„Scanorama“: 10 filmų, į kuriuos tikrai verta atkreipti dėmesį kino festivalyje

Tradicinis festivalis šiemet pažers per šimtą ilgo ir trumpo metražo  filmų. Kaip nepasiklysti? Lrytas.lt siūlo nepraleisti dešimties gerų juostų, kurios žiūrovams leis pajusti festivalio įvairovę.

Daugiau nuotraukų (11)

Ieva Šukytė, kino apžvalgininkė

Nov 5, 2019, 8:11 PM

Lapkričio 7 d. Vilniuje, o lapkričio 14 d. Kaune, Klaipėdoje ir  Šiauliuose prasidedantis Europos šalių kino forumas „Scanorama“ kino  mėgėjus į sales kvies jau 17 kartą. 

Kaip ir anksčiau, programa „Naujienos iš Šiaurės“ pasiūlys kino naujienų  iš Skandinavijos šalių, tarp kurių – šiais metais Venecijos kino  festivalyje geriausiu režisieriumi išrinktas Roy‘jus Anderssonas ir jo  filmas „Apie begalybę“ (2019) ir Berlyno kino festivalyje įvertinta  norvegų režisieriaus Hanso Petterio Molando drama „Vogti arklius“ (2019). 

Dokumentikos programoje „Neišgalvotas gyvenimas“ išvysime naujausią  festivalio svečiams gerai pažįstamo Sergejaus Loznitsos kūrinį „Valstybinės  laidotuvės“. O klasikos gerbėjų laukia Bo Widerbergo ir Michael'o Powello  retrospektyvos bei vienam kartui sugrįžtantis kultinis miuziklas  „Šiurpiojo Rokio šou“ (1975). Iš viso šių metų programoje pristatomi 89  ilgametražiai ir 43 trumpametražiai filmai. 

„Lietuvos ryto“ skaitytojams pateikiame savotišką gidą – 10 filmų sąrašą,  į kuriuos verta atkreipti dėmesį šių metų „Scanoramoje“. 

1. Niekada nepatirti jausmai

Filmų „Vadink mane savo vardu“ ir „Dievo kraštas“ gerbėjams „Scanorama“  šiais metais siūlo Sakartvelo režisieriaus Levano Akino filmą „O tada mes  šokome“ (2019). 

Programoje „Naujienos iš Šiaurės“ rodomas filmas pasakoja apie jauną  šokėją Merabą, kuris kasdien su partnere Mari repetuoja su nacionaliniu  Sakartvelo ansambliu, siekdamas kada nors užkopti ant didžiosios scenos.  Prie ansamblio prisijungęs talentingas vaikinas Iraklis greitai tampa  pagrindiniu Merabo konkurentu, bet tuo pačiu jame pažadina ir niekada  nepatirtus jausmus. 

Kanų kino festivalyje rodytas, Sarajeve ir Odesoje apdovanotas filmas  atskleidžia aistringą Sakartvelo gyvenimą ir svarsto lyčių stereotipus  per ilgas tradicijas turintį nacionalinį šokį.

2. Nukelia į 1945-uosius

Jaunosios kartos rusų režisierius Kantemiras Balagovas kino mėgėjų dėmesį  patraukė debiutiniu filmu „Ankštumas“ (2017), pelniusiu FIPRESCI kino  kritikų apdovanojimą „Ypatingo žvilgsnio“ programoje Kanų kino festivalyje. 

Po dvejų metų toje pačioje programoje kritikų ir tarptautinės žiuri  geriausiu filmu įvertintas jo antrasis filmas „Ilgšė“ (2019) jau dabar  kai kurių vadinamas rusiškuoju „Gummo“ (H.Korine'o juosta). Į 1945-ųjų  Leningradą nukeliančioje istorijoje susiduria dvi moterys – Ija ir Maša,  abi bandančios savo atstatyti gyvenimą karo sugriautame mieste.

3. Atsigręžė į Rusijos dabartį

Kitas rusų jaunosios kartos režisierius Aleksandras Gorčilinas  debiutiniame filme „Rūgštis“ (2018) atsigręžė į dabartinę Rusiją ir  šiuolaikinį jaunimą. 

Du draugai Petia ir Saša po bičiulio savižudybės bando toliau užsiimti  savo kasdieniais reikalais. Tačiau vis stiprėjanti beprasmybė pažadina  jaunuolių maištą ir neapgalvotus veiksmus. „Žinai, kokia mūsų problema,  Saša? Kad mes neturime problemų“, – filme ištaria Petia, apibūdindamas  visą jaunąją kartą.

4. Jaunystės prisiminimai

Su britų režisierės Joanos Hogg kūryba „Scanoramos“ žiūrovai artimiau  galėjo susipažinti 2014 metais, kuomet festivalyje buvo rodoma autorės  retrospektyva. 

Naujausias, Sandanso kino festivalyje Didžiuoju žiuri prizu apdovanotas  režisierės filmas „Suvenyras“ (2019) neria į pačios kūrėjos jaunystės  prisiminimus. 

Autobiografiniais faktais paremtoje dramoje jauna kino studentė Džiulė  įsimyli už save dvigubai vyresnį Entonį, už kurio žavingų filosofinių  apmąstymų slypi komplikuota, nuo narkotikų priklausoma asmenybė. Kupina  jaunatviško naivumo mergina pasiduoda vyro manipuliacijoms. Pirmi rimti  santykiai Džiulei tampa išbandymu, meilės apžavuose ieškant pačios savęs.

5. Apie zombius – kitaip

Pavargusiems nuo tradicinių zombių filmų, prancūzų režisierius Bertrando  Bonello siūlo kitokią istoriją filme „Zombi vaikas“ (2019). 

1962 m. Haityje Clairvius Narcisse’as buvo prikeltas iš mirusiųjų kaip  zombis ir paverstas vergu cukraus plantacijose. Šių dienų Prancūzijos  mergaičių mokykloje besimokanti Melisa teigia, kad yra jo anūkė ir savo  pasakojimais sužavi bendraklasę, kuri kentėdama nuo nelaimingos meilės,  nori išbandyti vudu magiją. 

Haityje ir Prancūzijoje nufilmuotoje istorijoje, paremtoje tikrais  pasakojimais, persipina žanrinio ir autorinio kino elementai.

6. Tarp tikrovės ir išmonės

Žinoma švedų menininkė ir režisierė Anna Odell antrajame savo filme „X  ir Y“ (2018) su aktoriumi Mikaeliu Persbrandtu tyrinėja savo alter ego,  į žaidimą pasikviesdami dar 7 žymiausius skandinavų aktorius, kurie  gyvendami filmavimo aikštelėje turi įkūnyti jų „kitus aš“. 

Pasak režisierės, filme ji žaidžia su žiniasklaidos suformuotu savo ir  Mikaelio įvaizdžiais, norėdama parodyti, kad ne viskas, kas rodoma, yra  tiesa. Filme išnyksta riba tarp realybės ir išmonės, tiesos ir melo. 

7. Apie karą be mūšių

Po kelių ne itin sėkmingų filmų „Taurių riteris“ (2015) ir „Daina po  dainos“ (2017) JAV režisierius Terrence'as Mallickas šiemet Kanų kino  festivalyje pristatė pagal tikrą istoriją nufilmuotą juostą „Paslėptas  gyvenimas“ (2019). 

Antrojo pasaulinio karo metais austras Franzas Jagerstatteris atsisakė  kovoti už vokiečių kariuomenę ir buvo pripažintas išdaviku. Bažnyčiai  pasisakius už karą, Franzas suabejoja tikėjimu ir laisve rinktis pačiam,  ką daryti su savo gyvenimu. 

3 valandų trukmės filme režisierius nerodo karo mūšių, koncentracijos  stovyklų, o sutelkia dėmesį į vieno žmogaus vidinę kovą. Po premjeros  Kanuose kino kritikai šį filmą vertina kaip vieną stipriausių T.Mallicko  kūrinių. Beje, tai paskutinis šiemet mirusio vokiečių aktoriaus Bruno  Ganzo pasirodymas kine.  

8. Apie neregę ir silpnaregę

Programoje „Lietuvių kino naujienos“ šiais metais pristatomas debiutinis  režisierės Akvilės Gelažiūtės dokumentinis ilgametražis filmas „Neregėta  Europa“ (2019). 

Kai po dešimties kartu pragyventų metų Irmos geriausia draugė Žydrūnė  išteka, ji pasikviečia ją ir kelis kitus draugus kartu vykti į povestuvinę  kelionę po Europą. Tiesa, Irma yra neregė, o Žydrūnės regėjimas –  silpnas. 

Tragikomiškoje kelio istorijoje atsiskleidžia dvejų merginų ilgametė  draugystė, kuri virsta jųdviejų atsisveikinimu ir naujo gyvenimo pradžia.

9. Pirmasis J.Meko filmas

Programoje „Atvira Lietuvos kino istorija“ „Scanorama“ siūlo prisiminti  pirmąjį Jono Meko filmą „Medžių ginklai“ (1961). 

Praėjusio amžiaus 7 dešimtmečio pradžia, JAV apėmęs bitnikų judėjimas.  Jauna moteris Barbara ieško gyvenimo prasmės ir svarsto apie savižudybę.  Netikėtai sutiktas jaunas vyras Gregoris ir jos vedusių draugų pora bando  pralinksminti merginą, tačiau, atrodo, viskas eina tik blogyn. 

Eksperimentinis vaidybinis filmas perteikia to laikmečio ir kartos būseną,  o jame skambančios Allano Ginsbergo eilės dar labiau tai įtvirtina.

10. Ėmėsi vaidybinio kino

Šių metų „Scanoramą“ uždarys antropologo ir kino režisieriaus Manto  Kvedaravičiaus filmas „Partenonas“ (2019), kurio pasaulinė premjera įvyko  Venecijos kino festivalio kritikų savaitės programoje. 

Po dviejų sėkmingų dokumentinių filmų „Barzakas“ (2011) ir „Mariupolis“  (2016), M.Kvedaravičius pristato pirmąjį vaidybinį filmą, nukelsiantį į  Atėnus ir šalia tvirtovės papėdės esantį viešnamį, kur pagrindinis  veikėjas permąstys savo praeitį. Pagal tris metus vykdytą tyrimą sukurta  istorija remiasi tikrų žmonių patirtimis ir išgyvenimais.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.