Pirmajame „Gaidos“ koncerte – bosinio saksofono charizma

26-asis tarptautinis aktualios muzikos festivalis „Gaida“ pradėtas nepataikaujant publikai – keturi spalio 21 d. atidarymo koncerte Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje nuskambėję kūriniai reikalavo intelektualios ausies.

Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“. L.Mockūnas buvo tikra vakaro pažiba.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“. L.Mockūnas buvo tikra vakaro pažiba.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“. L.Mockūnas buvo tikra vakaro pažiba.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“. L.Mockūnas buvo tikra vakaro pažiba.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Penktadienį atidarytas festivalis „Gaida“.<br>D.Matvejevo nuotr.
Daugiau nuotraukų (25)

Rasa Murauskaitė, muzikos kritikė

Oct 22, 2016, 1:21 PM, atnaujinta May 10, 2017, 9:49 AM

Tiesa, valandai iki renginio likus, publika turėjo galimybę sudalyvauti pokalbyje su kompozitoriais: viešnia iš Australijos Liza Lim bei lietuvių autoriais Vykintu Baltaku ir Vytautu Germanavičiumi, kurie, šiek tiek praskleidę kūrinių įkvėpimų ir kūrybinio proceso užkulisius, įdavė raktų, padėjusių lengviau perprasti skambėjusią muziką.

Intrigų laukiant pirmojo „Gaidos“ koncerto netrūko. Programoje pristatytos ne tik dvi lietuviškos premjeros, bet ir tarptautinį pripažinimą pelniusio, 90-metį švenčiančio vengrų kompozitoriaus György Kurtágo bei australų kūrėjos (taip pat – jubiliatės) Lizos Lim kūriniai.

Masino ne tik kompozitorių, bet ir atlikėjų desantas: pirmąjį kartą Lietuvoje dirigavo Europoje jau neblogai pažįstamas jaunas britų dirigentas Jonathanas Bermanas, prie fortepijono sėdosi italų pianistas Emanuele Torquati, o praėjusiais metais ne vienam išskirtinį įspūdį palikęs violončelininkas Francesco Dillonas dar kartą grįžo į prieš metus jau pavergtą mūsų sostinės sceną, kad iš naujo ją užkariautų.

Pirmojoje dalyje skambėjo G.Kurtágo „Double Concerto“ op. 27 Nr. 2. Simboliška, kad atidarymo koncerto pirmojo kūrinio solistai – fortepijonas ir violončelė. Tai buvo graži nuoroda į šių metų „Gaidos“ dėmesingumą klavišiniams ir styginiams instrumentams.

G. Kurtágo kūrinys buvo parašytas 1989 m. prestižinių šiuolaikinės muzikos kolektyvų, „Ensemble InterContemporain“ ir „Ensemble Modern“ užsakymu. Keturių dalių opusas pasitiko neįprastu erdviniu sprendimu – orkestrantai grupėmis išsidėstė skirtingose salės vietose.

Tai sąlygojo įdomią ir išskirtinai individualią klausymosi patirtį – nuo to, kur teko klausytis, stipriai priklausė skirtingų kūrinio elementų hierarchijos suvokimas. Kompozicijoje išskirtinis dėmesys skirtas žaidimui atskirų instrumentų ir jų grupių tembrais – skirtingų trumpų motyvų sankaupos sklido per instrumentų grupes, formuodamos savotiškas „tembrines melodijas“, kurios tapo muzikinio vystymo pagrindu.

Didelį dėmesį kompozitorius skyrė perkusijai (tiesa, mušamiesiems svarbus vaidmuo patikėtas bene visuose vakaro kūriniuose), nevengta kraštutinių instrumentų registrų.

Dirigentui J.Bermanui teko išties sudėtinga užduotis organiškai suvaldyti eklektiškos, labai dinamiškos, įvairialypės ekspresijos kupinos muzikos atlikimą, ypač esant ne priešais orkestrą, o jo viduryje. Jis su užduotimi susitvarkė gana sėkmingai, tik epizoduose, kuriuose reikėta kelių grupių homoritmijos, tobulo sutarimo pasiekti ne visuomet pavykdavo. Kalbant apie solistus, savo ekspresija žavėjo F.Dillonas, o E.Torquati fortepijonas bendrame kompozicijos garsovaizdyje kiek paskendo.

Pirmąjį „gimimą“ V.Baltako kūrinys „commentum“ išgyveno prieš kelerius metus – originaliai ši kompozicija buvo parašyta violončelės ir fortepijono duetui, smičių premjeros metu laikant pačiam Davidui Geringui. „Gaidos“ atidarymo koncerte kūrinyje violončelės partneriu tapo simfoninis orkestras.

Prieš renginį vykusios diskusijos metu V.Baltakas išdavė, kad šiuo metu ypatingai domisi unisonu, tačiau ne paprastu, o tokiu, kuriame tarsi ne viskas sutampa. Jis teigė šiame kūrinyje orkestrą esant violončelės šešėliu, kas skambesyje buvo išreikšta labai savitai.

Violončelės partija buvo ir muzikinės tėkmės „ištaka“, ir „žiotys“. Orkestras, kuriame girdėjome daug švelnaus, konsonansiško styginių skambesio, pučiamiesiems daugiau atliekant „spalvinimo“ funkciją, nuolatos tarsi išaugdavo iš solo violončelės garso, su juo organiškai susiliedamas ir į jį lygiai taip pat panirdamas. Nemažai vietos šiame kūrinyje teko ir tylai, perskirdavusiai nedidelius motyvus. Tokia muzikos plėtotė išties priminė kalbėjimo manierą – „komentarą“.

Vakaro žvaigžde neabejotinai tapo Liudas Mockūnas ir... bosinis saksofonas. Kompozitoriaus V.Germanavičiaus naujo kūrinio „Povandeninė geometrija“ bosiniui ir sopraniniui saksofonams bei orkestrui premjera sulaukė ypatingo publikos susižavėjimo, kurį lėmė ne tik puiki muzikinė medžiaga, bet ir ypatingai techniškas bei išraiškingas solisto pasirodymas.

Bosinis saksofonas – labai retas instrumentas, kuriuo groti net profesionaliam atlikėjui nėra paprasta. Pats kompozitorius prisipažino, kad parašė labai sudėtingą partiją šiam instrumentui, pasidžiaugdamas, kad Lietuva turi atlikėją, gebantį ją išpildyti.

Tai buvo lengva išgirsti – įvairiausių technikų pilna solisto linija buvo pertekusi skirtingų atlikimo technikų, perpūtimų, įvairialypės emocinės ekspresijos. Būgnų tremolo pradėtas kūrinys pats buvo labai spalvingas, derinęs skirtingas emocijas, štrichus, nuotaikas.

Ypatingai įdomiai klausėsi žemo, grubaus bosinio saksofono santykis su gana aukšto registro švelnia styginių tembrika. Kai kuriuose epizoduose rodėsi, kad kompozitorius atidavė duoklę ir džiazui – visgi L.Mockūnas žinomas kaip puikus šio stiliaus muzikos atlikėjas, – nors pats kompozitorius ir tvirtino, kad vietos improvizacijai paliko nedaug, o ji turėjusi remtis jo sukomponuota medžiaga.

Kadangi V.Germanavičius pokalbio metu minėjo, jog „Povandeninė geometrija“ siejasi su netoliese Australijos krantų esančiu barjeriniu rifu, planuotai ar ne šis kūrinys tapo loginiu tiltu finalinio vakaro opuso – australų kompozitorės L.Lim egzotiškos kompozicijos „Pearl, Ochre, Hair String“ link.

Kūrėja pasakojo, jog jos muzikai skirtingų kultūrų pažinimas – ypatingai svarbus. Nacionalinėje filharmonijoje skambėjęs kūrinys – Australijos aborigenų ritualikos inspiruota kompozicija. Būtent savo originaliu garsynu opusas labiausiai skyrėsi iš kitų programos kūrinių.

Ypatingam švytėjimo, žėrėjimo pojūčiui sukurti kompozitorė naudojo net preparuotus strykus – jais grojo pirmoji violončelė ir pirmasis kontrabosas. Būtent violončelė ir pradėjo kūrinį, eksponuodama unikalų garsą.

Garsovaizdį dar įdomesniu darė plataus tembrinio spektro perkusijos naudojimas – užsimerkus, būtų sunku patikėti, jog kūrinį atliko simfoninis orkestras. Tai buvo labai iliustratyvi muzika, vienur vilnijusi vandenyno bangomis, kitur besiskleisdama skirtingų, net ir labai sudėtingų ritmų gausa, priminusi ritualą, kitur, šaižoku perkusijos garsu vertusi įsivaizduoti tą švelniai aštrų byrančio smėlio garsą, vedantį į ritualinį persikeitimą.

Mistiškas, egzotiškas, spalvingas, emociškai intensyvus, tačiau gana sudėtingai klausomas – toks buvo viešnios iš Australijos kūrinys „Pearl, Ochre, Hair String“ Pirmasis 26-osios „Gaidos“ koncertas, nors ir atskleidęs kelis festivalio leitmotyvus, visgi davė užuominų tik apie vieną festivalio estetikos plotmę – gausybėje kelias savaites truksiančio festivalio renginių išgirsime daug ir labai įvairios muzikos. Metas naujiems intelektualiems nuotykiams!

* * *

Šeštadienio (spalio 22 d.) vakarą Šiuolaikinio meno centre 19 val. Lietuvos ansamblių tinklas kviečia į koncertą „Muzika vaizde ir vaizdas muzikoje. Solistai – Stéphane'as Ginsburgh'as (fortepijonas, Belgija), Andrius Žiūra (klarnetas), dirigentas Vykintas Baltakas. Vakaro programoje – ir dvi lietuviškos premjeros: Vytauto V.Jurgučio kūrinio „Telosferos֧“ ir Anatolijaus Šenderovo „...after Chagall“.

21 val. – performansas „Cabaret Voltaire retourné. DADA 100-mečio minėjimas“. Jo autoriai – kompozitorius Gintaras Sodeika, teatro menininkas Benas Šarka ir dailėtyrininkas Kęstutis Šapoka.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.