Naujas policijos pirkinys sudomino VPT: ar jums tikrai to reikia?

Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) susidomėjo policijos viešaisiais pirkimais. Policija planuoja pirkti 120 automobilių, o jei bus skirtas didesnis finansavimas, dar papildomai 36 automobilius. VPT teigia, kad pirkimo sąlygas atitinka vienintelis tiekėjas, o policija sako, kad keliamus techninius reikalavimus kol kas atitinka du gamintojai. VPT taip pat mano, kad automobilių rinkoje pasiūla yra didesnė, todėl inicijavo konsultacijas su verslo atstovais.

 VPT vadovė D.Vilytė ir E.Šileris diskutavo apie būtinybę policijai pirkti naujus automobilius.<br> Lrytas.lt koliažas
 VPT vadovė D.Vilytė ir E.Šileris diskutavo apie būtinybę policijai pirkti naujus automobilius.<br> Lrytas.lt koliažas
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

2017-05-18 00:01, atnaujinta 2017-05-18 00:06

Apie tai „Lietuvos ryto“ televizijos laidoje „Lietuva tiesiogiai“ žurnalistė Daiva Žeimytė kalbėjosi su VPT vadove Diana Vilyte ir policijos generalinio komisaro pavaduotoju Edvardu Šileriu.

- Ponia Vilyte, šiandien įvyko susitikimas su vidaus reikalų ministru ir policijos vadovybe. Sutarėte, kad dėl automobilių pirkimo bus paskelbtas konkursas tada, kai įvyks konsultacijos su verslu, po maždaug dviejų savaičių. Jūs sakėte, kad automobilių rinkoje pasiūla yra didesnė, todėl inicijavote konsultacijas su automobilių gamintojais, iš kurių atsiliepė 7. Jūsų manymu, rinkos tyrimas išsklaidys abejones dėl policijos skelbto viešo konkurso?

- (D.Vilytė) Manau, taip. VPT atrodė akivaizdus subalansavimas vienam tiekėjui, vienam gamintojui, vienam automobiliui. Policija suabejojo mūsų teiginiais, tai pasiklausėme rinkos. Rinkos konsultacijos ateina su nauju įstatymu, kuris įsigalios nuo liepos 1 d., kai kurios Europos valstybės jau tai taiko. Normali praktika: verslas suneša mokesčius, valstybė juos perskirsto ir juos leidžia. Verslas suinteresuotas, kad jie būtų leidžiami racionaliai ir skaidriai. Pasiklausėm verslo, jau šiandien turime ne 7, o 12 atsišaukusių, net asociacija atsišaukė. Yra labai aktyvi ir suinteresuota verslo pozicija ir mus tai labai džiugina.

- Jei policijai tinka tik du modeliai, kokia to rinkos tyrimo esmė?

- (D.Vilytė) Viskas tvarkoje, jei kalbame apie asmenines lėšas, kai mes norim ir mums tinka. Bet su viešaisiais finansais turime elgtis trupučiuką kitaip, standartas turi būti kitoks. Jei policija sako, kad jiems tinka tik automatinė greičių dėžė ir keturi varomi ratai – šios dvi kertinės pozicijos – viskas tvarkoje. Tada šnekamės apie kitas – kiek kitų pozicijų buvimas techninėje specifikacijoje apriboja kitus rinkos dalyvius dalyvauti konkurse ir kiek jie pabrangina pačio automobilio kainą.

- Komisare, suprantu, kad situacija nesikeičia? Pagal tai, ko jums reikia, tiktų tik du automobilių modeliai. Pradžioje buvo vienas „Volkswagen transporter“, vėliau, kai pataisėte sąlygas, atsirado dar vienas „Mercedes“ modelis. Tik jie du ir tinka?

- (E.Šileris) Mes sąlygų netaisėme. Nuo to, ką paskelbėme viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, tiko dviem gamintojams. Pačioje pradžioje svarstėme, gal verta kreiptis į VPT ir prašyti leidimo įsigyti iš vienintelio tiekėjo - „Volkswagen“. Toliau, išanalizavę praktiką Estijoje ir Suomijoje, kur jie pirko policijai pritaikytus automobilius ir dalyvavo du gamintojai „Mercedes“ ir „Volkswagen“, pataisėme, išėmėme aukščio poreikį. Tada gavosi, kad tiko ir „Mercedes-Benz“. Vieni iš esminių reikalavimų yra automatinė greičių dėžė ir keturi varomi ratai. Tai labai paprastai ir aiškiai pagrindžiami reikalavimai, kodėl to reikia. Visi kiti reikalavimai subalansuoti ne vienam tiekėjui, o policijai, ko mums iš tiesų reikia.

Mes turime kiekvieną poziciją pagrindžiančius duomenis. Tai yra mobili nuovada. Mes buvome subūrę ekspertų darbo grupę – tai ne policijos vadovai ar aukšti valdininkai, o praktiniai policininkai, kurie dirba gatvėje, žino, ko jiems reikia. Aukščiai, pločiai – tai yra tai, ar žmogui patogu sėdėti, ar ne per aukštai, ar ne per žemai. Sulaikymo patalpoje – dvi ventiliavimo sistemos, kad, kai vežame žmogų, sergantį džiova, mes nekvėpuotume tokiu pačiu oru, neužsikrėstume ir nereiktų važiuoti su respiratoriais. Pirmą kartą būtų išspręstos šios problemos. Jei ratų bazė kažkuriam gamintojui būtų tik vienintelė kliūtis, tai mes nematome vieno ar kito reikalavimo, dėl kurio negalėtų gaminti. Variklio galia 100-150 kW – tai nėra 145 kW ar 142 kW.

- Komisare, jūs planavote kreiptis į VPT pasiaiškinti, ar galėtumėte pirkti vieno tiekėjo automobilius. Kodėl nesikreipėte? Galėjote padaryti ir rinkos tyrimą.

- (E.Šileris) Išanalizavę viešai skelbiamas automobilių specifikacijas, mes matome, kad pagal poreikius atitinka tik du.

- Bet dabar yra jau 12 norinčių?

- (E.Šileris) Norinčių atvykti į VPT pasikalbėti ir pasiūlyti ir net neabejoju, kad bandyti ginčyti – ar jums tikrai reikia, mes tą galim, o to negalim.

- Ką darysit, jei paaiškės, kad yra dar kažkas?

- (E.Šileris) Jei kažkas atitinka, tvarkoje, tegul dalyvauja. Daugelis gamintojų turi keturis varomus arba automatinę greičių dėžę, bet neturi dviejų komponentų viename. Jei kažkoks atstovas pareikš, kad pagamins pagal individualų užsakymą, o gamykla tai gali padaryti, be abejo, dalyvaus konkurse, siūlys. Mes su tuo nesiginčijame ir tam pritariame – kuo daugiau dalyvių, tuo, tikėtina, yra mažesnė kaina. Tačiau mes ne vieną kartą esame pasimokę, kai vien tik pagal mažiausią kainą pigiausius daiktus nusipirkom ir kai kuriuos automobilius po 70 tūkst. kilometrų nurašinėjam ir išmetam. Gėda, bet taip yra.

Tai sąlygojo kai kuriuos reikalavimus, kad išmeskit viską, turi būti tik automobilis, keturi ratai, važiuoja ir viskas – iš esmės, kuo pigiau nupirktas. Tų pavyzdžių galime surasti visose institucijose ir visur. Mes norėjom garsiai ir aiškiai pasakyti, kad mes tikrai nesame korumpuoti ir nevykdome neskaidrių pirkimų. Mes iš to neturime asmeninės naudos.

- Gal pirkimas skaidrus, bet kai sąlygos pritaikytos vienam tiekėjui, nėra konkurencijos?

- (E.Šileris) Jis nėra pritaikytas vienam tiekėjui. Yra du tiekėjai. Nuo tada, kada paskelbėme, abudu tiekėjai ir galėjo dalyvauti. Berods, per 10 dienų terminą, kai gali teikti specifikacijai pasiūlymus, tie du tiekėjai ir rašė pasiūlymus. Mes į juos atsižvelgėme.

- Ponia Vilyte, turbūt ne policija kalta dėl to, kad tik du gamintojai atitinka kvalifikacinius, techninius reikalavimus automobiliams, kurių reikia policijai? Jums nepatinka keliami reikalavimai ar tiekėjas?

- (D.Vilytė) Dėl antro tiekėjo arba antro modelio – jis ženkliai brangesnis. Jį perdarius pagal policijos reikalavimus, nes ten yra baziniai reikalavimai, tai pabrangins kainą.

- O jūs domėjotės kainomis, nes čia irgi yra neatitikimų? Policija kalba apie vienokias kainas, VPT apie kitokias kainas. 

- (D.Vilytė) Tegul pasako trečioji šalis – verslas. Jei verslas, 11 iš dalyvaujančių mums sakys, kad tas kriterijus diskriminuojantis ir dėl jo negalime dalyvauti konkurse, sakysim, kad policija tą kriterijų išimtų. Mes nekalbam apie automatinę greičių dėžę. Gal jums reiktų keturių varomų ratų ne 120 ar 156 automobilių, gal jums jų reikia 50? Ar tikrai visi automobiliai važinės pelkėmis, ar tikrai su tais automobiliais jūs vaikysitės nusikaltėlius, ar tikrai perkate M1, o visas sąlygas surašote N1 klasei? Jau rytoj darom konsultacijas.

- (E.Šileris) Mums iš viso reikia tūkstančio automobilių.

- (D.Vilytė) Lietuvos policija yra didžiausia automobilių pirkimus vykdanti organizacija Lietuvoje. Jūs užduodate kultūrą, svarbu komunikuoti kultūrą, kad verslas galėtų dalyvauti ir pirkimai būtų su daugeliu dalyvių. Jūsų vidaus reikalų ministras mūsų konferencijoje apie korupciją viešuose pirkimuose yra pasakęs: kiekvienas sutaupytas euras keliaus į krepšelį, iš kurio bus mokamas orus atlyginimas pareigūnams. Kalbame apie mūsų mokesčius.

- (E.Šileris) Šioje dalyje sutariame 110 proc. Mes irgi už tai. 

- Ar tikrai jums reikia tiek automobilių, kiek planuojate pirkti?

- (E.Šileris) Mums reikia daugiau. Mes turim 60 policijos komisariatų. Šiuo atveju bus du į kiekvieną komisariatą, kuomet kiekvienas komisariatas turi 20-25 automobilių. Taip, mes turime labai didelį autoparką, apie 2 tūkst. automobilių. Mes planuojame, perkant geresnius, geriau pravažiuojančius, ilgiau tarnaujančius, sumažinti autoparką, galbūt, iki tūkstančio.

- (D.Vilytė) Ar visi važinės po pelkes?

- (E.Šileris) Beveik visi. Vilniaus mieste atkreipkite dėmesį, pas mus kaip visada žiema užklumpa netikėtai. Prisimenu romų tabore įvažiavus policininkui, matai, kaip jis neužvažiuoja ir jį stumia.

- Visas pirkimas yra 3-4 mln. eurų. Turbūt dėl to ir kyla tam tikri klausimai, kurie turėtų išsklaidyti abejones?

- (D.Vilytė) Vieno tiekėjo dalyvavimas ar pirkimas, kai subalansuota vienam tiekėjui – šių metų VPT prioritetas. Lietuva pagal šį kriterijų yra blogoje pozicijoje. Mes bandysime daryti viską, kad konkursai vyktų konkurencingiau.

- (E.Šileris) Mūsų esminis dalykas, ką visiems bandome pasakyti, kad mes, kaip specialistai, atstovaujantys tą pusę, norime pasakyti, ko mums reikia.

- Bet jūs galėjote iš karto sudaryti sąlygas keliems tiekėjams ir niekam nebūtų kilę minčių?

- (E.Šileris) Mes sudarėme dviem ir, panašu, taip ir liks. Bus įdomu pasižiūrėti, kokios išvados. Jei atsiras 6 tiekėjai, reiškia, ir buvo 6, nes jie atitinka. 

- Suprantu, kad jūs principingai liekate prie pozicijos, kad kol kas jums tinka tik dviejų tiekėjų siūlomi automobiliai?

- (E.Šileris) Taip, nes mes iš nieko negirdėjome, kad šiam momentui galėtų pagaminti. Sako, kad visuomet įmanoma pagal individualų užsakymą kad ir lėktuvą pagaminti, tačiau mes prašome būtent 120-150 automobilių su pakankamu terminu. Mes norime, kad juos kurtų ne 5 metus.

- (D.Vilytė) Pirmiausia jūs sakėte, kad yra du svarbūs dalykai – keturi varomi ratai ir pavarų dėžė. Tvarkoje, šie du kriterijai yra jums svarbūs. Žiūrim, ką pasakys verslas ir ką jie pasiūlys, o ne kiek atsiras pasiūlymų su šiomis sąlygomis.

- Ponia Vilyte, jūs sakėte, kad peržiūrėjote ir ankstesnius pirkimus, yra tam tikros tendencijos – ne tik dėl automobilių, bet ir kituose pirkimuose. Ką turėjote omenyje?

- (D.Vilytė) Mes peržiūrėjome – tikrinimas jau įgyvendintų sutarčių ar pasibaigus procedūroms. Nėra jokios pridėtinės vertės. Pati geriausia vertė verslui, mokesčių mokėtojams ir visiems yra užkardyti sąlygų blogumą – kvalifikacinius reikalavimus, technines specifikacijas pačioje pirkimo pradžioje. Tada galime sustabdyti, pataisyti ir konkursą paskelbti teisingu. Mes matėme prisirišimus prie tam tikrų tiekėjų automobilių pirkimuose, matėme telefonų pirkimuose mums keliančių klausimų. Bet mes neėmėm vertinti, tiesiog sakėm:tvarkoje, braukiam brūkšnį, bet dabar žiūrim ir tvarkomės. Tą patį signalizuoja ir ministras, ir premjeras sakė, kad tvarkoj, žiūrėkit, nes jo intencija, kad policija būtų tvarkinga.

- (E.Šileris) Mes norime pirkti gerus, kokybiškus daiktus policininkams. Manau, čia interesas sutampa. 
 
- (D.Vilytė) Tai ekonominį naudingumą darykit.

- (E.Šileris) Ir šiuo atveju yra ekonominis naudingumas.

- (D.Vilytė) Ne, dabar ne ekonominis naudingumas, o mažiausia kaina.

- (E.Šileris) Ne vien tik kaina. Kiek suprantu, 70 proc. yra kaina, o 30 proc. yra kiti parametrai. Esminis dalykas – noras, kad policininkas važinėtų ir dirbtų su priemonėmis, kurios jis vertas, tos, kurios tarnaus ir rezultate jos bus pigesnės. Jei tas pats automobilis tarnaus 7-10 metų, geriau nupirkti brangiau, bet kokybiškesnį.

- (D.Vilytė) Bet konkurencija užtikrins geriausią kokybę ir sutaupyti pinigai nueis oriam pareigūnų atlyginimui.

- (E.Šileris) Mes sutaupome pakankamai dideles sumas. Kaip žinote, ir 600, ir 700 eurų mokame, kai kuriems pareigūnams beveik dvigubai pakėlėm, o nuo liepos 1 d. mokėsim ir 700, ir 850 eurų.


„Lietuva tiesiogiai“ - nuo pirmadienio iki ketvirtadienio 18.40 val. per „Lietuvos ryto“ TV. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.