Nepaisant vyraujančių šalies prezidento rinkimų aistrų, prancūzai net
šešis vakarus stojosi iš savo vietų Paryžiaus „Theatre 71“ salėje ir
aplodismentais vėl ir vėl kvietė aktorius į sceną. Plojo griausmingai.
Taip ploti moka tik prancūzai. Ir ploja toli gražu ne visiems.
„Oskaras Koršunovas ir jo kvapą gniaužiantys aktoriai sukuria nuostabų
„Žuvėdros“ pastatymą. Tai išgrynintas, tikras šiandienos teatras, kur
meistrystė ir intensyvi vaidyba, nepaisanti jokių stereotipų, atskleidžia
tiesą apie žmogiškuosius santykius ir sugriautas svajones. Meistriška!“,
– jau po pirmojo spektaklio Paryžiaus scenoje rašė Agnès Santi, vieno
įtakingiausių kultūrinių leidinių „La Terrasse“ apžvalgininkė.
„Oskaras Koršunovas ir jo kvapą gniaužiantys aktoriai savo vaidybos
kokybe ir tokiu reikalingu paprastumu kuria meistrišką spektaklį. Jiems
pavyksta pasiekti geriausią rezultatą, jie sugeba įsilieti į teatrišką
paradoksą ir meistriškai perteikti niuansus. Melo ir tiesos santykis dar
niekada nebuvo toks tikras!“, – tęsė A.Santi.
Kiekvieną vakarą Paryžiuje publika aplodismentais tiesiog tempte
ištempdavo „Žuvėdros“ aktorius į sceną. Gali pasirodyti, jog prancūzams
tai – natūrali praktika. Vis dėlto taip nėra. Netgi atsistojęs prancūzų
žiūrovas jau yra didelis įvertinimas menininkams.
„Paryžius yra nenuginčijama scenos menų sostinė ir čia gyvenant tampi
išlepintas pasirinkimo ir intensyvaus kultūrinio gyvenimo. Visi geriausi
scenos menų kūrėjai savo darbus pristato Paryžiuje.
Tad natūralu, jog Paryžiaus publika yra išranki ir išlepinta, plojanti
atsistojusi tik labai išskirtinais atvejais. Man vos keletą kartų teko
tai patirti. Tai didelis komplimentas „Žuvėdrai“ – spektaklis tikrai to
vertas“, – teigė tarp žiūrovų buvusi Sakurako, ilgą laiką Paryžiuje
gyvenanti ir kurianti lietuvių choreografė ir šokėja.
„Toks didingas ir tokio aukšto lygio teatrinis momentas – buvau
nustebintas ir pamalonintas“, – įspūdžiais dalinosi vieną iš šešių vakarų
tarp publikos buvęs Jeanas-Francois Ploska.
Prancūzų kritikai gyrė „Žuvėdros“ trupę ir režisierių. Aktorius – už iki
konvulsijų vedantį aistrų protrūkį, O.Koršunovą – už gebėjimą kliše
tapusioje A.Čechovo pjesėje įžvelgti naujus ir širdį veriančius akcentus.
„Koršunovo „Žuvėdra“ nutūpė Paryžiuje. Ir tuo galima tik pasidžiaugti.
Jo teatrinis braižas pasižymi neįprastu intensyvumu, aštriu išankstiniu
apmąstymu ir nepalenkiamu atlikimo tikslumu, kai kalbame apie fabuloje
sukoncentruotas aistras.
O.Koršunovo „realizmui“ nereikia nei samovarų, nei giminės portretų. Jo
scenografija – kėdės, ant kurių užrašyti personažų vardai, kuriuos vaidina
stropiai scenos šone išrikiuoti aktoriai, stebintys, kaip kiti vaidina
savo sceną – tokia spartietiška, kad labiau spartietišką šiais laikais
sunku ir įsivaizduoti“, – rašė Jeanas-Pierre'as Léonardini iš
„L’Humanité“.
Nieko nėra moderniau ir stipriau už tą aistrų protrūkį, nuo kurio tam
tikru metu kūnus apima konvulsijos, juo labiau, kad jie niekada
nesukčiauja leisdami patikėti natūralumu, kurį nuolat viršija. Šioje
nuostabioje ir iki skausmo žinomoje pjesėje, jau tapusioje kliše,
O.Koršunovas sugebėjo išryškinti naujus ir širdį veriančius akcentus“, –
tęsė J-P. Léonardini.
„Nusivylimas, nesėkmė, kartėlis, stoka, dienos, prabėgusios veltui,
O.Koršunovo iš naujo perkurti čechoviški personažai scenoje „migruoja“,
užleisdami vietą visagalėms, sielas draskančioms emocijoms, kurios veikia
– esi aktorius ar ne, kūrėjas ar ne, jaunas ar ne, ponas ar ne.
Karštligiškumu ir perdėtu jausmingumu sukuriama gražios egzistencinės
kalbos visuma“, – rašė Véronique Hotte.
„Pačioje žmogiškosios tiesos širdyje, aukšto lygio spektaklis atskleidžia
teatro esmę čia ir dabar!“, – užbaigę A.Santi iš garsiojo „La Terrasse“.
Tarp žiūrovų buvo ir Paryžiuje gyvenantis bei kuriantis rašytojas,
vertėjas, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas Valdas Papievis.
Pasak Valdo, „Žuvėdra“ jam taip pat kuriam laikui išmušė pagrindą iš po kojų.
„Spektaklis žiauriai patiko. Išmušė iš kasdienybės į egzistencines
dykvietes, kur visa tai, kas svarbiausia, ir vyksta“, – po spektaklio
emocijomis dalinosi V.Papievis.
„Itin mėgstu OKT teatro spektaklius, tiek šiemet pristatytą „Žuvėdrą“,
tiek anksčiau rodytus „Vasarvidžio nakties sapną“ ir „Romeo ir Džuljetą“.
O.Koršunovas yra vienas įdomiausių ir svarbiausių šiuolaikinių Europos
režisierių – džiugu, jog jį pristatėme savo teatro scenoje. Labai geri
aktoriai ir labai stiprus teatro jausmas – štai ką turi šis režisierius“,
– teigė jau nebe pirmą O.Koršunovo spektaklį Paryžiuje pristatantis
teatro „Theatre 71“ direktorius Pierre-François Roussillon.