Lietuvos jūrininkai įkalinti laivuose

Prieš maždaug du mėnesius bankrutavus Vokietijos kompanijai „Seavoss Shipping Company“, du jos laivai stovi įstrigę Gibraltare, po vieną - Maroke ir Tunise. Visuose keturiuose laivuose yra Lietuvos jūrininkų. Sudėtingiausia situacija yra Maroke ir Tunise.

Praėjusios savaitės viduryje iš klaipėdiečių jūrininkų, įstrigusių laive Tunise, giminaičių gautas pranešimas, kad jiems jau leidžiama pirktis bilietus ir išvykti.<br>V. Ščiavinsko nuotrauka iš archyvo
Praėjusios savaitės viduryje iš klaipėdiečių jūrininkų, įstrigusių laive Tunise, giminaičių gautas pranešimas, kad jiems jau leidžiama pirktis bilietus ir išvykti.<br>V. Ščiavinsko nuotrauka iš archyvo
Daugiau nuotraukų (1)

ELTA ir lrytas.lt inf.

Aug 5, 2013, 11:42 AM, atnaujinta Mar 2, 2018, 4:00 AM

Pastarojoje šalyje keturi klaipėdiečiai su kitais jūrininkais buvo tapę įkaitais, ir jeigu ne Lenkijos konsulato ir Lietuvos užsienio reikalų ministerijos atstovo įsikišimas, nežinia kuo viskas būtų pasibaigę. Naujausiomis žiniomis, jūrininkams jau leidžiama išvykti iš Tuniso, rašo VE.lt.

Tuniso Sousse uoste stovi kompanijos „Seavoss Shipping Company“ laivas „Black Sea“. Čia jis sulaikytas už skolas. Keturi jo įgulos nariai yra klaipėdiečiai. Du iš jų šios bankrutuojančios kompanijos laivuose įdarbino Klaipėdos įmonė UAB „Gretimybė“, du - UAB „Galaktikos ekspresas“. Laivo kapitonas - lenkas.

Įgulai jau 3-4 mėnesius nemokami atlyginimai. Laivui stovint Tunise iš jūrininkų buvo atimti dokumentai, tarnybos buvo įspėtos neišleisti jų iš laivo ir iš šalies. Jie buvo tapę įkaitais.

Lietuva jokios atstovybės Tunise neturi, tačiau ten yra Lenkijos konsulatas, kuris ir pranešė Lietuvos užsienio reikalų ministerijai (URM) apie jos piliečius, tapusius įkaitais. Su Lietuvos jūrininkų sąjunga (LJS) susisiekė šios ministerijos Piliečių reikalų ir konsulinės pagalbos atašė Martynas Taujanskas. URM ėmėsi žygių siekdama išlaisvinti Lietuvos jūrininkus, nors ji neturėjo duomenų, kokie piliečiai yra paimti įkaitais.

LJS pirmininkas Petras Bekėža paprašė „Gretimybės“ atstovą skubiai nusiųsti duomenis ministerijai apie bankrutavusioje kompanijoje įdarbintus jūrininkus. Su „Galaktikos ekspresu“ jam nepavyko susisiekti, tad tai padaryti buvo įpareigota vieno jūrininko mama.

P. Bekėža piktinosi, kad kai Lietuvos jūrininkai patenka į keblias situacijas, juos įdarbinusios bendrovės, už tai paėmusios pinigus, duoda arba Tarptautinės transporto darbuotojų konfederacijos (ITF) inspektoriaus Andrejaus Černovo, arba LJS kontaktus, o pačios nusiplauna rankas, nors tarptautinės konvencijos įpareigoja būtent jas pasirūpinti jūrininkais.

Yra jūrininkų, dirbusių minėtos kompanijos laivuose ir jau seniai sugrįžusių iš reisų, bet atlyginimų iki šiol negaunančių, taigi situacija įdarbinimo kompanijoms turėjo būti žinoma.

Praėjusios savaitės viduryje iš klaipėdiečių jūrininkų, įstrigusių laive Tunise, giminaičių gautas pranešimas, kad jiems jau leidžiama pirktis bilietus ir išvykti.

„Black Sea“ jūrininkai, susisiekę su A. Černovu, skundėsi, kad baigiasi maisto ir gėlo vandens atsargos. Pastarasis jiems paaiškino, ką reikia daryti. Patarta bent pabandyti per advokatą kartu su agentuojančiomis kompanijomis, kurioms laivo savininkas skolingas už kurą, už uosto rinkliavas, pateikti ir jūrininkų ieškinį teismui dėl nesumokėtų atlyginimų ir stengtis kuo greičiau išvykti iš šalies.

Situacija laivybos kompanijų rinkoje vis dar nekokia - frachtai sumažėję. Laivų savininkai ieško pigesnės darbo jėgos. Bankrutuoja ne tik 5 laivus turinčios, bet ir kur kas didesnės kompanijos.

Gibraltare, Jungtinės Karalystės užjūrio teritorijoje, Pietvakarių Europoje, stovi laivai „Ardesco“ ir „Short Sea“. Juose yra keli jūrininkai iš Lietuvos. Kol kas laivai nėra sulaikyti.

Pasak A. Černovo, laimei, kompanijos „Seavoss Shipping Company“ laivai buvo užstatyti Vokietijos bankui, kuriam, be abejo, jūrininkų atlyginimai nerūpi, tačiau bent jau ITF spręsti reikalus lengviau.

Šiuo metu banko atstovai ir bankrutavusios kompanijos likvidatorius ieško pirkėjų laivams. Neatmetama galimybė, kad jie specialiai buvo varomi į Gibraltarą, nes ten patogiausia parduoti laivus - tai padaryti galima ir per tris mėnesius. Sakoma, jog yra norinčiųjų juos įsigyti, tačiau kol kas nesutariama dėl kainos. Įgulos kol kas nepatiria problemų dėl maisto, vandens ir elektros.

Deja, nė vienas, nei kitas laivas neturi ITF kolektyvinės sutarties, jų įgulos nėra ITF nariai. Nepaisant to, ITF inspektorius Vokietijoje derasi su banku ir kompanijos, laivo savininkės, likvidatoriumi, kad jūrininkams būtų išmokėti atlyginimai.

„Vakarų ekspresui“ pavyko susisiekti su Gibraltare stovinčio laivo „Short Sea“ jūreiviu klaipėdiečiu Sergejumi. Jis prisipažino ir pats nelabai suvokiantis, kas vyksta. Žino tik tiek, kad, kol nebus sumokėtos šio laivo skolos, skaičiuojant ir atlyginimus jūrininkams, laivas negali niekur išplaukti.

Sergejus girdėjo, jog sunkiausia padėtis yra Maroke, Kasablankos uoste, stovinčiame laive „Idannus“, kuriame yra du Lietuvos jūrininkai. Esą tame laive baigėsi įgulos maisto ir geriamo vandens atsargos. Juos maitina vietos gyventojai.

Maroke, pasak A. Černovo, juridinė situacija gana prasta. Procesas norint areštuoti laivą už skolas gana ilgas ir reikalaujantis daug lėšų. Ten profsąjungos lyderis neseniai paleistas iš kalėjimo, į kurį pateko dėl profsąjunginės veiklos. Anot ITF atstovo, situacija „Idannus“ panaši kaip ir kituose bankrutavusios kompanijos laivuose - taip pat banko ir kompanijos likvidatoriaus atstovai ieško laivo pirkėjų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.