S. Šedbaras: „Bet kokia „bent kokios Vyriausybės“ programa?“

Ketvirtadienį bus patvirtinta XVI-osios Vyriausybės programa – tuo niekas neabejoja. Tačiau kuo įdėmiau ją skaitai, tuo labiau įsitikini, kad tai tikrai „bent kokios Vyriausybės“ programa, turbūt rašyta nieko apie Lietuvą ir jos dabartinę padėtį neišmanančių žmonių. Lyg būtų sustota laike.

S. Šedbaras<br>R. Danisevičiaus nuotrauka iš archyvo
S. Šedbaras<br>R. Danisevičiaus nuotrauka iš archyvo
Daugiau nuotraukų (1)

Stasys Šedbaras

Dec 13, 2012, 9:38 AM, atnaujinta Mar 14, 2018, 4:16 PM

O gal tai tęsinys nesąžiningos rinkimų kampanijos, kai rinkėjų balsai buvo „medžiojami“ apgaudinėjant žmones nerealiais ir neįgyvendinamais pažadais, o dabar su tokiu pat nesąžiningumu „sukurpta“ ir Vyriausybės programa?

Panagrinėsiu keletą pavyzdžių. Pasižiūrėkime į Vyriausybės programos XVII skyrių „Kova su korupcija“. Žmonėms labai patrauklu. Ir labai svarbu. Tai kas gi tokio žadama šioje srityje? „Asmenims, pranešusiems apie korupcinius pažeidimus ir korupcinius nusikaltimus, užtikrinsime valstybės gynybą ar apsaugą nuo administracinio ar kitokio persekiojimo .“

Atsiverskime Andriaus Kubiliaus vadovaujamos koalicijos laikais priimtus ar patobulintus Baudžiamojo kodekso straipsnius: 39(1) straipsnyje išsamiai išdėstyti atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės, kai asmuo aktyviai padėjo atskleisti organizuotos grupės ar nusikalstamo susivienijimo narių padarytas nusikalstamas veikas, pagrindai, 2010 m. gruodžio 2 d. priimtame visiškai naujame 1891 straipsnyje „Neteisėtas praturtėjimas“ juodu ant balto parašyta, kad „turtą iš trečiųjų asmenų perėmęs asmuo nuo baudžiamosios atsakomybės už neteisėtą praturtėjimą atleidžiamas, jeigu jis iki pranešimo apie įtarimą įteikimo apie tai pranešė teisėsaugos institucijoms ir aktyviai bendradarbiavo nustatant šio turto kilmę“, o 2011 m. birželio 21 d. pakeistame 227 straipsnyje „Papirkimas“ aiškiai pasakyta, kad „asmuo atleidžiamas nuo baudžiamosios atsakomybės, jeigu jis, pasiūlęs ar pažadėjęs duoti arba davęs kyšį, per įmanomai trumpiausią laiką, bet ne vėliau negu iki jo pripažinimo įtariamuoju, savanoriškai apie tai pranešė teisėsaugos institucijai “.

Vadinasi, kyla pagrįstas klausimas, ar Vyriausybės programos autorius nėra skaitęs Lietuvos įstatymų, o gal tiesiog šiuos straipsnius nori „nušvilpti“, o po kiek laiko, kai žmonės pamirš, kada jie buvo priimti, prisiskirti sau? Tai netrykšta sąžiningumu, nors lapkričio 16 d. kiekvienas Seimo narys, padėjęs ranką ant Konstitucijos, prisiekė „sąžiningai tarnauti Tėvynei“.

Nuveiktų darbų „nusavinimas“

Toliau – dar gražiau. Programos autorius 435 punkte pažada Baudžiamajame kodekse įtvirtinti korupcinę nusikalstamą veiką – prekybą poveikiu arba įtaka.

Neaišku, kaip naujoji Vyriausybė tą veiką „įtvirtins“, tačiau tikrovė yra ta, kad atsakomybė už prekybą poveikiu (arba įtaka) numatyta dar 2011 m. birželio 21 d. įstatymu (Baudžiamojo kodekso 226 str.).

Lygiai tas pats pasakytina apie pažadus įgyvendinti turto, kurio įsigijimo teisėtumas nebuvo pagrįstas, išieškojimą civiline tvarka ar lėšų perėmimą valstybės nuosavybėn, kai, tuo tarpu, daug griežtesnis išplėstinio turto konfiskavimo mechanizmas jau įtvirtintas 2010 m. gruodžio 2 d. ir sėkmingai veikia (Baudžiamojo kodekso 723 str.). Taip pat pažadama pailginti patraukimo baudžiamojon atsakomybėn už stambaus masto korupciją ar valstybės lėšų bei turto pasisavinimo terminus, kai tuo tarpu visi senaties terminai net pusantro karto pailginti dar 2010 m. birželio 15 d.!

Argi tai ne bandymas pasisavinti TS-LKD vadovaujamos koalicijos nuveiktus darbus ?! O gal norima pasakyti , kad visi darbai jau padaryti ir ateinanti Vyriausybė nebeturi jokių naujų idėjų?

Trumpos atminties sindromas

Galima ir žadą prarasti, skaitant programos XIX skyriuje, kad naujoji valdžia užtikrins, jog naują teisinį reguliavimą nustatantys teisės aktai būtų priimami tik po viešo svarstymo ir pritarimo (kieno?), kad dėl naują teisinį reguliavimą nustatančių teisės aktų projektų būtų atliktas jų galimo poveikio vertinimas, kad naują teisinį reguliavimą nustatantys teisės aktai įsigaliotų ne anksčiau, kaip pusės metų, kad informacija apie teisės aktus, jų projektus būtų skelbiama elektroninėje erdvėje ir prieinama kiekvienam ... Sunku patikėti, nors parašyta juodu ant balto.

Juk visa tai išsamiai surašyta Teisėkūros pagrindų įstatyme, jau priimtame 2012 m. rugsėjo 18 d.! Tačiau visa esmė ne vien ir ne tiek tai: Teisingumo ministerijos parengtas ir Seimo valdybos sudarytos darbo grupės patobulintas įstatymas buvo pateiktas priėmimui dar 2012 m. balandžio 17 d., tačiau būtent socialdemokratų „pastangomis“, tai yra dėl to, kad jie nedalyvaudavo balsavimuose, šis įstatymas buvo priimtas bene tik iš aštunto karto, dėl ko teko atidėti ir jo įsigaliojimą.

Melagystės viršūne, greičiausiai, galima įvardinti programos 461 punktą: naujoji Vyriausybė žada baigti rengti ir priimti naują Administracinių nusižengimų kodeksą.

Greičiausiai ir pradinukas gali įeiti į Seimo interneto svetainę ir labai lengvai susirasti, kad Administracinių nusižengimų kodekso projektas (projekto Nr. XIP-3600) teisingumo ministro buvo pateiktas Seimo dar 2011 m. rugsėjo 19 d. plenariniame posėdyje, jam po pateikimo buvo pritarta ir dabar jis svarstomas komitetuose.

Tokių „perliukų“ katalogą galėčiau tęsti, tačiau gal nebeverta. Gal socialdemokratų vadovaujama koalicija mano, kad Vyriausybės programa yra niekam nereikalingas popierius, kurio žmonės neskaito. Tačiau argi taip nėra nuvertinama atsakomybė už šalies valdymą ir žmonių gyvenimą?

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.