karjeros pradžios prisistatykite, kaip visų meno rūšių atstovai.

Taip jums niekada nereikės savęs riboti”, – sako L. Anderson.

Tiesa, kuri puikiai tinka jai pačiai. Pagal išsilavinimą Laurie – meno istorikė ir skulptorė, tačiau dar nesulaukusi trisdešimties jau garsėjo ir kaip knygas vaikams iliustruojanti dailininkė, ir kaip muzikantė.

Pirmasis jos pasirodymas scenoje 1969 metais vyko skambant L. Anderson parašytai simfonijai – ji buvo atliekama automobilių garso signalais.

Bohema greitai pamilo jauną moterį, kurios performansas „Duets On Ice” iki šiol aptarinėjamas to laikotarpio Niujorko meno scenai skirtuose straipsniuose.

Mat L. Anderson smuiku grojo apsiavusi pačiūžas, kurios buvo įšaldytos didžiuliame ledo kube. Pasirodymas baigdavosi tik tada, kai ledas ištirpdavo ir muzikantė galėdavo išeiti iš scenos.

Dainuoti mokėsi išgarsėjusi

Artistės meno instaliacijos patraukė madingiausių Amerikos veikėjų dėmesį – netrukus Laurie jau dalijosi idėjomis su kompozitoriumi Johnu Cage’u, rašytoju Williamu S. Burroughsu, muzikantu Franku Zappa, poparto judėjimo lyderiu Andy Warholu ir daugybe kitų.

Iš avangardo pasaulio į populiariosios muzikos rinką atlikėja netikėtai įsiveržė 1981-aisiais – hipnotizuojančių garsų fone elektronikos iškraipytu balsu dainavo kūrinį „O Superman”, savitą kompozitoriaus Jules’io Massenet arijos versiją.

Kūrinys pasiekė antrąją vietą Didžiosios Britanijos populiariausių dainų dešimtuke – nesuvokiamas rezultatas eksperimentinės muzikos pavyzdžiui.

Socialinė kritika, užuominos apie politinę JAV santvarką tapo albumo „Big Science” stuburu – atlikėja atsidūrė dėmesio centre, rašė muziką, vedė televizijos laidą ir toliau bandė jėgas įvairiose kūrybos formose.

1988-aisiais ji pradėjo lankyti vokalo pamokas – savęs Laurie nevadino dainininke, o jos atlikimo stilius labiau priminė deklamavimą su ironiška balso intonacija.

Po metų išleistas albumas „Strange Angels”. Jame skambėjo ir džiazo korifėjaus Bobby McFerrino balsas, suskaldė atlikėjos gerbėjus – kai kam pasirodė, kad elektroninės muzikos pirmeive praminta artistė išdavė savo šaknis, tačiau šiandien įrašas laikomas vienu geriausių Laurie darbų.

Devyndarbė kūrėja

Vėlesnių kūrėjos darbų dienoraštis rodo, kad menininkė kone kasmet imasi naujų iššūkių.

2004-aisiais ji prisidėjo prie Atėnų olimpinių žaidynių atidarymo ceremonijos režisūros.

Metais anksčiau ji tapo pirmąja etatine kosmoso agentūros NASA menininke, kuriai buvo skirta parama sukurti specialų performansą „The End Of The Moon”.

2005-aisiais Laurie parašė kūrinį Japonijoje surengtai parodai „Expo” ir lankėsi kosmonautų rengimo centre Rusijoje.

Nuo to laiko šioje šalyje ji yra dažnai viešnia, Maskvoje pristatoma dauguma naujų L.Anderson projektų.

Multimedijos kūrinys Paryžiaus baleto teatrui, filmų režisūra, animacinių filmukų įgarsinimas, sapnų įkvėpta paroda, sudaryta iš piešinių ir specialių filmų – L. Anderson kūrybos išraiška netelpa į jokius rėmus.

Muzika su iššūkiu

L. Anderson kiekvienoje savo koncertų turnė laužo stereotipus. Keletą eksperimentinių muzikos instrumentų išradusi menininkė kartais pasirodo su didele muzikantų grupe ir skambesiu primena F. Zappos beprotybę, o kartais pasineria į švelnią meditaciją.

Vilniuje ji atliks savo naują programą, kurioje į sceną žengia tarp dešimčių žvakių liepsnelių. Projektas „Dirtday” laikomas vienu intymiausių L. Anderson pasirodymų.

Meno pasaulio pagarba ir susižavėjimas L. Anderson – besąlygiškas, tiesa, jos populiarumą lydi ir snobizmo šešėlis – Laurie muzika nėra ta, kurios klausomasi kaip fono.

Kiekvienas jos kūrinys provokuoja forma ir, žinoma, tekstais, kuriuose skamba ir filosofiniai komentarai apie žmonijos problemas ir ydas, ir tai, ką galima vadinti Laurie pasąmonės srautu.

Kartais būna sunku suprasti, ką Laurie nori pasakyti. Nemažai atėjusių į koncertą galbūt ir išeina nesuvokę perteiktos idėjos, atėję tik todėl, kad pabūti jos pasirodyme yra prestižo ir gero skonio ženklas.

Bet supratus Laurie požiūris paliečia iki sielos gelmių. Nes L. Anderson scenoje kalba (žodis „dainuoja” jai vis dėlto ne itin tinka) ir apie dviejų žmonių santykius, ir apie naftininkus, nesugebančius užkimšti prakiurusio savo vamzdžio jūroje.

Ir neatsitikinai 2001-aisiais Niujorke, praėjus savaitei po tragiškų rugsėjo 11-osios įvykių, menui neabejinga minia kartu su Laurie niūniavo dainą „O Superman”.

„Atskrenda lėktuvai, jie pagaminti Amerikoje”, – dviem dešimtmečiais anksčiau parašytą dainos tekstą priminė L. Anderson. Dar kartą pabrėždama, kad gyvenimas, kaip ir jos kūryba, yra kupinas paradoksų.

Iš pirmų lūpų

Remigijus Merkelys

Koncertą rengiančios įstaigos „Vilniaus festivaliai” vadovas

„Dėl L. Anderson koncerto pradėjome kalbėtis dar prieš penkerius metus. Teko matyti jos pasirodymus užsienio festivaliuose, kuriuose ji pristatė skirtingą programą. Visi koncertai buvo puikūs. Susitarti nebuvo lengva, nes dėl Laurie koncerto varžosi daugelis prestižinių festivalių ir renginių. Šįkart artistė vyksta į kiek ilgesnes gastroles, kuriose pristato savo naują projektą „Dirtday”. Kalbininkai sako, kad pavadinimą galima išversti dvejopai – „purvo diena” arba „dirvadienis”. Koncerto metu Laurie į sceną eina viena, groja smuiku ir elektroniniais instrumentais. Svarbus vaidmuo tenka scenografijai, pasirodymas yra teatrališkas, bet viską pamatysite atėję į koncertą. Būtent dėl pačios pasirodymo prigimties pasirinkome palyginti nedidelę teatro salę – arenoms toks koncertas tiesiog netinka. Laurie yra viešėjusi Rygoje, tačiau niekada nesilankė Lietuvoje. Tai buvo lemiamas veiksnys, dėl kurio ji sutiko atvykti į Vilnių. Likome maloniai nustebinti Lietuvos publikos – neteko aiškinti, kokio lygio tai atlikėja ir kokia jos svarba kultūrai. Bilietai buvo sparčiai išgraibstyti – dabar kasose tėra keliolika bilietų, kuriuos įgijome galimybę parduoti, nes koncerte negalės apsilankyti partneriai ir rėmėjai, kuriems jie buvo skirti.”

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.