Operacija pasienyje: į pareigūnų tinklus kliūva tos pačios žuvys

Kas atsakingas už tai, kas vyksta Lietuvos ir Lenkijos pasienyje? Kas kontroliuoja netvarką, kuri įsisuko į Lietuvos miškus? Kas gaudo vagis ir pažeidėjus, kurie vidury dienos nebaudžiami kursuoja lietuviškais keliais? Kodėl ne vieną kartą įkliuvę, tie patys asmenys nebaudžiami toliau daro pažeidimus Lietuvos teritorijoje?

Reido metu pareigūnai nustatė daug pažeidimų.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Reido metu pareigūnai nustatė daug pažeidimų.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Eugenija Grižibauskienė

Jan 3, 2015, 5:20 PM, atnaujinta Jan 17, 2018, 3:16 AM

Atsakymą, kas visa tai turėtų kontroliuoti, atrodo, žino daugelis: policija, muitinė,urėdija, pasieniečiai, transporto, mokesčių inspekcijos. Institucijų daug, tačiau pažeidėjai taip suįžūlėjo, kad nieko nepaiso.

Pagėgių sindromas plinta

Du reidai per dvi savaites su pareigūnais į Lenkijos pasienį akivaizdžiai pademonstravo, koks kiauras pasienio ruožas, per kurį plūsta kontrabanda. Įvairios institucijos, atsakingos už pasienio kontrolę ir prekių judėjimą tik skėsčioja rankomis. Neva, nei pareigūnų, nei ekipažų, nei pinigų vykdyti rimtesnę pasienio kontrolę neužtenka.

Varėniškiams jau svyra rankos: jų kraštas užsikrėtė Pagėgių sindromu. Į miškingą kraštą įsisuko miško ir medienos vagys, įvairaus plauko prekeiviai, kurie be jokių skrupulų nesustabdomi ir nebaudžiami gabena į Lenkiją.

Šią savaitę naujienų portalo lrytas.lt žurnalistė dar kartą patraukė į pareigūnų suplanuotą reidą.

Jau sėdint Muitinės departamento Pažeidimų prevencijos kontrolės skyriaus automobilyje ir kartu  su jo viršininku Šarūnu Ramanausku bei jo pavaduotoju Juozu Balčiūnu per snyguriuojančią Lietuvą judant link Lazdijų pasienio, pasiekė žinia, kad pasienio ruože budintys pareigūnai sulaikė medieną vežantį miškavežį.

Šis pakartotinis reidas buvo surengtas vėl gavus informaciją iš Lenkijos pasienyje gyvenančių žmonių, kurie piktinosi, kad kelias dienas aprimę, medienos kontrabandininkai miško keliukais vėl plūste plūsta į Lenkiją. Negana to, per savaitę smėliu užpilti ir užlyginti tie keliai, kuriais anksčiau automobiliai vargu ar būtų pravažiavę.

Daugybė pažeidimų

Iš pirmo žvilgsnio buvo akivaizdu, kad Į Lenkiją, Lukaszo Namiotko įmonei iš Varėnos įmonės „Miškinta“ medieną gabenęs vežėjui Slawomirui Namiotko priklausantis miškavežis „Volvo“ padarė ne vieną pažeidimą. Daugiau 50 tonų sverianti transporto priemonė važiavo vieškeliu, kur galima gabenti 20 tonų krovinį.

Pasienio ruože, Kalniškių kaime sulaikytas miškavežis Valstybinės sienų apsaugos tarnybos (VSAT) bei Muitinės mobilios grupės pareigūnų buvo palydėtas iki Kalvelių kaime esančios mašinų stovėjimo aikštelės. Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) Alytaus kontrolės skyriaus pareigūnai, pasvėrę, išmatavę krovinį, patikrinę dokumentus surašė pažeidimų protokolą.

Pirmiausia, vairuotojas neturėjo leidimo važiuoti su sunkiasvore transporto priemone. Daugiau kaip 10 tonų buvo viršytas leistinas krovinio svoris. Labiau popiergalį, negu rimtą važtaraštį primenančiame dokumente vietoje nurodytų 35 kubinių metrų medienos, buvo gabenami 46 kubiniai metrai. Beveik metru buvo viršytas leistinas krovinio aukštis.

Pareigūnai nustatė, kad mašinoje įmontuoto tachografo duomenys buvo nuolat klastojami. Vien tik gruodį 17 kartų sėdęs prie miškavežio vairo, vairuotojas Jozefas Dejnerowiczius nepažymėjo savo darbo ir poilsio režimo.

Pareigūnai jau žino „Namiotko“

„Panašu, kad vairuotojas nuolat naudojo magnetą ir taip klastojo tachografo duomenis. Tuo metu, kai jis važiavo, prietaisas rodė, kad jis ilsisi. Todėl vairuotojas bus priverstas Lietuvos teritorijoje atlikti patikrą. Jei už tuos pažeidimus dar nebuvo baustas, jam grės 250 litų bauda, jei jau turi nuobaudų – iki 1000 litų“, - apžiūros metu situaciją komentavo (VKTI) Alytaus kontrolės skyriaus viršininkas Alvydas Džervus.

Pareigūnų laimikis - trys miškavežiai

Jo žodžiai pasitvirtino antrąją reido dieną. Antradienį kelyje Varėna-Alytus prie Linelio ežero surengtoje pasaloje įkliuvo trys miškavežiai. Vieną jų – S. Namiotko priklausantį sunkiasvorį „Volvo“ kaip tik vairavo ne kartą baustas jo sūnus Mariuszas Namiotko.

Atlikus patikrą paaiškėjo, kad vietoj važtaraštyje nurodyto kiekio – daugiau kaip 32 kubinių metrų, miškavežyje buvo pakrauta beveik 75 kubiniai metrai medienos. Vietoj leistinos 40 tonų svorio krovinio masės buvo gabenama daugiau kaip 60 tonų.

Operacijos metu taip pat buvo sustabdyti dar du miškavežiai, priklausantys bendrovei „Dainavos girios“. Vieno jų maršrutas driekėsi nuo Varėnos į Alytų, kitas buvo pasirinkęs labai keistą vingį - nuo Druskininkų į Alytų. „Scania“ miškavežyje vietoj 34 kubinių metrų buvo vežama beveik 63 tonos. „Volvo“ miškavežyje vietoj 27 buvo gabenamas dvigubai didesnis kiekis – 47 tonos.

Atitinkamai abiejų miškavežių gabenamas krovinio svoris gerokai viršijo leistiną normą. Visiems miškavežiams buvo surašyti pažeidimų protokolai.

Nubausti neužtenka galių

VKTI pareigūnas A.Džervus skundėsi, kad kol kas už pažeidimus bausti užsienio vežėjų jie neturi galių.

„Lenkijos vairuotojams už sunkiasvorių krovinių vežimą be leidimo buvo surašyti Administracinės teisės pažeidimų protokolai ir kol nebus nukrautas krovinys iki reikiamo svorio, leistino medienos pakrovimo aukščio ir nesumokėta bauda paimami transporto priemonės registracijos dokumentai ir transporto priemonėm uždrausta toliau važiuoti- sakė pareigūnas. "

Muitinės departamento Pažeidimų prevencijos kontrolės skyriaus viršininkas Š.Ramanauskas taip pat neslėpė, kad tolesnis tyrimas dėl pažeidėjų neretai atsiduria aklavietėje.

„Mokesčių inspekcijai turėtų rūpėti, ar šių krovinių savininkai nenuslepia mokesčių, nes jau vien tas faktas, kad jie gabena dvigubai didesnį krovinį, liudija, kad toji dalis - neapmokestinta. Generalinė urėdija turėtų akyliau stebėti, kas dedasi miškuose - iš kur toji mediena plūsta.

Panašu, kad yra spragos, o pažeidėjai jomis naudojasi“, - svarstė pareigūnas.

Vogti yra paprasta

Mindaugas Gustas, Privačių miškų savininkų asociacijos vadovas Mindaugas Gustas lrytas.lt yra sakęs, miškų vagys tiesiog pasinaudoja netinkamais įstatymais.

„Net jeigu ir rastumėte tuos niekdarius, jei nebuvo nufilmuota vagystė, teisme juos prikirpti būtų labai nelengva. Netgi jei matai, kad neseniai krauta mediena, kad yra likę mašinos įspaudai, policijai tai nėra įrodymas. Tai ką apie tokią teisėtvarką kalbėti? Todėl žmonėms ir nepavyksta rasti teisybės.

Dalis miškų savininkų nežino savo teisių ir nespėja susirinkti įrodymų, o kiti tuo ir pasinaudoja. Vagystės paprastai daromos gūdumose. Ten, kur žmonės mažai lankosi, kur sunku privažiuoti.

Vogti yra paprasta. Galima, tarkime, turėti oficialų leidimą kirsti mišką Veisiejuose, o miškas vagiamas Varėnoje.

Užtenka išvažiuoti į bendrojo naudojimo vieškelį, bent 500 metrų nuo nusikaltimo vietos, ir viskas. Jeigu nesate nufilmavę, kaip jie kraunasi jūsų mišką, jie pakiš oficialų leidimą, kad važiuoja per Varėną į Lenkiją,“ - netobulais įstatymais piktinosi M.Gustas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.