Trečiadienio popietę Klaipėdos miesto meras Vytautas Grubliauskas rengia susitikimą šiai situacijai išsiaiškinti.
Namuose tiesiog juoda
Vitės bendruomenės grupėje, socialiniame tinkle „Facebook“, gyventojai dalijosi nuotraukomis ir pasakojimais apie šiuos kilusius nepatogumus.
„Prasiėjau per žolyną šalia karinių jūrų pajėgų. Neužtrukau nė 5 minučių, apie atidarytus langus ir „baltas“ užuolaidas net nekalbu“, – grupėje rašė Edita, pasidalijusi savo juodų pėdų nuotrauka.
„Prasidėjo krovimai – prasidėjo ir juoduliai. Išsivalėme balkoną, nes po nakties baisu kas buvo, visur tik juoda. Praėjo valanda – ir baisiau nei po nakties. Ne tik balkonas juodas, bet ir namie juoda“, – savo „įspūdžiais“ dalijosi kita gyventoja.
Juodų palangių nuotrauka pasidalijusi Ausma bendruomenei siūlė kartu kreiptis į advokatą.
„I.Kanto gatvėje esančiame mano bute pereini basomis – kojos juodos. Vasara, o langus tenka uždaryti. Siūlau visam rajonui rinkti medžiagą. Fotografuoti, filmuoti, fiksuoti datas, laiką ir filmuoti vaizdus. Žmonės, taip gyventi nebegalima“, – rašė gyventoja.
„Vitės rajono gyventojai (I.Kanto, Karklų, Švyturio gatvėse ir net Pievų take) kasdien kenčia nuo geležies rūdos dulkių pasklidusių po jų butą. Daugelis bijo praverti langus karštą dieną... Greitai rugsėjo 1-oji. Kuo kvėpuos mūsų vaikai šimto metrų atstumu nuo „Klasco“ esančioje mokykloje? Geležies rūdoje yra geležies oksido, sukeliančio pavojingas kvėpavimo takų ligas bei vėžio ligų riziką“, – rašė Alina.
Ji naujienų portalui lrytas.lt sakė, kad iki šiol nežino, kokios dulkės nešamos į namus. Šių dulkių mėginys po beveik 2 mėnesių, kai bendruomenė prašo pagalbos ir bando į šią problemą atkreipti dėmesį, buvo paimtas tik antradienį.
Alina taip pat atsiuntė ir vaizdo įrašą, kuriame šių metų rugpjūčio 5 dieną Švyturio gatvėje užfiksavo įmonės „Klasco“ darbą. Vaizdo įraše matoma, kad dulkės nuo krovinių nešamos vėjo.
Moteris taip pat klausė, kodėl niekas netikrina, ar tokios įmonės naudoja modernias aplinkosaugos priemones. „Taršos leidimus tokioms socialiai neatsakingoms įmonėms išduoda valstybė, Aplinkos apsaugos agentūra. Ir išdavusi krovos leidimą nereikalauja naudoti modernių aplinkosaugos priemonių. Ir net nesiteikia stebėti šio krovinio poveikio aplinkai“, – skundėsi pašnekovė.
Rengia skubų pasitarimą
Trečiadienį Klaipėdos miesto meras Vytautas Grubliauskas savivaldybėje rengia pasitarimą dėl taršos Klaipėdos mieste. Susisiekus ir su įmonės „Klasco“ komunikacijos specialiste Vida Borteliene, ji teigė, kad įmonės atstovai situaciją komentuos tik po susitikimo su meru. Tačiau ji patvirtino, kad šią situaciją žino.
Kaip rašo naujienų portalas AtviraKlaipėda.lt, uosto direkcijos vadovas Arvydas Vaitkus liepos pabaigoje vykusiame susitikime su miesto bendruomenių atstovais teigė, kad jo netenkina dabartinė „Klasco“ veikla. Praėjus keletui dienų po to buvo pranešta, kad „Klasco“ generalinio direktoriaus pareigas palieka Audrius Pauža, o vietoj jo paskirtas Vytautas Kaunas.
Veiksmai jau rytoj
Klaipėdos miesto meras Vytautas Grubliauskas po susitikimo naujienų portalui lrytas.lt pakomentavo susidariusią situaciją.
„Tai buvo karštas pokalbis, karštą dieną, labai karštomis temomis“, – apie susitikimą sakė V.Grubliauskas.
„Deja, bet teko konstatuoti, kad miesto senamiesčio dalyje gyvenantys žmonės, ne tik Vitės bendruomenė, patiria labai didelius nepatogumus, kurie gali būti net ir žalingi sveikatai. Klausimas dabar kyla apie pasekmes, bet reikia kalbėti ir apie priežastis. Jos ir yra esminis dalykas“, – pasakojo Klaipėdos miesto meras.
Aplinkos apsaugos departamento atstovai pristatė šalia „Klasco“ esančių teritorijų monitoringo, vykdyto nuo mėnesį laiko nuo birželio vidurio, rezultatus. „Jie konstatavo, kad ši bendrovė yra ne kartą viršijusi visus normatyvus. Kelios dienos birželio mėnesį buvo tokios, kad normos buvo viršytos ir 4 kartus“, – pasakojo V.Grubliauskas.
„Mano siūlymas buvo, kad reikia operatyvių priemonių plano. Tikiuosi, kad šiandien, arba jau rytoj ryte visos tos krūvos bus apipurkštos vandeniu ir apdengtos plėvele“, – pasakojo Klaipėdos miesto meras. Jis taip pat rekomendavo atidžiau stebėti vandens patrankų darbą – jei jos nereaguoja į vėjo pasikeitimus operatyviai, iš jų naudos nėra.
„Aš pabrėžiau, kad miesto valdžia tikrai netoleruoja tokių medžiagų krovimo miesto centre. Turime visi drauge ieškoti visų būdų, kad to nebūtų. Kad tokie kroviniai būti iškelti į pietinį terminalą“, – naujienų portalui lrytas.lt sakė jis.
V.Grubliauskas taip pat papasakojo ir tai, ką pasakojo „Klasco“ atstovai. „Jie pripažįsta, kad didelė dalis Aplinkos apsaugos departamento atstovų išsakytų teiginių yra tiesa. Jie bandė kalbėti ir apie kitas miesto dalis, bet aš griežtai į tai atsakiau, kad reikia žiūrėti į savo kiemą“, – kalbėjo V.Grubliauskas.
Jis įmonei siūlė rūpintis ir aplinkinių gyvenamųjų rajonų būklę, kad žmonės matytų, jog jiems rūpi ne tik jų darbas, bet ir jo daroma įtaka. Jis išsakė savo nuomonę, kad bendrovės vadovai galėtų garsiai ir viešai atsiprašyti. „Labai tikiu, kad visi tie pokalbiai ir reakcija, sutelktas žinybų efektas, duos rezultatą ir efektą“, – tikėjosi Klaipėdos miesto meras.
Ieško ryšio
Nacionalinio visuomenės sveikatos centro Klaipėdos departamento Visuomenės sveikatos saugos kontrolės skyriaus vedėja Asta Šlepetienė naujienų portalą lrytas.lt informavo, kad šią problemą žino jau kelias savaites – tada jų instituciją pasiekė pirmasis gyventojų skundas.
„Mes pirmiausia gavome skundą iš Vitės pagrindinės mokyklos ir dar iš 3 privačių žmonių. Viename bute mes paėmėme mėginius, tačiau negalėjome įrodyti, kad tai susiję su „Klasco“ vykdoma veikla“, – pasakojo pašnekovė.
„Nuo pirmadienio gavome dar 5 skundus, prašome žmonių, kad sudarytų sąlygas oro mėginiams paimti“, – pasakojo ji.
A.Šlepetienė pasakojo, jog pirminis tyrimas parodė, kad dulkės yra geležies rūdos. Šiuo metu Nacionalinio visuomenės sveikatos centro specialistai mėginių pavyzdžio paprašė ir pačios įmonės „Klasco“.
„Žiūrėsime, ką galima išgvildenti iš tų krovinių, ir tiriant butus panaudoti“, – apie tolesnius planus pasakojo ji.
„Viskas, kas yra tarša, šiek tiek yra kenksminga. Tai pažeidžia kvėpavimo takus ir žmogus blogai jaučiasi, – pasakojo pašnekovė. – Jeigu mes rastume ir įrodytume, kad nuo „Klasco“ dulkės ateina, tada turime teisę surašyti administracinio nusižengimo protokolą. Bet jei rasime tik dulkių ir kietųjų dalelių, tai bus toks pakibęs klausimas“, – pasakojo pašnekovė.
„Gal čia koks naujas krovinys buvo užvežtas, nes iki tol buvo pavieniai atvejai, o nuo pirmadienio net keletą skundų gavome“, – galimas aplinkybes komentavo A.Šlepetienė.
Prašė peržiūrėti priemones
Aplinkos apsaugos departamento direktoriaus pavaduotojas Andrius Kairys naujienų portalui lrytas.lt pasakojo, kad pirmą kartą apie tokią situaciją išgirdo daugiau nei prieš metus.
„Yra gauti gyventojų pranešimai, juos gavome paskutinėmis dienomis, jau buvo jų ir prieš tai. Veiksmus atliekame, yra įmonė, kuri įtariama ta veikla. Po vakarykščių pranešimų mes dar veiksmų nespėjome atlikti. Nes vis tiek reikia pasidomėti, kas įvyko, gal buvo kažkokių situacijų, kad žmonės, esantys aplinkui, užfiksavo tokį poveikį“, – sakė A.Kairys.
Jis teigė, kad dėl ankstesnių tyrimų įmonės bus prašoma pateikti priemonių planą, kuriuo užtikrintų, jog ateityje tokios situacijos nepasikartos. „Toks reikalavimas jiems bus įteiktas“, – pasakojo pašnekovas.
Aplinkos apsaugos departamento atstovas pasakojo, kad linksniuojama įmonė prieš metus įsigijo vandens patrankas – jos neleidžia birių krovinių dulkėms toli plisti.
„Mes su savo įranga užfiksavome, kad arba tos prevencinės priemonės buvo netinkamai taikomos, arba jų yra nepakankamai. Įmonei reikia pačiai įsivertinti, ji gi žino savo darbą. Mes pateikiame ir savo rekomendacijas, kaip reikėtų elgtis – kad kai kurias darbo vietas reikia uždengti“, – pasakojo jis.
„Mes savo ruožtu kreipsimės į leidimus išduodančią instituciją, nes užfiksuota tam tikrų neatitikimų, kad persvarstytų leidimo sąlygas ir tą veiklą bandytų sureguliuoti taip, kaip kad dabar matome iš gyventojų pusės“, – naujienų portalui lrytas.lt pasakojo A.Kairys.
Uosto direkcija vis dar prašo tyrimų dėl skundų
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija atsakingų institucijų prašo objektyviai ištirti gyventojų skundus dėl padidėjusio dulkėtumo ir galimos taršos mieste.
„Uosto direkcijos pagrindinė funkcija – rūpintis uosto vystymu, tačiau būdami socialiai atsakingi ir siekdami, kad uosto veikla darytų kuo mažesnį poveikį aplinkai, negalime nereaguoti į gyventojų reiškiamą nepasitenkinimą dėl galimos taršos. Manome, kad atsakingos institucijos turėtų paimti mėginius iš skirtingų miesto vietų (tiek prie uosto, tiek nuo jo nutolusiose teritorijose), juos ištirti bei palyginti oro užterštumo lygį ir kilmę. Kadangi dėl padidėjusio dulkėtumo mieste, įtarimų šešėlis krito ant vienos iš uoste veikiančių kompanijų, šiandien buvome susitikę su naująja kompanijos vadovybe, kuri pažadėjo operatyviai pateikti išsamų aplinkosauginių priemonių veiksmų planą ir imtis skubių priemonių dulkėtumui mažinti“, – po susitikimo Klaipėdos miesto savivaldybėje teigė Uosto direkcijos Rinkodaros ir bendrųjų reikalų direktorius Artūras Drungilas.
A. Drungilas teigė, kad nors Uosto direkcija ir neturi tiesioginės funkcijos užsiimti aplinkosaugos kontrole uoste veikiančiose kompanijose, ji savo iniciatyva, kompanijų nuolat prašo reguliariai pateikti informaciją apie aplinkosauginių principų diegimą terminaluose.
„Esame suinteresuoti, kad uoste veikiančios kompanijos dėtų dar didesnes pastangas darbo kokybei gerinti ir aplinkosauginiams principams diegti. Mes siekėme ir sieksime, kad uosto veiklos įtaka aplinkai būtų nuolat mažinama, todėl visų krovos kompanijų paprašėme pateikti konkrečius planus dėl aplinkosaugos ir investicijų į ją“, – sakė A. Drungilas.