Į Lietuvą jau atvyko ir abu kūrinio solistai – orkestro draugas, publikos simpatijas pelnęs pianistas Alexanderis Paley ir paslaptingosiomis Marteno bangomis grosiantis Bruno Perrault.
Prieš koncertą svečias iš Prancūzijos sutiko pasidalinti mintimis apie koncerte skambėsiančią Olivier Messiaeno simfoniją „Turangalila“ ir savo egzotiškąjį instrumentą. Marteno bangų pasaulyje šiuo metu tėra vos kelios dešimtys.
„Neįmanoma groti Marteno bangomis ir nebūti grojus O. Messiaeno“, – teigė B.Perrault. Unikalaus instrumento meną Strasbūro konservatorijoje studijavęs atlikėjas kaip kviestinis solistas 2008 m. grojo daugybėje renginių, skirtų šio kompozitoriaus 100-osioms gimimo metinėms. Jie vyko Prancūzijoje, Norvegijoje, Vengrijoje, Slovakijoje, Italijoje, Nyderlanduose ir kitur.
„O. Messiaeno kūryba sudaro didžiulę mano gyvenimo dalį, nes šis kompozitorius rašė nuostabią muziką Marteno bangoms, į kurią tikiuosi įlieti ir savo asmeninį požiūrį bei jausmų, – kalbėjo B. Perrault. – Man O. Messiaeno muzika yra prancūzų kompozitoriaus Claude‘o Debussy kūrybos tąsa – ji pagrįsta spalvomis, harmonija, virtuoziškumu.
Mane žavi jos tonacijų ypatumai, indiški muzikos ritmai, taip pat paukščių (O. Messiaenas buvo ornitologas – aut.) ir religiniai motyvai, ypač būdingi kūriniui „Šv. Pranciškus Asyžietis“. O. Messiaeno muzika iš tiesų yra Dangaus ir Žemės muzika“.
LVSO gimtadienio koncerte B.Perrault kartu su A.Paley ir maestro G.Rinkevičiaus diriguojamu orkestru atliks O.Messiaeno simfoniją „Turangalila“, kurią pats kompozitorius dar vadino meilės daina.
„Tai – didžiulė simfonija. Joje labai svarbus vaidmuo tenka mušamiesiems – timpanams, cimbolams, varpeliams... Fortepijono partija čia yra viena sunkiausių muzikos literatūroje – tiek ritmiškai, tiek ekspresyvumu ir virtuoziška kadencija, – apie kūrinio subtilybes pasakojo B. Perrault. – Žinoma, man labai patinka ir Marteno bangų partija – ji orkestrui suteikia naujų spalvų ir neįtikėtinos šviesos. Be to, ši partija nuolat jungia orkestro ir fortepijono dialogus. Tai tarsi nauja linija orkestre“.
Atlikėjas džiaugėsi, kad kūrinyje galima panaudoti daugybę ypatingo instrumento galimybių: visą jo garsų diapazoną, tris garsiakalbius, kintančią dinamiką ir skirtingus garso tembrus – nuo švelnaus iki stipraus.
Fortepijoną ir Marteno bangas studijavęs B.Perrault neslėpė, kad nors labai mėgsta fortepijoną, Marteno bangos jį kaip atlikėją domina labiau. Kurdamas pastarąjį instrumentą prancūzų pianistas ir violončelininkas Maurice‘as Martenot sujungė šių dviejų instrumentų bruožus. Tiesa, jų skleidžiamame garse dar galima išgirsti ir vargonų bei kitų orkestro instrumentų sąskambių.
„O. Messiaenas visą savo gyvenimą buvo įsimylėjęs Marteno bangas ir kurdamas muziką intensyviai bendradarbiavo su jų konstruotoju. Norint geriau suprasti šį instrumentą, reikia jį tiesiog išgirsti, apžiūrėti ir susitikti su manimi po pasirodymo scenos priekyje. Aš dažnai pasakoju apie Marteno bangas jomis susidomėjusiems žiūrovams“, – šypsojosi B. Perrault.
Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro gimtadienio koncertas įvyks sausio 31 d. Klaipėdos koncertų salėje, vasario 1 d. Kauno valstybinėje filharmonijoje ir vasario 2 d. Vilniaus kongresų rūmuose. Bilietus galima įsigyti „Tiketos“, „Teatrai.lt“, Klaipėdos koncertų salės, Kauno valstybinės filharmonijos ir Vilniaus kongresų rūmų kasose.