Silpnesni etikos sargai – gera politikų užuovėja

Jau kurį laiką akis badžiusį Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos (VTEK) nuosmukį pagaliau pastebėjo ir aukščiausi šalies pareigūnai. Ką reikėtų pakeisti šios kažkada autoritetingos institucijos veikloje?

A.Salamakinas: „Bėda ta, kad pastaruoju metu į etikos sargų tinklus patenka labai jau smulkios žuvys.“<br>Nuotr. iš archyvo
A.Salamakinas: „Bėda ta, kad pastaruoju metu į etikos sargų tinklus patenka labai jau smulkios žuvys.“<br>Nuotr. iš archyvo
Daugiau nuotraukų (1)

Tadas Ignatavičius

Aug 12, 2014, 7:50 AM, atnaujinta Jan 25, 2018, 9:01 AM

Prezidentė Dalia Grybauskaitė pylos VTEK išrašė už tai, kad ji nevykdo gegužę priimto įstatymo, kuriuo buvo gerokai padidintas viešųjų ir privačių interesų deklaracijas teikti privalančių asmenų sąrašas, rašo „Lietuvos rytas“.

Seimo pirmininkė Loreta Graužinienė etikos sargus apkaltino uždarumu, virimu savo sultyse, taip pat įžvelgė nemažą dešiniųjų įtaką sprendimams.

– Kaip vertinate VTEK veiklą ir jai pareikštus aukščiausių šalies pareigūnių priekaištus? – „Lietuvos rytas“ paklausė Seimo Etikos ir procedūrų komisijos buvusio pirmininko Algimanto Salamakino.

– Priekaištauti yra dėl ko, bet juk viskas Seimo rankose. Manau, didžiausia klaida buvo padaryta tada, kai šios komisijos nariai tapo etatiniais darbuotojais. Anksčiau, nors įstaiga buvo jauna ir buvo galima tikėtis daugiau klaidų, ji veikė be didesnių priekaištų.

Kodėl? Tada etatinis darbuotojas buvo tik vadovas, kiti komisijos nariai dirbo visuomeniniais pagrindais, bet tai buvo žinomi, autoritetą turintys žmonės. Juk kažkada komisijai priklausė net šviesaus atminimo poetas Justinas Marcinkevičius.

Tuomet komisijos sprendimai turėjo svorį – jie iš esmės buvo galutiniai ir neskundžiami. O dabar beveik kiekvienas sprendimas keliauja į teismą.

Be to, ar nors vieną VTEK narį galėtume įvardyti kaip neabejotiną autoritetą visuomenėje? Ar nors vieną jų apskritai žinome?

Tačiau tai, kas, regis, veikė nepriekaištingai, kažkodėl reikėjo apversti aukštyn kojomis. Būtinai reikėjo, kad darbas komisijoje būtų pagrindinė jos narių veikla, o jie būtinai būtų teisininkai.

O dabar situacija tokia: trys teisininkai, penkios nuomonės, begalinės diskusijos komisijos viduje ir dar didesnės batalijos už jos ribų.

– Kurie etikos sargų sprendimai sukėlė daugiausia abejonių?

– Nusistebėjimą visuomet keldavo jų išaiškinimai, pavyzdžiui, kad savivaldybės pareigūnas, kuris naudojasi centralizuota vandens tiekimo sistema, privalo nusišalinti priimant sprendimą dėl vandens kainų. Bet tai – absurdas. Kas tada turėtų priimti sprendimus?

– Kodėl Seimas, matydamas jai atskaitingos institucijos problemas, nesiėmė jokių veiksmų?

– Prieš metus buvo kilę diskusijų, kad reikėtų grįžti prie ankstesnės VTEK sudarymo tvarkos, bet viskas paskendo interesuose ir ginčuose, kuri partija turėtų lemiamą žodį skiriant jos vadovą. Ir vežimas liko stovėti vietoje.

– Gal politikai yra suinteresuoti, kad VTEK toliau kaustytų įšalas ir ji būtų bedantė?

– Kiekvienas esantis valdžioje ir balansuojantis ant viešųjų ir privačių interesų ribos trokšta, kad tokia komisija būtų neįgali.

Tokių siekių buvo nuo pat pirmųjų šios komisijos darbo dienų. Tai patyriau ir savo kailiu, kai vadovavau Seimo Etikos ir procedūrų komisijai, kai buvo kuriama viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje sistema. Visada buvo justi politikų noras sumenkinti jos veiklą, ji daug kam kliuvo.

– Kiek pati VTEK yra kalta dėl dabartinės padėties? Ar nepernelyg dažnai ji dairosi į šalis priimdama sprendimus dėl vieno ar kito veikėjo? Ar jos sprendimų nelemia tų veikėjų politinis svoris ir spalva?

– Nemanau, kad dėl dabartinės padėties kalta yra laikinoji VTEK pirmininkė Gražina Imbrasienė. Manau, ji bando keisti padėtį, bet laikinasis statusas, matyt, suriša rankas. Nenormalu, kad tokia svarbi institucija jau dvejus metus neturi nuolatinio vadovo.

– Kiek teisingi L.Graužinienės priekaištai dėl dešiniųjų įtakos VTEK?

– Vienas garsiau nuskambėjusių pastarųjų jos sprendimų – dėl buvusio konservatorių ūkio ministro Dainiaus Kreivio. Todėl neteisinga kaltinti etikos sargus dėl palankumo dešiniesiems.

Natūralu, kad būdami opozicijoje jie dabar rečiau atsiduria komisijos akiratyje. Daugiau progų supainioti interesus turi esantys valdžioje.

Bėda ta, kad pastaruoju metu į etikos sargų tinklus patenka labai jau smulkios žuvys.

– VTEK nusprendė nevykdyti Seimo gegužę priimto įstatymo ir esą dėl techninių kliūčių neskelbia naujų deklaracijų. Ar tai pateisinama?

– Visiškai nepateisinama. Anksčiau komisijoje dirbo vos keli padėjėjai, bet panašių problemų nekildavo ir jokių nusiskundimų, kad kas nors ko nors nespėja, nebūdavo girdėti.

Dabar VTEK aparatas smarkiai išsipūtęs, o dirbti nėra kam. Taip yra todėl, kad nėra tvirtos rankos.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.