Meno kūrinį norintys pamatyti žiūrovai turi įtikti apsaugininkui

Kaip elgtumėtės, jei jums kas nors neleistų apžiūrėti meno kūrinio? Pyktumėte dėl varžomų teisių ar numotumėte ranka? Į vieną sostinės  „Vartų” galerijos salę nepateksite, jei taip nuspręs apsaugininkas. „Aš nepateikiu atsakymų, tik užduodu klausimus. Pavyzdžiui, kaip jaučiasi žmogus, kuris nesupranta meno? Gal lyg atstumtasis?” – svarstė sostinėje parodą „9/4” surengęs menininkas Konstantinas Bogdanas.

Daugiau nuotraukų (1)

Rūta Mikšionienė ("Lietuvos rytas")

May 29, 2013, 12:26 PM, atnaujinta Mar 6, 2018, 3:30 AM

Paroda spėjo sukelti nemenką šurmulį. Ko vertas vien faktas, kad prie vienos galerijos salių stovintis apsaugininkas savo nuožiūra gali neįleisti jūsų pasižiūrėti kūrinio.

Tai sukėlė ne tik į salę neįleistų žiūrovų, bet ir jokių suvaržymų nepripažįstančių kitų menininkų pasipiktinimą. Nenuostabu, kad kitas meno pasaulio provokatorius Evaldas Jansas jau paskelbė slaptojo kūrinio fotografiją skaitmeninėje erdvėje. Visiems.

Kūrėjas kramtyti neišmokys

Toks kūrinio paviešinimas – ne paslapties atskleidimas, o parodos „9/4” pratęsimas už galerijos ribų. Juk, pasak 51 metų K. Bogdano, svarbiausia jos tema – pamąstymai apie tai, kas yra menininkas, meno institucija, kūrinys.

„Kūrinys ne kiekvienam”, kurį „Vartuose” galima pamatyti tik leidus apsaugininkui, – fiziškai išreikštas žiūrovo kontaktas su šiuolaikiniu menu. Ar meno mėgėjai ir nuolatiniai parodų lankytojai tampa tarsi kokiu elitiniu klubu, į kurį įleidžiamas ne kiekvienas?

„Apsaugininkui duota teisė pasirinkti. Jis gali neįleisti barzdotų vyrų arba tų, kurie ryši kaklaraištį. Kaip jam šaus į galvą”, – juokėsi K. Bogdanas. Jis prisipažino per daug nesijaudinantis, kad nemažai žiūrovų gali nesuprasti tokių idėjinių kūrinių.

„Jei kas nors nemoka kramtyti, negi menininkas privalo to mokyti? Jei žmogus nori valgyti austres, jis turi mokėti ir jas išlupti, išgremžti iš kiauto. Jei nenori, gali puikiausiai gyventi valgydamas kiaulieną”, – įsitikinęs parodos autorius.

Nevaikšto į atidarymus

Garsiojo skulptoriaus Konstantino Bogdano (1926–2011) sūnus K. Bogdanas Vilniaus dailės institute (dabar – Dailės akademija) baigė tapybą, bet jau daugiau nei dešimtmetį kuria darbus, kuriuos būtų galima pavadinti ir šmaikščiomis provokacijomis, ir meno pasaulio kritika. Iki šiol tai dažniausiai būdavo pavienės akcijos ar nedideli akibrokštai grupinėse parodose.

„9/4” – trečioji personalinė šio kūrėjo paroda, o kartu ir pirmoji galimybė geriau pažinti autorių, kurio darbai ir net pati asmenybė jau spėjo apaugti gandais ir anekdotais.

Tuo pasinaudodamas menininkas pasiūlė žiūrovams interaktyvų kūrinį „L’art volatile”. Išvertus iš prancūzų kalbos tai reiškia kaprizingas, nerimastingas menas. Ties tokiu užrašu menotyros studentės parodos lankytojams kasdien porą valandų pasakoja apie K. Bogdano darbus, kurių nėra parodoje, – ir apie jau sukurtus, ir apie tuos, kurie dar bus sukurti.

Autorius sprendimas nerengti oficialaus parodos atidarymo patvirtino vieną iš gandų – kad K. Bogdanas nevaikšto į parodų atidarymus. Pasirodo, menininkas nuoširdžiai jų nemėgsta.

„Gal ir blogai darau, bet einu tik tada, kai per parodos atidarymą vyksta koks nors performansas, kurio vėliau nebegalėsiu pamatyti. Neįmanoma normaliai apžiūrėti parodos, kai salėse prisigrūdę žmonių”, – dėstė K. Bogdanas.

Siūlo pirkti sertifikatą

Menininkas ne tik parodos žiūrovų, bet ir kolekcininkų nelinkęs užversti savo kūriniais.  Pavyzdžiui, parodoje už 3 tūkstančius litų galima įsigyti sutartį, kuri suteikia teisę tam tikrą laiką turėti savo kolekcijoje visus po jos pasirašymo K. Bogdano sukurtus kūrinius.

Šios sutarties turėtojui teoriškai priklausytų kiekvienas darbas, kurį autorius sukurtų po savo naujausio kūrinio.  Tačiau iš tikrųjų jis neturėtų nieko, nes vos tiktai darbas būtų sukurtas, jis taptų naujausias.

„Negalima sakyti, kad kolekcininkas negauna nieko. Jis gauna sertifikatą.  Kai aš mirsiu, jis galės ateiti į parodą ir kolegoms pareikšti, kad štai visi šie darbai kažkada buvo jo.  Ar galima tai patvirtinantį sertifikatą parduoti pigiai?” – šypsojosi K. Bogdanas.

Kiti jo darbai gerokai pigesni, nors jie taip pat skatina susimąstyti apie tai, kuo matuojamas menininkų ir galerijų populiarumas. Tarkim, ką reiškia stiklinis kubas, kuriame rodomas purvas, suneštas į galeriją ankstesnės parodos lankytojų?

Arba išspausdinti kompiuterio ekrano vaizdai, liudijantys, kad surengus parodą „Vartų” galerijoje K. Bogdano reitingas tarptautinėje duomenų bazėje artfacts.net padidėjo net dešimtimi tūkstančių balų?

Kuria ir per krepšinio rungtynes

K. Bogdanas mėgsta provokuoti. Eurolygos rungtynėse, kuriose „Žalgiris” kovojo su Madrido „Real”, apsilankęs K. Bogdanas  iškėlė pagal „Žalgirio” sirgalių pavyzdį sukurtą šaliką, ant kurio didelėmis raidėmis buvo užrašyta „I am an artist” (išvertus iš anglų k. – „Aš esu menininkas”).

„Planavau naudotis „Lietuvos ryto” atributika, bet, mano liūdesiui, Vilniaus komanda šiemet tik per plauką nepateko į Eurolygos antrąjį etapą. Teko rinktis „Žalgirį” ir važiuoti į Kauną, nors visada sergu už „Lietuvos rytą”, – kalbėjo provokuoti mėgstantis K. Bogdanas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.