Visi žinome, kad Mikalojus Konstantinas Čiurlionis yra lietuvių muzikos ir dailės klasikas. Tačiau koks buvo jo žmogiškasis veidas? Neilgas M. K. Čiurlionio gyvenimas (1875–1911) buvo dramatiškas: nuolatinis skurdas, nepriteklius Vilniuje, Peterburge, Varšuvoje, visur ieškant erdvės kūrybai, tikintis pripažinimo, ilgintis meilės ir galiausiai sulaukus ankstyvos mirties.
„Niekas nežino, kokia drama siautė M. K. Čiurlionio sieloje, kokie vaizdiniai ir skambesiai jaudino jo vaizduotę“, – sako G. Kuprevičius, vienas įvairiapusiškiausių lietuvių kompozitorių. „Čiurlionis“ yra devynioliktasis jo scenos kūrinys ir pirmasis, kuris bus pastatytas Nacionaliniame operos ir baleto teatre Vilniuje. Populiariojo miuziklo „Ugnies medžioklė su varovais“ kūrėjas šį kartą ėmėsi įgarsinti nepaprasto menininko dramą.
Baletą stato jaunas lenkų choreografas R. Bondara, pasikvietęs visą kūrybinę komandą iš Varšuvos didžiojo teatro. „Labai norėjau, kad būtų kas nors iš nevietinių choreografų – norėjau netikėto žvilgsnio, kitokio santykio su M. K. Čiurlioniu“, – sako G. Kuprevičius.
„Čiurlionis“ nebus biografinis baletas tiesiogine prasme. G. Kuprevičius: „Akcentavau keturias didžiąsias M. K. Čiurlionio meiles: Mariją, Bronislavą, Sofiją ir Kūrybą.“
Balete veikia realūs asmenys, tačiau, pasak choreografo R. Bondaros, „neįmanoma sutraukti viso žmogaus gyvenimo į dviejų dalių spektaklį. Tačiau šokio kalba galima išreikšti tai, ko neįmanoma įvardyti žodžiais. Šokis suteikia galimybę prasiskverbti iki esmės, paliesti fundamentaliausius žmogaus egzistencijos dalykus.“
Šokėjas, choreografas ir pedagogas R. Bondara yra Lenkijos nacionalinio baleto trupės narys (nuo 2005 m.). 2002 m. baigė Lodzės valstybinę baleto mokyklą, šoko šio miesto teatre ir Poznanėje. Šiuo metu lygiagrečiai dėsto Varšuvos muzikos akademijoje.
Kaip choreografas pirmuosius laurus pradėjo skinti 2008 m., kai Bronislavos Nižinskos choreografijos konkurse Lenkijoje pelnė II vietą (pirmoji nebuvo skirta) bei specialųjį Witoldo Lutosławskio draugijos prizą už „Andante con moto“ duetą pagal Wojciecho Kilaro Koncertą fortepijonui. Tais pat metais pradėjo bendradarbiauti su Aleksandros Dziurosz įkurtu Varšuvos šokio teatru, o 2009 m. tapo vienu iš neformaliai kultūros sklaidai skirto susivienijimo „Strefa Otwarta“ („Atvira zona“) įkūrėjų.
2009 m. sukūręs baletą „When You End and I Begin...“ pagal Paweło Szymańskio muziką dalyvavo pirmosiose Lenkijos nacionalinio baleto choreografinėse dirbtuvėse (analogiškose LNOBT „Kūrybiniam impulsui“). Šis baletas vėliau buvo įtrauktas į kamerinį Lenkijos nacionalinio baleto repertuarą.
2010 m. per antrąsias choreografines dirbtuves Varšuvoje atkreipė į save dėmesį miniatiūra „The Garden’s Gates“, o 2011 m. Bydgoščiaus „Opera Nova“ teatre pastatė autorinį baleto spektaklį „Pavergtas protas“ pagal Czelawo Miloszo knygą ir Philipo Glasso ir Wojciecho Kilaro muzika. Šiuo metu Lenkijos nacionaliniame balete Varšuvos didžiajame teatre rodomas R. Bondaros šokio spektaklis „Persona“.
R. Bondarai talkina jaunos, tačiau jau ne pirmą spektaklį kuriančios dailininkės Diana Marszałek ir Julka Skrzynecka (scenografija ir kostiumai), šviesų dailininkas Maciek Igielski, vaizdo projekcijų dailininkė Ewa Krasucka.
Spektaklio muzikinis vadovas ir dirigentas Robertas Šervenikas.