Vienas įdomiausių šalyje šiuolaikinės muzikos festivalių keliasi į Raseinių turgų

Jau trečius metus iš eilės nedideliame vidurio Lietuvos miestelyje Raseiniuose skamba šiuolaikinė muzika. Tai dar viena įrodymas, jog šio žanro muzika nėra vien didžiųjų miestų išlavinto skonio publikos privilegija, toks neįprastas skambesys gali rasti savo auditoriją ir regione.

 Organizatorių nuotr.
 Organizatorių nuotr.
 KATARSIS4.<br> Organizatorių nuotr.
 KATARSIS4.<br> Organizatorių nuotr.
 MELOS.<br> Organizatorių nuotr.
 MELOS.<br> Organizatorių nuotr.
 Styginių kvartetas „Chordos“.<br> Organizatorių nuotr.
 Styginių kvartetas „Chordos“.<br> Organizatorių nuotr.
Elektroninės muzikos ir vizualaus meno duetas BIONICS. <br> Organizatorių nuotr.
Elektroninės muzikos ir vizualaus meno duetas BIONICS. <br> Organizatorių nuotr.
 „Kanalizacija“.<br> Organizatorių nuotr.
 „Kanalizacija“.<br> Organizatorių nuotr.
 Solange Arzu.<br> Organizatorių nuotr.
 Solange Arzu.<br> Organizatorių nuotr.
Daugiau nuotraukų (7)

Lrytas.lt

Jul 27, 2020, 9:57 AM, atnaujinta Jul 27, 2020, 9:59 AM

UNSEEN NOTES – šių metų festivalio pavadinimas atspindi pagrindinę jo idėją kaip tam tikrą dviprasmybę – dar niekada neskaityti užrašai ar nematytos natos, prabylančios į pačias žmogaus sielos gelmes.

Pagal jau nusistovėjusią festivalio tradiciją, programoje pateikiamas labai platus muzikos spektras – nuo šiuolaikinės klasikinės muzikos iki improvizacinės muzikos eksperimentų su šiuolaikinio šokio inkliuzais.

Visiems, kurie po šios įžangos dar nepatikėjo modernios muzikos galimybėmis kur nors už Vilniaus ribų, siūlome skaityti toliau. Būsite maloniai nustebinti.

Pasaulinė premjera – ne tik gurmanams

Dauguma Raseinių festivalio koncertų vyks atnaujintoje miesto turgaus erdvėje. Ir tai yra dar vienas šio festivalio išskirtinumas – šiuolaikinė muzika gali skambėti ir didesnėse erdvėse, ne vien siaurai pasišventusių muzikos gurmanų auditorijai.

Šioje neįprastoje scenoje rugpjūčio 14 d. įvyks šiuo metu Jungtinėje Karalystėje gyvenančio kompozitoriaus Lino Balto (Balčiūno) kūrinio „Interferencija“ premjera. Lino Balto audiovizualinė kompozicija „Interferencija“ skirta darnaus pasaulio idėjai. Šios kompozicijos aštuonių dalių struktūra yra paremta JAV nevyriausybinės organizacijos NRDC (www.nrdc.org) apibrėžtomis aštuoniomis veiklos sritimis, kurios paskatintų kiekvieną žmogų pozityviai keisti mūsų aplinką.

Kūrinio dalys pateikiamos kaip atskiros audiovizualinės žinutės, paremtos akustinės ir gyvos elektronines muzikos derme, tokiu būdu įvardinant inicijuojančius pokyčius, kuriuos turi įgyvendinti kiekvienas iš mūsų, nieko nelaukdamas, jau dabar.

Atlikėjai: Styginių kvartetas „Chordos“, Roberto Becerra (Meksika-Lietuva) – elektronika. Vaizdo instaliaciją pasirodymui sukūrė Elizabeta Eliševa-Povilaitis (Latvija).

Premjeroje ketina dalyvauti ir pats kūrinio autorius Linas Baltas.

Primins išėjusį kūrėją

Šiemet festivalio atidarymo koncertas liepos 30 d. 18 val. vyks Kelmės kultūros centre. Šiame koncerte Kauno styginių kvartetas (Karolina Beinarytė-Palekauskienė – pirmas smuikas, Aistė Mikutytė – antras smuikas, Eglė Lapinskė – altas, Saulius Bartulis – violončelė) ir pianistė Daiva Stulgytė atiduos duoklę šviesios atminties kompozitoriaus Vidmanto Bartulio kūrybai.

Klausytojai išgirs keturis Vidmanto Bartulio kūrinius – antrąjį styginių kvartetą „Psalmės“, „I like Marlen Dietrich“ styginių kvartetui, fonogramai ir fortepijonui, „Niekieno rožė“ smuikui ir fortepijonui, bei „I like Shostakovich“ styginių kvartetui ir fortepijonui.

Kompozitorius nuo pat jaunystės rašė serijas kompozicijų, kurios vadinosi „I like ...“, jose citavo originalias temas, jas savaip interpretuodamas, tarsi apvilkdamas kitu rūbu. „I like Shostakovich“ deja, paskutinis prieš pat mirtį sukurtas kūrinys, užbaigęs šią „I like ...“ kompozicijų seriją.

Kvinteto atliekama pradžios tema (iš D.Šostakovičiaus styginių kvarteto Nr.15 I d.), skamba kaip nuojauta, persunkta švelnaus liūdesio. Vėliau kūrinys vystosi iki gana dramatiškai skausmingos kulminacijos, kurios tirštoje faktūroje persipina įvairios teminės medžiagos.

Minimalaus vokalo pasažai

Keletas festivalio koncertų nuskambės sakralinėse Raseinių erdvėse. Naujosios vokalinės muzikos kolektyvas MELOS rugpjūčio 14 d. koncertuos Švč. Trejybės cerkvėje. Rugpjūčio 15 d. Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje įstabų kartvelų kompozitoriaus Gijos Kančelio kūrinį „Exil“ atliks Asta Krikščiūnaitė (sopranas) ir instrumentinis ansamblis.

MELOS – merginų vokalinis ansamblis (Justina Leinartaitė, Gabrielė Bilevičiūtė, Karolina Macytė ir Gabija Adamonytė), startavęs 2014-iais, atlieka šiuolaikinę vokalinę muziką, bendradarbiauja su įvairių sričių menininkais bei pats inicijuoja kūrybinius projektus.

Festivalyje kolektyvas atliks savo naujausią programą „Minimal Voices“ – tai minimalistinės, redukuotos muzikos programa, kurioje pristatomi lietuvių kompozitorių Ryčio Mažulio, Agnės Mažulienės, Karolinos Kapustaitės ir Dominyko Digimo kūriniai. Didžioji dalis programoje skambančių kompozicijų buvo sukurtos „Melos“ užsakymu.

„Jei žmogus eina į bažnyčią, sinagogą ar mečetę tuo metu, kai ten nevyksta mišios, jį apsupa ypatingos rūšies tyla. Aš norėjau šią tylą paversti muzika“ – taip apie savo kūrinį „Exil“ kalbėjo pernai palikęs šį pasaulį kompozitorius G.Kančelis.

Tai kūrinys mažam ar vidutiniam instrumentiniam ansambliui, gaubiamam vokalo auros. „Exil“ tekstą sudaro 23-ioji psalmė iš Senojo Testamento ir vokiškai rašiusių žydų tautybės autorių Paulio Celano ir Hanso Sahlio eilėraščiai.

Šis išskirtinis kūrinys nuskambės Raseinių Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje rugpjūčio 15 d. 15 val. Solistei Astai Krikščiūnaitei akompanuos puikūs muzikantai – Valentinas Gelgotas (fleita), Darius Dikšaitis (smuikas), Gediminas Dačinskas (altas), Glebas Pyšniakas (violončlelė), Donatas Bagurskas (kontrabosas) ir Audrone Kisieliūtė (klavišiniai).

Dvidešimties pirštų magija

Lora Kmieliauskaitė (smuikas) ir Arnas Kmieliauskas (violončelė) arba „Twenty Fingers Duo“ – tai lietuvių šiuolaikinės ir moderniosios muzikos styginių duetas, atpažįstamas dėl intesyvių ir įtraukiančių pasirodymų bei unikalaus skambesio.

„Twenty Fingers Duo“ yra pelnęs ambicingo ir žingeidaus ansamblio vardą savo partnerystėmis, tyrinėjimais ir moderniosios lietuvių muzikos propagavimu. Nepaliaujamai ieškodami naujų muzikinių formų, „Twenty Fingers Duo“ atliko per 60 kūrinių premjerų, autorių iš viso pasaulio (JAV, Meksikos, Argentinos, Japonijos, Irano, Kroatijos, Rusijos, Kanados, Serbijos, Vokietijos ir kitų šalių) parašytų būtent jiems.

Meistriškai valdantys išplėstines technikas ir netikėtai interpretuojantys muzikinį tekstą muzikantai yra nuolatiniai tarptautinių ir nacionalinių muzikos festivalių dalyviai, tarptautinių konkursų laureatai.

Koncerte rugpjūčio 15 d. duetas pristatys dalį savo naujausios programos „Performa“ ir keletą naujų šiuolaikinių lietuvių kompozitorių kūrinių.

Liesis džiazo ekperimentai

Raseinių šiuolaikinės muzikos festivalio išskirtinis bruožas – jaunų ir ekspresyvių improvizacinės muzikos atlikėjų pasirodymai. Rugpjūčio 14 d. vakaro programoje pasirodys saksofonų kvartetas KATARSIS4 – Arminas Bižys, Kazimieras Jušinskas, Algirdas Janonis ir Danielius Pancerovas.

Jų atliekama muzika laviruoja tarp struktūriškai laisvų improvizacijų, dėl to kiekvieną kartą suskamba vis kitaip. Gaivališkose kompozicijose taip pat galima išgirsti akademinės muzikos bei lietuvių liaudies muzikos motyvų, kurie suteikia kūriniams meditatyvumo.

Savo muzika jie praplečia tradicines saksofono garsų išgavimo technikas, ypatingam skambesiui sukurti panaudoja įvairius buities objektus.

Rugpjūčio 15 d. Raseinių turgaus scenoje pasirodys grupė labai pragmatišku pavadinimu – „Kanalizacija“. Žinoma, šis pavadinimas yra tam tikra nuoroda į paslaptingą vamzdžių pasaulį, juk kanalizacija – tai gali būti ir muzikiniai kanalai, kuriais komunikuojama improvizuojant scenoje, o tokį instrumentą kaip tūba galima prilyginti tiesiog sudėtingam santechnikos įtaisui.

Kaip visi šie santechnikos principai gali sukelti tikrą ekstazę scenoje, pademonstruos keturi jauni atlikėjai: Danielius Pancerovas (saksofonas), Dominykas Norkūnas (gitara), Ignas Kasikauskas (būgnai), Simonas Kaupinis (tūba). O kalbant rimtai, savo atstovaujamą žanrą muzikantai įvardina kaip alternatyvaus džiazroko kūrinius. Grupė praėjusiais metais laimėjo festivalio „Vilnius Jazz“ konkurso „Young Power“ GRAND PRIX.

Elekronika ir džiazuojanti opera

Paskutinę festivalio dieną – rugpjūčio 16-ąją – truputį pavargusiems nuo „sunkiai suprantamos ir didžiulės intelektinės įtampos reikalaujančios“ (klausytojų past.) šiuolaikinės muzikos festivalio žiūrovams desertui skirtas ypatingas kokteilis.

Tiesa, pradžioje elektroninės muzikos ir vizualaus meno duetas BIONICS pristatys vis dar susimąstyti verčiantį pasirodymą „mono.cycle“. Šis pavadinimas nusako įvairiapusišką kūrybos prigimtį, perteikiamą dėmesiu fizikiniams reiškiniams, filosofinėms idėjoms, skirtingų medijų sintezei.

Cikliškumas, suvokiamas ne kaip linijinis laiko, įvykių pasikartojimas, o kaip evoliucijos link vedanti tendencija, būsenų, vystymosi stadijų seka, palaipsnis garsinių pustonių ir ritmikos kismas, tekstūrų ir kintančių formų jungimasis, išgaunant naujus darinius bei skambesius. Pasirodymo metu skambės albumo CYCLES garso takeliai ir jų variacijos.

Po to jau bus lengviau. Trys skirtingų žanrų kūrėjai – režisierė Karina Novikova, kompozitorius, multiinstrumentininkas Arnas Mikalkėnas ir choreografė, šokėja Vilma Pitrinaitė pateiks publikai žaismingą projektą „Opera in Jazz“, kuriame taip pat dalyvaus klasikinio vokalo atlikėjai iš kelių užsienio šalių ir Lietuvos.

Šiame projekte operos, džiazo ir šiuolaikinio šokio paradigmos susijungs į unikalią visumą, kurioje balsas, judesys, kūno kalba ir vaizdo projekcija aktyvuos visas įmanomas žmogaus jusles iki pat „šeštojo pojūčio“ ribos.

Ir pagaliau, po gana varginančios kelionės šiuolaikinės muzikos užkaboriais – kai kas nuoširdaus ir įkvepiančio: žavioji Solange Arzu (Clotilde Solange Rigaud). Žinoma, dėl šio pasirodymo galėtume sulaukti priekaištų iš šiuolaikinės muzikos ortodoksų, tačiau organizatoriai tikisi, jog tuo metu, kai Solange įžengs į sceną, daugelis festivalio žiūrovų jau bus išsiilgę muzikinės kompozicijos, kurioje „bent jau yra melodija, o ne kažkoks rėžiantis ausį padrikų garsų kratinys“ (klausytojų past.). Juk kiekvienas garsas gali virsti daugiaprasme akustine žinia, viskas priklauso nuo klausytojo.

Gimusi Prancūzijoje (Monpeljė), tačiau pastaruosius 10 metų gyvenusi Vilniuje bei čia atradusi savo muziką Solange šią šalį taip pat laiko savo namais: „Esu kūrėja tarp čia ir ten, tarp vienų namų ir kitų. Neatsitiktinai taip ir pavadinau savo debiutinį albumą – „The Long Way Home“. Jame per muziką išreiškiu savo jausmus.“ – sakė Solange.

Visas dainas jungiantis aspektas – noras sugrąžinti sielai vidinę meilės ir harmonijos būseną – sugrįžti namo.

„Aš pati turiu ne tik prancūziškų, bet ir žydiškų, turkiškų bei vokiškų šaknų, tad mano naujasis albumas vienija ir skirtingas kultūras, ir įvairiausius jausmus – pasakoja, kaip išmokti priimti ne tik džiaugsmą, bet ir liūdesį bei ilgesį, o taip pat, kaip gerbti savo šaknis“, – dėstė albumo autorė Clotilde Solange.

Koncerte Solange Arzu akompanuos Aurimas Driukas (elektrinė ir akustinė gitaros).

Visi festivalio koncertai nemokami!

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.