Operos kūrėjai įkliuvo į pačių susikurtą teatro fabriką

Balandžio 4 d. „Menų spaustuvėje“  Vilniuje įvyks šiuolaikinės operos „truetruestory“ („tikra tikra istorija“) premjera. Operos kūrėjai – jau ne pirmą kartą  dėl bendro operos projekto savo tarptautinę patirtį sujungiantys jaunosios kartos lietuvių menininkai kompozitorius Albertas Navickas, režisierė Loreta Vaskova ir scenografė Simona Biekšaitė.

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Mar 27, 2014, 12:00 PM, atnaujinta Feb 15, 2018, 1:59 AM

Operos „truetruestory“ idėja kilo Paryžiuje gyvenančiam ir kuriančiam kompozitoriui A.Navickui. Jis netikėtai ir gan vėlyvai susidomėjo Jorge Luiso Borgeso kūrybą, kurioje pirmą kartą atrado literatūros literatūroje įvaizdį.

„Sluoksniuotos tikrovės samprata, ypač atsiskleidusi J.L.Borgeso apsakyme „Emma Zunz“, patraukė ir savo idėja, ir tinkamumu sceniniam kūriniui, sujungiančiam etinį matmenį su nusikaltimo intriga. Atsispyrus nuo J.L.Borgeso kūrybos kilusios idėjos rado atgarsį vėlesniuose XX a. įvykiuose - pavyzdžiui, dėmesį patraukė radikali Valerie Solanas asmenybė, aprėpianti feminizmo, beprotybės, nusikaltimo elementus“,  – operos atsiradimo aplinkybes atskleidė kompozitorius.

„truetruestory“ – jau trečioji A.Navicko kamerinė opera, kurios įvykių ir išgyvenimų centre – moterys.

„Kodėl kiekvieną kartą moterys? Tikriausiai dėl neišvengiamai klaidingo, bet patrauklaus įsivaizdavimo, kad moterys yra socialiai laisvesnės išoriškai reaguoti į siužeto centre atsiduriančius dramatiškus įvykius. Būtent dėl to, priešingai šiam įsivaizdavimui, kaskart mano kūrinių herojės savo gyvenimo posūkius išgyvena labai introvertiškai, tačiau ne mažiau dramatiškai“, – pasakojo A.Navickas.

Operos įvykių centre – mergina, kurios tėvas buvo neteisėtai apkaltintas finansiniais nusikaltimais. Ji sužino apie jo savižudybę ir tai nulemia tolesnius pagrindinės operos herojės veiksmus. „truetruestory“ pasakoja istoriją apie tiesos atspindžius veikėjos vaizduotėje – kaip jie pinasi tarp tikrovės ir fantazijos.

„Spektaklis atviros formos - atidarėme visą teatro mechanizmą ir įtraukėme komandą į spektaklio vyksmą. Kuriame „teatro fabriką“, kuriame vyksta visa ši istorija. Jos pagrindinė tema – kova už teisybę. Ieškodami sąlyčio taškų su savimi, supratome, kad patys esame įkliuvę į pačių susikurtą fabriką. Pagrindinės veikėjos maištas yra ir mūsų, kūrėjų bei atlikėjų, maištas“, – pasakojo režisierė L.Vaskova, kartu su kompozitoriumi A.Navicku kūrusi operos libretą.

Režisierei pritarė „truetruestory“ bendraautorė S.Biekšaitė: „Perpasakoti šią istoriją scenoje ir atsverti J.L.Borgesą tapo rimtu iššūkiu. Rašytojo vaizduotė laisvai žongliruoja, tarsi šachmatus perstatinėja kritines žmogaus gyvenimo stadijas - mirtį, savižudybę, nekaltybės praradimą, bankrotą - ir suveda viską į sausą bei logišką pasakojimą. Todėl pradėdamos dirbti su Loreta sutarėme: šio kūrinio eiga, kaip procesas, ir jo atskleidimas 360 laipsniu kampu, bus svarbiausias elementas scenoje. Tai reiškia, kad viskas, kas yra scenoje, kas atsiveria žiūrovui prieš akis, tampa performanso dalimi. Net ir paprastai rampų šviesoje žiūrovams nematomi dalykai – rekvizitas, grimas, techninio personalo veiksmai ar net vadyba - čia bus perkelta į sceną ir taps neatsiejama spektaklio dalimi.“

Tokią spektaklio koncepciją padiktavo pats J.L.Borgeso tekstas, suteikiantis galimybę stebėti, kaip konstruojama ambivalentiška „melo-tiesos“ istorija, kurios moralas ir išvados - prieštaringi,  taip pat novelės „Emma Zunz“ pradžioje minima veiksmo vieta – audimo fabrikas. Tai tapo idėjiniu operos spektaklio, kaip  „teatro-fabriko“, pagrindu.

„truetruestory“ - moters (mecosopranas Nora Petročenko) ir  tris vaidmenis atliekančio vyro (baritonas Steinas Skjervoldas), veikiantiems gitaros (Mindaugas Badokas), akordeono (Andrius Maslekovas) ir gyvosios elektronikos fone, istorija.

„Esu ne kartą girdėjęs Norą atliekant šiuolaikinę muziką ir kaskart žavėjausi preciziškumu bei subtilia interpretacija. Noros atlikimo manierą siečiau su baroko epocha. Tai mane pastūmėjo įsivaizduoti, kad ji puikiai tiktų introvertiškiems pagrindinės operos herojės išgyvenimams atskleisti.

O Steino tembro dinamiškumas ir dramatinės galimybės paskatino mane sukurti jam tris skirtingus personažus viename kūrinyje. Galiausiai tai, kad jis yra norvegas, dainuojantis lietuviškai, itin tiko vienam iš trijų jo „truetruestory“ kuriamų vaidmenų“, – apie  solistus pasakojo kompozitorius A.Navickas.

Operoje taip pat dalyvauja akordeonu grojantis kompozitorius Andrius Maslekovas – patyręs šiuolaikinio tarpdisciplininio meno atlikėjas, dažnas projektą rengiančios nepriklausomos kūrybinės grupės „Operomanija“ pastatymų dalyvis.

Pakviestas kompozitoriaus A.Navicko po bendradarbiavimo per stažuotę IRCAM (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique) Paryžiuje, prie operos atlikėjų komandos prisidėjo ir gitaristas, elektroninės muzikos kūrėjas Mindaugas Badokas.

Kamerinės operos „truetruestory“ moteriai, vyrui, akordeonui, gitarai ir elektronikai premjera įvyks balandžio 4 d. 18 ir 21 val. „Menų spaustuvės“ Juodojoje salėje. Spektaklis bus rodomas su angliškais subtitrais.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Lietuva tiesiogiai“: kodėl G. Nausėda dar nelaimėjo?