Pareigūnų užmestuose tinkluose – lietuviškai lenkiškas laimikis

Kai prie Lenkijos sienos gyvenančiam dzūkui Viktorui Savuliui išseko kantrybė, jis pasiėmė kamerą ir pradėjo filmuoti įtartinas, pasienio ruožą kertančias mašinas. Kai vėjo greičiu pro šalį kasdien vieškeliu nelegaliai skriejantys miškavežiai išmalė kelius, Viktoras  traktoriumi užblokavo jiems kelią ir iškvietė policiją. Kai pasigirdo grasinimai ir link namų atriedėjo degantis ratas, jis visą filmuotą medžiagą perdavė lrytas.lt žurnalistams.

Daugiau nuotraukų (1)

Eugenija Grižibauskienė, Justinas Stacevičius

Dec 19, 2014, 9:11 PM, atnaujinta Jan 18, 2018, 6:28 PM

Portalo lrytas.lt turima informacija susidomėjęs Muitinės departamento Pažeidimų prevencijos skyrius labai operatyviai ėmėsi veiksmų.

Ketvirtadienio rytą skaitytojams besklaidant „Lietuvos rytą“, kur buvo publikuojamas straipsnis apie netvarką konkrečiame pasienio ruože, mes kartu su Pažeidimų prevencijos skyriaus viršininko pavaduotoju Juozu Balčiūnu jau skubėjome Lazdijų link.

Pareigūnai nežinojo, bet sekliai nesnaudė

Į operaciją buvo iškviesti Valstybinės sienų apsaugos tarnybos (VSAT), Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) pareigūnai bei Muitinės mobilioji grupė. J.Balčiūnas patikino, kad nei vienas reido dalyvis neinformuotas, kokia užduotis jo lauks.

Mums atvykus susitikimo vieta - „Statoil“ degalinės aikštelė jau knibždėjo nuo pareigūnų. Tačiau iš karto paaiškėjo, kad jų veiksmai kažkam sukėlė didelį nerimą. Pasirodo, kad VKTI Alytaus kontrolės skyriaus autobusas turi seklį. Visą kelią  nuo Alytaus pareigūnus lydėjęs „Volvo“ automobilis kantriai lūkuriavo nuošalyje.

„Čia kasdieninė mūsų „uodega“, ji lydi visur, kur bevažiuotume. Stovi, lūkuriuoja. Vairuotojas ir mašiną spėja išsivalyti, pavalgyti, bet jei tik pajudame, čiumpa už telefono, kažkam skambina. Ir seka iš paskos. Kažkas tam vaikinui moka nemažus pinigus, kad būtų informuotas apie kiekvieną mūsų judesį“, - apie paslaptingąjį „Volvo“ šeimininką, prieš kurį laiką net turėjusį pareigūnų naudojamą mobilią radijo stotelę, pasakojo Alytaus kontrolės skyriaus viršininkas Arvydas Džervus.

Operacijos dalyviai automobilyje trumpai aptarė veiksmų planą. Transporto inspekcijos pareigūnai išvyko į tradicinę savo darbo vietą, taip iš paskos nusiviliodami savo palydą - „Volvo“.

Informacija nutekėjo

VSAT, Muitinės Mobilioji grupė ir mes, įsikūrę panašioms operacijoms puikiai pritaikytame J.Balčiūno automobilyje, nuriedėjome į stebėjimui ir kontrolei pasirinktą vietą – už Kučiūnų gyvenvietės esantį pasienio ruožą, kurį kerta ne vienas vieškelis ir miško keliukai.

Pravažiavę Zapsės upelį, kurio tiltas nuo nuolatinio miškavežių ir vilkikų spaudimo gali bet kada subyrėti, kirtome Pazapsių kaimą, kuriame ne daugiau kaip 10 vienkiemių ir sustojome prie pasienio ruožo, kur kažkada driekėsi Sovietų Sąjungos geležinė užtvara.

„Jau visi Lazdijai ir kontrabandininkai žino, kad vykdoma kažkokia operacija“, - nusivylimą pasėjo lrytas.lt šaltinis. Jis pasiūlė rinktis kitą vietą, nes iš vienos Pazapsių sodybos, kurios šeimininkai, neva, „bendradarbiauja su lenkų ir lietuvių kontrabandininkais“, mus gali puikiai matyti.

Šaltinis taip pat informavo, kad po žurnalistų skambučių policijai ir trečiadienį šiame krašte pasirodžiusių „Lietuvos ryto“ televizijos darbuotojų, jau porą dienų šiame ruože – mirtina tyla.

Naujai supiltas kelias

J.Balčiūnas lenkė pirštus, skaičiuodamas padarytas klaidas, kurios galėjo sužlugdyti operaciją – nebuvo išstudijuota teritorija, pasirinkta vieša susitikimo vieta, atsirado neplanuotas seklys. Išankstiniai planai keičiami. Palikę prie kelio budėti VSAT ir Muitinės mobiliosios grupės pareigūnus, sėdome į mašiną ir išvažiavome apžiūrėti kitų kelių.

Vos už trijų kilometrų radome į Lenkiją vedantį miško kelią ir naujas miškavežio vėžes. Iš Amerikos indėnų pėdsekio įgūdžių įgijęs J.Balčiūnas iš karto atpažino ir mašinos vėžes, ir šalia vaikštinėjusio (vėliau jis didingai išlindo į laukymę) briedžio pėdsakus.

Pasukome tuo keliu gilyn į mišką, Lenkijos link. Muitininkas neslėpė nuostabos: kažkas labai operatyviai padirbėjo - kiekviena gilesnė duobė vos prieš kokį pusdienį ar parą buvo užpilta smėliu.

„O, kad valstybė taip greitai kelius tvarkytų“, - pajuokavo muitinės pareigūnas. Pasak jo, akivaizdu, kad paruoštas naujas kelias, kuriuo bus norima gabenti tai, kas kitu atveju galėtų užkliūti tikrintojams.

Pavažiavę 4 kilometrus, radome dar vieną - Kauknorio vieškelį.

Informaciją apie galimus kontrabandos kanalus pateikęs Viktoras šį kelią buvo minėjęs. Radome dar šiltas į Lietuvą nuvažiavusių miškavežių vėžes.

Traktorininkas: „Jie nieko nepaiso“

VSAT pareigūnai liko stebėti pirmąjį kelią, mes pasirinkome miško keliuką, o Mobilioji grupė stojo prie Kauknorio kelio.

Porą valandų – absoliuti tyla. Gerai išvažinėtu Pazapsių vieškeliu iš Lenkijos pusės atriedėjo vos keli automobiliai. Iš miško, prisikrovęs sausos medienos atpukšėjo traktorius. Jį vairuojantis Vladas pareigūnams atkišo tvarkingus dokumentus.

„Tai kontrabandininkus gaudot? Skaičiau rytą straipsnį, viskas teisingai surašyta. Nepatikėsit, kas čia darosi. Jei pamatei atskriejantį miškavežį, geriau traukis į šalį. Jie nieko nepaiso. Nebaudžiami tie lenkai. Juokiasi iš mūsų, sako, tuoj liksite be miškų, visus iškirsim“, - piktinosi patentą sausuolių kirtimui turintis Vladas.

Laimikis – beržų prikrautas miškavežis

Po 15 val. į radijo stotelėje atskriejo Muitinės mobiliosios grupės vadovo, vyresniojo inspektoriaus Virginijaus Biko balsas: „Sulaikėme galingą miškavežį. Plika akimi galima fiksuoti pažeidimus – krovinys viršija visas leistinas normas“.

Privažiavę išvydome pareigūnų sustabdytą, beržų medienos prikrautą miškavežį. Dokumentuose įrašyta, kad beržai buvo iškirsti Varėnos rajone, Glūko girininkijoje esančiame privačiame miške. Medienos siuntėjas – Živilė Puidokaitė, gavėjas – viena Lenkijos įmonė. Mediena pakrauta Senojoje Varėnoje.

Mašinos kabinoje sėdintys lenkai nerimo: jie intensyviai kažkam skambino, viską filmavo.

Plika akimi pareigūnai nustatė: dokumentuose nurodytas krovinio kiekis akivaizdžiai neatitiks realybės. „Mašina svers apie 50 tonų“, - spėliojo jie. Oficialus leistinas kiekis - 40 tonų.

Jau vėliau Veisiejų kelyje esančioje aikštelėje pasvėrus mašiną VKTI Alytaus kontrolės skyriaus viršininkas A. Džervus įvardijo tikrąjį sustabdyto miškavežio svorį, kuris siekė net 61 toną. Važtaraštyje nurodytas medienos kiekis - 32,19 kubiniai metrai - toli nuo realybės. Lenkai vežė dvigubai didesnį medienos kiekį, kuris siekė 79 kubinius erdmetrius.

Pagal reikalavimus, krovinio aukštis negalėjo viršyti 1,60 metro, tačiau beržų prikrauta iki 2,30 metrų aukščio. Negana to, vežėjas neturėjo privalomo darbo ir poilsio apskaitos žurnalo. 

Pasak pareigūnų, miškavežio vairuotojas taip pat pažeidė Kelių eismo taisykles, nes minėtu vieškeliu buvo galima vežti iki 20 tonų siekiantį krovinį. Šį pažeidimą nustatė į reido vietą atvykusi Lazdijų policija.

Miškavežio įklampinti nepavyko

Kol policija rašė pažeidimų protokolą (miškavežio vairuotojas šiemet Lietuvoje už kelių eismo taisyklių pažeidimus baudžiamas jau trečią kartą - red.), sutemo ir pradėjo snigti. Lenkai, sužinoję, kad jiems teks varyti krovinį į maždaug už 10 kilometrų esančią aikštelę, kur miškavežį teks pasverti ir pamatuoti, pradėjo derėtis. Neva, kryžkelėje jiems niekaip nepavyks apsisukti,gal geriau važiuoti link Lenkijos, kur bus galima rasti tinkamą vietą.

Paskutinis bandymas išsisukti nepavyko. Žemė gerokai įšalusi, todėl lenkų bandymas griovyje įklampinti miškavežį rezultatų nedavė. Pareigūnams įspėjus, kad už nepaklusimą ir bandymą išvengti patikros, gali turėti dar didesnių nemalonumų, lenkai sėkmingai apsuko mašiną ir, lydimi įvairių žinybų pareigūnų, patraukė į aikštelę.

Sulaikytas miškavežis ir jo keleiviai iš aikštelės galės pajudėti tik tada, kai bus nukrauti leistiną kiekį viršijantys beržai ir sumokėta už kelių eismo pažeidimus maždaug 300 litų siekianti bauda.

Pareigūnai surašė ir kitą protokolą, jis perduotas Generalinei urėdijai ir Mokesčių inspekcijai. Būtent jie ir turėtų spręsti, kokia nuobauda už daugybę kitų akivaizdžių pažeidimų teks lenkų vežėjui. Šio reido metu pavyko sustabdyti tik vieną miškavežį. Tuo tarpu Pazapsių gyventojai pro savo namus kasdien mato pravažiuojant 10-20 perkrautų miškavežių. Panašus judėjimas, sako, vyksta ir Kauknorio, kitais keliais.

Tiesa, pakartodami ketvirtadienio scenarijų pasieniečiai penktadienį vėl patikrino šį ruožą. Už Kelių eismo taisyklių pažeidimus buvo nubaustas dar vienas miškavežiu Lenkijos sieną bandęs kirsti Lenkijos pilietis.

Penktadienį Valstybinėje mokesčių inspekcijoje buvo sušauktas susirinkimas, kuriame priimtas sprendimas ištirti šį atvejį nuodugniau. Taip pat konstatuota, kad ši pasienio atkarpa yra gerokai apleista ir aptartos galimybės labiau ją kontroliuoti.

Kas liko už kadro

Principingiems (tikėkimės) Mokesčių inspekcijos pareigūnams turėtų užkliūti kai kurie, dokumentuose išskaityti dalykai.  Tarkim, medienos siuntėja įvardijama Živilė Puidokaitė, kuri nurodytu adresu Varėnoje negyvena. Bet jos asmens kodas idealiai sutampa su ten gyvenančios Živilės Puidokaitienės asmens duomenimis.

Dokumentuose, kuriuose vardijami lenkų gabentos medienos savininkai, šalia minėtos Ž.Puidokaitės įrašytas Virginijus Puidokaitis, tokios Živilės Balionytės širdies draugas. Tarp minėto lenkų išvežto miško savininkų - Asta Balionytė, Janina Balionienė ir Algirdas Balionis.  Pastarasis - buvęs Merkio girininkijos girininkas, o šiuo metu - bendrovės "Askerta" savininkas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.