Svarbiausi muzikos gyvenimo žaidėjai tarsi stojo į dvikovą

Kieno sezono pradžia įspūdingesnė – Nacionalinės filharmonijos ar Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro (LVSO)? Kone kasmet pagrindiniai mūsų koncertų gyvenimo žaidėjai siūlo atsakyti į šį kausimą.

Filharmonijos sezoną atidarė S.Krylovas (dešinėje), o G.Rinkevičiaus diriguojamas LVSO – oratorijos premjera.<br>V.Skaraičio ir D.Matvejevo nuotr.
Filharmonijos sezoną atidarė S.Krylovas (dešinėje), o G.Rinkevičiaus diriguojamas LVSO – oratorijos premjera.<br>V.Skaraičio ir D.Matvejevo nuotr.
 LVSO koncerte.<br> V.Skaraičio nuotr.
 LVSO koncerte.<br> V.Skaraičio nuotr.
 G.Rinkevičius.<br>V.Skaraičio nuotr.
 G.Rinkevičius.<br>V.Skaraičio nuotr.
 LKO ir S.Krylovo koncerto akimirka.<br> D.Matvejevo nuotr.
 LKO ir S.Krylovo koncerto akimirka.<br> D.Matvejevo nuotr.
S.Krylovas.<br>D.Matvejevo nuotr.
S.Krylovas.<br>D.Matvejevo nuotr.
 D.Matvejevo nuotr.
 D.Matvejevo nuotr.
 LKO ir S.Krylovo koncerto akimirka.<br> D.Matvejevo nuotr.
 LKO ir S.Krylovo koncerto akimirka.<br> D.Matvejevo nuotr.
 LKO ir S.Krylovo koncerto akimirka.<br> D.Matvejevo nuotr.
 LKO ir S.Krylovo koncerto akimirka.<br> D.Matvejevo nuotr.
 LKO ir S.Krylovo koncerto akimirka.<br> D.Matvejevo nuotr.
 LKO ir S.Krylovo koncerto akimirka.<br> D.Matvejevo nuotr.
Daugiau nuotraukų (9)

Lrytas.lt

Oct 2, 2019, 2:50 PM, atnaujinta Oct 3, 2019, 11:09 AM

Tiek Nacionalinei filharmonijai, tiek LVSO šiemet vėl pavyko nustebinti klausytojus.

Filharmonija, pradėdama 79-ąjį sezoną, nusiuntė į sceną Valdovų rūmuose smuiko virtuozą Sergejų Krylovą su jo vadovaujamu Lietuvos kameriniu orkestru, o maestro Gintaras Rinkevičius pristatė Kongresų rūmuose intriguojančią premjerą.

Surengė smuiko benefisą

Abu vakarai tapo muzikos švente. S.Krylovas surengė tikrą smuiko benefisą. Taip nepriekaištingai ir emocingai atlikti Niccolo Paganini Pirmąjį smuiko koncertą sugebėtų vienetai.

N.Paganini tobulai išmanė smuiko galimybes ir nepaprastai drąsiai naudojo spalvingą instrumento technikos arsenalą.

S.Krylovas, rodėsi, be ypatingų pastangų jį pavertė muzika, o virtuoziškame solo sublizgėjo ir vaizduotės polėkiu, be kurio „velniškojo maestro“ muzika prarastų daug žavesio. Negana to, smuikininkas dar ir dirigavo kūrinio orkestrinius epizodus.

Tą vakarą S.Krylovui teko dar vienas iššūkis – jis dirigavo ir ankstyvąją Wolfgango Amadeaus Mozarto simfoniją bei šiuolaikišką Algirdo Martinaičio „Rojaus paukščių“ partitūrą.

Pastaroji buvo sukurta 1981 metais elektrinei violončelei ir fonogramai, o dabar, autoriaus pritaikyta styginiams, suskambo dar spalvingiau ir gyviau.

Įkaitintai įspūdžių publikai nuraminti prireikė ne vieno biso.

Surado muzikos perlą

Karšta buvo ir LVSO 31-ojo sezono atidaryme, nors čia skambėjo kitokios nuotaikos muzika.

Maestro G.Rinkevičius sumanė papildyti savo repertuarą Lietuvoje dar neskambėjusia anglų kompozitoriaus Michaelo Tippetto (1905–1998) oratorija „Mūsų laiko kūdikis“, kurią įkvėpė kruvini „Krištolinės nakties“ Vokietijoje įvykiai, pradėję Trečiojo reicho vykdytą holokaustą.

Premjerai buvo sutelktas didelis atlikėjų būrys – orkestrui talkino Kauno valstybinis choras (meno vadovas Petras Bingelis), solistai Lauryna Bendžiūnaitė, Ieva Prudnikovaitė, Rafailas Karpis, Liudas Mikalauskas.

Kompozitoriaus pacifisto asmeninių išgyvenimų persmelktas veikalas jo paties tekstu prikaustė klausytojų dėmesį labai neįprasta, jausminga ir kartu racionalia kalba – M.Tippettas engiamų žmonių patirčiai perteikti pasitelkė juodaodžių amerikiečių melodingas religines giesmes spiričiuelius, kuriais įrėmino oratorijos dalis.

Slogios kaip requiem „Mūsų laiko kūdikio“ nuotaikos ir šviesių spiričiuelių kontrastas kūrė paradoksalų, jaudinamą efektą.

Net solistai graudinosi scenoje iki ašarų, nors sunkios, sinkopuotos jų partijos reikalavo kone matematinio tikslumo.Visiems artistams oratorija buvo kietas riešutas, bet publika to nepajuto – ją įtraukė įtaigus muzikos srautas, melodingas choro dainavimas, dramatiški solistų monologai.

Vakaro herojai buvo apdovanoti karštomis ovacijomis, už kurias atsidėkojo bisu – gražiausiu oratorijos spiričiueliu.

Gyvenimo proza ir poezija

Šventiškus sezono pradžios akordus, deja, lydės gyvenimo proza.

Filharmonijos kolektyvai iki lapkričio gyvens be savo remontuojamų namų – keliaus per įvairias Vilniaus bei kitų Lietuvos miestų sales.

LVSO dar ištisus metus lauks Kongresų rūmų rekonstrukcijos, mat pakoregavus projektą pavyko gauti ne visus leidimus darbams.

Bet būsimi susitikimai su muzikos korifėjais, įdomios koncertų programos padės publikai pamiršti nepatogumus.

LVSO ir G.Rinkevičius šį sezoną atvers daug reikšmingų partitūrų – tęs monumentalius Dmitrijaus Šostakovičiaus ir Antono Brucknerio simfonijų ciklus, švenčių ir festivalių tradicijas.

Savo 60-mečio proga maestro žada imtis viso gyvenimo svajonės – Arnoldo Schönbergo „Gurės dainų“.

Su orkestru koncertuos pasaulinio garso pianistas Nikolajus Luganskis, pastaruoju metu daug tarptautinių apdovanojimų pelniusi operos solistė Asmik Grigorian, taip pat trimito virtuozas Sergejus Nakariakovas.

Išskirtinis sezono akcentas bus ir sugrįžtantis į Kongresų rūmus Baltijos šalių orkestrų festivalis, kurio pirmasis akordas jau nuskambėjo Latvijoje, susivienijus G.Rinkevičiaus vadovaujamiems LVSO ir Liepojos simfoniniam orkestrui.

Nacionalinės filharmonijos sezono didžioji puošmena – VI Vilniaus fortepijono festivalis, kuriame jo meno vadovė Mūza Rubackytė pristatys ryškiausius kelių kartų pianistus.

Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras taip pat atliks daug simfoninės kūrybos perlų, surengs jubiliejinių vakarų ir susitikimų su pamėgtais artistais.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.