Pasaulio operos žvaigždės į Kauną traukia spiečiais

Kadaise į Kauną atvykęs garsusis Fiodoras Šaliapinas paliko čia nemažai legendų apie save. Šiandien Kauno simfoninis orkestras su pasaulio operos pažibomis pildo naują miesto kultūros puslapį.

Daugiau nuotraukų (1)

Asta Andrikonytė

Aug 2, 2014, 6:00 AM, atnaujinta Feb 11, 2018, 2:10 PM

Vienas lenkų teatralas, išvydęs socialiniame tinklalapyje tenoro Aleksandro Antonenkos įkeltas nuotraukas iš Kauno, pajuokavo: „Negi „Metropolitan Opera“ persikėlė į Kauną?“

Menininkas beveik neapsiriko – juk su Kauno miesto simfoniniu orkestru (KMSO) čia savo etapinius albumus JAV kompanijai „Delos Music“ įdainavo būrys „Metropolitan Opera“ artistų – vienas ryškiausių bel canto tenorų amerikietis Lawrence’as Brownlee, iškilus baškirų bosas Ildaras Abdrazakovas, rusų baritonas Dmitrijus Chvorostovskis su Barbara Fritolli, Stefano Secco, Marco Caria.

Du albumai jau pristatyti Niujorke, trečiasis – Giuseppe Verdi operos „Simonas Bokanegra“ įrašas, įdainuotas beveik to paties solistų ansamblio, kuris atliko kūrinį „Metropolitan Opera“ scenoje, – bus pateiktas operos Mekos publikai šių metų pabaigoje.

Praėjusią savaitę įrašų seriją Kaune tęsė kylantis Maskvos didžiojo teatro sopranas Dinara Alijeva ir vienas geriausių dabarties tenorų A.Antonenka.

Nuo jų nesitraukė iš Niujorko atvykęs „Metropolitan Opera“ dirigentas ir vokalo pedagogas Johnas Fisheris.

„Prieš dešimtmetį neįsivaizdavome, kad į Kauną suvažiuos tiek įžymybių. Mes kuriame istoriją“, – didžiavosi KMSO vadovas Algimantas Treikauskas.

Solistų karjeros proveržis

Minėtų įrašų įkvėpėjas JAV dirigentas Konstantinas Orbelianas Kauną ir jo orkestrą atrado 2012-aisiais, po debiuto su kauniečiais ir D.Chvorostovskiu „Žalgirio“ arenoje.

Šiuo metu KMSO vadovaujantis K.Orbelianas yra jau 40 metų gyvuojančios įrašų kompanijos „Delos Music“ savininkas. Perėmęs šią firmą iš jos steigėjų, jis sumanė įamžinti įdomiausias operos asmenybes, atliekančias savo mėgstamą repertuarą.

„Visi nori įrašų, nes jų neturi, – aiškino K.Orbelianas. – Pavyzdžiui, A.Antonenka gali pasigirti vieninteliu „Otelo“ albumu, kurį įrašė su Riccardo Muti Niujorko „Carnegie Hall“, – pernai jis buvo pripažintas geriausiu metų operos įrašu.“

Būtent Kaune I.Abdrazakovas įdainavo savo pirmąją solinę plokštelę. L.Brownlee čia pirmą kartą įrašė virtuozinių Gioachino Rossini arijų rinkinį, kurį vadina savo vizitine kortele. D.Chvorostovskis Kaune įgyvendino seną svajonę įsiamžinti Simono Bokanegros partija, kurios dar nebuvo įrašęs.

Dauguma šių solistų išgyvena savo karjeros proveržį.

Stengiasi dirbti taupiai

„Mes dirbame istorijai“, – pabrėžė K.Orbelianas. Anot jo, bet kuris pasaulio orkestras mielai imtųsi įrašų su tokiais menininkais, bet geriausių kolektyvų įkainiai – ne „Delos Music“ nosiai.

Kaunas tapo visais atžvilgiais priimtina operos įrašų baze.

„Kauno orkestrantai yra imlūs, reiklūs sau, salė gera, taip pat malonios čia ir gyvenimo sąlygos“, – partnerystės privalumus vardijo K.Orbelianas.

Įrašams kompanija nuomojasi naujausią techniką, jiems vadovauja jaunas garso režisierius Vilius Keras.

Ar nebankrutuos „Delas Music“? Juk šiais laikais kompaktinių plokštelių paklausa katastrofiškai smukusi.

Anot K.Orbeliano, kompanija dirba taupiai, įrašų tiražas nedidelis – prireikus plokštelės perleidžiamos.

Jas visame pasaulyje platina garsi įrašų firma „Naxos“.

Kaune įdainuoti albumai jau sulaukė puikių įvertinimų pasaulio žiniasklaidoje. L.Brownlee kompaktinę plokštelę žurnalas „Gramophone“ išrinko mėnesio albumu.

„Sunkiausia surasti visiems menininkams tinkamą įrašų laiką, nes jie labai užsiėmę“, – guodėsi K.Orbelianas.

Jaučiasi lyg šeima

A.Antonenka Kaune džiaugėsi netikėtai gavęs tris laisvas savaites, nes ištrūko iš projekto Romos operoje, kurią dėl finansinių sunkumų jau buvo norima uždaryti, – tik šiomis dienomis rastas kompromisas, kuris galbūt išgelbės R.Muti vadovaujamą teatrą.

„Esu užimtas iki 2018-ųjų pabaigos“, – prisipažino tenoras. Viešnagė Kaune jam tapo netikėtai artima pažintimi su anksčiau tik pro automobilio langą matytu miestu.

Su latvių dainininku visą savaitę čia praleido ir jo pedagogė Margarita Gruzdeva, jau 17 metų dirbanti Latvijos nacionalinėje operoje (LNO). Kaunas – jos vaikystės ir jaunystės miestas. Grįžusi į jį po daugybės metų moteris prisiminė čia mintus takus ir vedžiojo jais A.Antonenką.

Atvykusi į Kauną penkerių metų su tėvais, M.Gruzdeva čia išmoko kalbėti lietuviškai, baigė dainavimą J.Gruodžio konservatorijoje, studijavo Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje pas Eleną Mažrimaitę-Dirsienę. Margaritos kurso draugai Eugenijus Vasilevskis ir Sofija Jonaitytė vėliau tapo A.Antonenkos scenos partneriais.

Po studijų M.Gruzdeva persikėlė į motinos tėviškę Latviją ir šiandien yra žinoma kaip viena latvių proveržio pasaulio operos scenose „kaltininkių“. Be to, ji kartais dėsto Maskvos Didžiajame teatre, Estijos nacionalinėje operoje.

„Mano pedagogė skleidžia lietuvišką mokyklą aukštai iškelta galva visame pasaulyje“, – didžiavosi A.Antonenka, siejantis ir save su lietuviškąja mokykla.

Tenoras juokavo esąs „lietuviškiausias užsienio dainininkas“ ir bėrė lietuvių, su kuriais dainavo, pavardes.

„Lietuva mus visada lenkė operos laimėjimais. Ir dabar jūs turite daug gero jaunimo“, – sakė M.Gruzdeva.

Dainininkės įsitikinimu, vien aplinkybių sutapimas lėmė LNO pakilimą.

„Buvęs teatro vadovas Andrejas Žagaras, aš ir mano mokiniai – Aleksandras, Kristyne Opolais – vienu metu atsidūrėme viename katile ir įvykdėme teatre perversmą“, – teigė M.Gruzdeva.

Ši pedagogė jau daug metų lydi A.Antonenką jo maršrutais, o jis dainuoja JAV, Jungtinėje Karalystėje, Italijoje, Vokietijoje, Šveicarijoje. Rugsėjį jie abu vyks dviem mėnesiams į Niujorką. „Mes – tiesiog šeima. Aš esu Sašai motina, draugė, kompanionė“, – atviravo M.Gruzdeva.

Laukia didi ateitis

D.Alijeva ištrūko į Kauną su vyru Elchinu, palikę artimiesiems nė dvejų metų neturintį sūnų. „Į sceną grįžau, kai sūnui buvo šeši mėnesiai.

Jei dabar nustočiau dainuoti, vėliau būčiau niekam nereikalinga. Prie visko galima prisitaikyti“, – sakė dainininkė.

„Dinaros laukia didi ateitis, – neabejojo dainininkės vyras. – Ji ramiai ir tikslingai juda pirmyn.“ Tačiau gyvendama gimtajame Azerbaidžane D.Alijeva vos neprarado savo nuostabaus soprano – ten buvo verčiama dainuoti per sunkias partijas. „Techniką, kuri leidžia gerai atrodyti bet kurioje pasaulio scenoje, įgijau Maskvos Didžiajame teatre“, – pasakojo solistė. Anot Dinaros pedagogės Svetlanos Nesterenko, kuri irgi viešėjo Kaune, šiandien ji – viena perspektyviausių Maskvos Didžiojo teatro solisčių, turinti viską, ko reikia garsiausioms pasaulio scenoms užkariauti.

Svarbiausi Kauno orkestro projektai

Rugpjūčio 24 d. Pažaislio vienuolyne Kauno miesto simfoninis orkestras (KMSO), diriguojamas J.Fisherio, su Kauno valstybiniu choru ir dainininkais S.Janušaite, J.Vaškevičiūte, E.Montvidu, T.Girininku atliks G.Verdi Requiem.

Gruodį K.Orbeliano diriguojamas KMSO įrašinės italų tenoro S.Secco solinį albumą ir surengs su šiuo dainininku koncertą Kauno filharmonijoje.

Naująjį sezoną vėl numatyti KMSO susitikimai su D.Chvorostovskiu – koncertai vyks Helsinkyje ir Vokietijos miestuose.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: įvykiai Sakartvele – nauja kova tarp Rusijos ir Vakarų?