Ekrane – dieviška opera apie senyvos karalienės aistras

Tai, kam ryžosi amerikiečių sopranas Sondra Radvanovsky, yra pavykę tik vienai dainininkei prieš daugiau kaip keturis dešimtmečius – jos tautietei Beverly Sills.

S.Radvanovsky (Elžbieta I) ir M.Polenzani (R.Devereux) G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
S.Radvanovsky (Elžbieta I) ir M.Polenzani (R.Devereux) G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
S.Radvanovsky – Elžbieta I G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
S.Radvanovsky – Elžbieta I G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
(Iš dešinės) S.Radvanovsky (Elžbieta I) ir E.Garanča (Notingamo kunigaikštienė) G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
(Iš dešinės) S.Radvanovsky (Elžbieta I) ir E.Garanča (Notingamo kunigaikštienė) G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
(Centre) E.Garanča (Notingamo kunigaikštienė) G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
(Centre) E.Garanča (Notingamo kunigaikštienė) G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
M.Kwiecienas – Notingamo kunigaikštis G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
M.Kwiecienas – Notingamo kunigaikštis G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
(Iš kairės) M.Polenzani (R.Devereux)ir M.Kwiecienas (Notingamo kunigaikštis) G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
(Iš kairės) M.Polenzani (R.Devereux)ir M.Kwiecienas (Notingamo kunigaikštis) G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
S.Radvanovsky (Elžbieta I) ir M.Kwiecienas (Notingamo kunigaikštis) G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
S.Radvanovsky (Elžbieta I) ir M.Kwiecienas (Notingamo kunigaikštis) G.Donizetti operoje.<br>„Metropolitan Opera“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (7)

Lrytas.lt

Apr 15, 2016, 2:50 PM, atnaujinta May 28, 2017, 8:06 PM

Šį šeštadienį S.Radvanovsky dainuos karalienę Elžbietą I Gaetano Donizetti operos „Roberto Devereux“ transliacijoje iš Niujorko „Metropolitan Opera“. Tai – jau trečioji šį sezoną solistės įkūnyta Tiudorų dinastijos karalienė: anksčiau toje pat scenoje ji sukūrė Anos Bolein ir Marijos Stiuart vaidmenis G.Donizetti operose.

S.Radvanovsky neatbaidė pirmtakės prisipažinimas, kad Elžbietos I partija sutrumpino jos karjerą ir padarė žalos balsui. Mat sudėtingi koloratūriniai šios partijos pasažai „bel canto“ stiliumi – išties didžiulis išbandymas sopranams. Be to, anot S.Radvanovsky, ne menkesnis iššūkis – ir įtaigiai perteikti senos, irzlios monarchės emocijas. Juk Elžbietai I buvo jau per 60, kai jos širdį užkariavo Esekso grafas R. Devereux.

Ši opera dar nebuvo rodoma „Metropolita Opera“ scenoje. Įdomu, kad jos premjera šiame teatre įvyko kaip tik per Elžbietos I mirties (1603 m.) metines – kovo 24-ąją.

S.Radvanovsky pasirodymas operoje kritikų buvo sutiktas prieštaringai. Dauguma ją liaupsino, bet buvo ir įžvelgusių jos dainavime manierizmą ir netgi „vulgarų ekshibicionizmą“. Užtat kiti solistai – Matthew Polenzani (R.Devereux), Elyna Garanča (Notingamo kunigaikštienė Sara) ir Mariuszas Kwiecienas (pavydus Saros vyras) buvo keliami į padanges. Ypač aukštinta latvė E.Garanča, esą įkūnijusi savo prabangiu vokalu tikrąją „Metropolitan Opera“ kokybę.

Visas trilogijos operas režisavo britas seras Davidas McVicaras, šį kartą debiutuojantis ir scenografo amplua. Spektaklį diriguos „bel canto“ specialistas Maurizio Benini.

Pats G.Donizetti nejungė minėtų operų apie Tiudorus į trilogiją, bet jos buvo kuriamos laikantis chronologijos. „Anna Bolena“ (1830 m.) pasakoja apie Elžbietos I motinos mirtį, „Maria Stuarda“(1834 m.) – apie Škotijos karalienės, Elžbietos pusseserės, nukirsdinimą, o „Roberto Devereux“ (1837 m.) – apie Elžbietos prarastą paskutinį šansą į laimę.

„Roberto Devereux“ yra viena gražiausių G.Donizetti (1797-1848) operų, o kompozitorius jų parašė net 71. Pastarąją jis sukūrė per mėnesį, užgriūtas virtinės asmeninių tragedijų: negyvas gimė jo vaikelis, netrukus mirė žmona ir kitas vaikas.

G.Donizetti daugiausia laiko praleisdavo prie rašomojo stalo kurdamas muziką. Jis niekada nesivėlė į intrigas ir konkurencinę kovą. Kompozitoriaus gyvenimas, vingiavęs nuo skurdžios vaikystės iki pasaulinės šlovės, tarsi įkūnijo romantinės epochos dvasinį skrydį.

Gyvenime sulaukęs didžiulės šlovės, po mirties kompozitorius ilgą laiką buvo vertinamas gana prieštaringai. Vieni aukštino tobulą jo melodijų grožį, kiti su panieka atkirsdavo, kad jo orkestras – tarsi didžiulė gitara, o visa muzika – pataikavimas to meto skoniui.   G.Donizetti operos „Roberto Devereux“ transliacija iš Niujorko „Metropolitan Opera“ kino teatruose „Forum Cinemas“ Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje – balandžio 16 d. 20 val. Bilietų kaina – 15 Eur.

Parengė Asta Andrikonytė

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.